WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Acme kräver oss på pengar ! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16083)

Kristofer 2006-09-10 13:20

Citat:

Originally posted by Aidex@Sep 9 2006, 01:40
Säljaren lovade att de inte skulle ta ut den avgiften. Han sa att prislistan var felaktig. Eftersom jag inte litar på säljare så strök jag över den raden innan jag skickade in avtalet underskrivet. Det ACME har är alltså ett avtal undertecknat av mig, där avgiften på 5 kr är överstruken.
Frågan är då vad lagen säger om det här? Om det här slutar i rätten, så ska jag kontakta säljaren. Även muntliga avtal är bindande, men då gäller det att han kan bekräfta vad vi avtalade.
Så här i efterhand hade det naturligtvis varit mycket klokare att kräva ett helt nytt avtal, istället för att bara stryka över raden efter överenskommelse.

Det är här fråga om en oren accept enligt
Citat:

Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område
1 kap. Om slutande av avtal

6 § Svar, som innehåller, att anbud antages, men som på grund av tillägg, inskränkning eller förbehåll icke överensstämmer med anbudet, skall gälla såsom avslag i förening med nytt anbud.
Vad nu är sagt äge dock icke tillämpning, där den, som avgav svaret, anser det överensstämma med anbudet och mottagaren måste inse detta. I ty fall åligger det denne, om han icke vill godtaga svaret, att utan oskäligt uppehåll giva meddelande därom; underlåter han det, skall avtal i enlighet med svarets innehåll anses hava kommit till stånd.

Första stycket säger alltså att din överstrykning (oren accept) skall ses som avslag av avtalet med nytt anbud.
Andra stycket säger dock att om du anser det överrensstämma med anbudet och mottagaren måste inse att du tror det, så måste han meddela dig ifall han godtar svaret eller ej. Om han underlåter detta så skall avtalet gälla så som du ändrat det, alltså att överstrykningen är en del av det avtal ni slutit.

boena 2006-09-11 14:33

Blev även jag lovad över telefon att avgiften ej skulle tas ut. Däremot var jag inte lika smart som Aidex och strök över det när jag skickade in avtalet...

Hur som helst, jag sa upp mitt avtal i slutet av Juli och har även fått en bekräftelse av Acme att mitt avtal är uppsagt. Kan jag bestrida fakturan jag har fått nu när företaget har gått i konkurs på de kreditupplysningar jag hade i avtalet? Lite osäker på om det är möjligt?

Gustav 2006-09-11 18:33

Citat:

Originally posted by boena@Sep 11 2006, 14:33
Blev även jag lovad över telefon att avgiften ej skulle tas ut. Däremot var jag inte lika smart som Aidex och strök över det när jag skickade in avtalet...
Hur som helst, jag sa upp mitt avtal i slutet av Juli och har även fått en bekräftelse av Acme att mitt avtal är uppsagt. Kan jag bestrida fakturan jag har fått nu när företaget har gått i konkurs på de kreditupplysningar jag hade i avtalet? Lite osäker på om det är möjligt?

Jag tror alla ACME´s gamla kunder är ganska förvånade över betalningskraven. Och det är ju en indikation på att någonting inte har gått rätt till. Jag är ingen jurist, men jag har svårt att tro att ACME kan få rätt. Om de får rätt så är det ju en utmärkt affärsidé - Ringa och lura folk och sedan skicka felaktiga avtal och hoppas att folk ändå skriver under. Är det inte olagligt så ska jag också bli skojare.

Edit: Glömde tacka Kristofer för svaret också.

JohanH 2006-09-11 20:58

Kan man inte be dom specificera fakturan på vilka kreditkontroller dom har gjort?

Jag fick en faktura på 658st eller något i den stilen - dom kan ju ha dragit till med vad som helst. Tidigare så kunde man ju inte se misslyckade köp som man kan nu...

jonny 2006-09-22 16:31

Jag fick precis en faktura avseende ett ärende i april. Det har inte kommit några pengar från Acme - så de har förmodligen inte gjort något alls.

Och avtalet sade vi upp 2004. *suck*

Deeds 2006-12-14 12:53

Idag fick vi en ny faktura på samma belopp. Denna gång var det Svea Inkasso som skickat den.

Vi har bestridit den andra fakturan och inte hört någonting sedan dess...

Hur kan de få hålla på så här ?

Det finns inte en chans att jag betalar då den är helt absurd.... Fakturan stämmer alltså inte på en enda punkt !

Vad skall jag göra nu ?

jonny 2006-12-14 13:18

Jag är också upprörd. Jag har fått en påminnelse från Svea - men ingen faktura har kommit innan påminnelsen. Dessutom har jag pratat med Svea om det hela redan när de skickade information om att de köpt kundstocken från Acme.

Jag har bestridit kravet och hänvisat till att min avtal faktiskt slutade gällade 2004-12-08. Det är mer än två år sedan

Skanstull 2006-12-14 13:40

Citat:

Originally posted by Deeds@Dec 14 2006, 13:53
Vad skall jag göra nu ?
Ring till Svea och säg att du bestrider kravet. De kommer antagligen att be dig inkomma med en skriftlig bestridan. Ange anledningen till varför fakturan är felaktig i brevet och skicka dit de anvisar dig. Stämmer det som du säger kommer de med största sannolikhet avskriva kravet.

Gustav 2006-12-14 19:29

Då var det dags igen. Fick idag en påminnelse från Svea Ekonomi på den fakturan som jag tidigare bestridit. Eftersom det inte gick att nå Acme så bestred jag fakturan till deras konkursförvaltare. Men trots detta får jag nu en betalningspåminnelse. Jag är inte insatt i juridiken kring det här, men får man verkligen skicka påminnelser på fakturor som bestridits? Jag trodde att sådana betalningskrav skulle prövas i rätten? Någon annan som fått påminnelse trots bestridande?

Sanisa 2006-12-14 20:35

Samma här, vi har också bestridit till konkursförvaltaren men fick idag påminnelse från Svea.
Det blir troligen till att skicka en ny bestridan till Svea.

// Jonas

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson