Kristofer |
2006-09-10 13:20 |
Citat:
Originally posted by Aidex@Sep 9 2006, 01:40
Säljaren lovade att de inte skulle ta ut den avgiften. Han sa att prislistan var felaktig. Eftersom jag inte litar på säljare så strök jag över den raden innan jag skickade in avtalet underskrivet. Det ACME har är alltså ett avtal undertecknat av mig, där avgiften på 5 kr är överstruken.
Frågan är då vad lagen säger om det här? Om det här slutar i rätten, så ska jag kontakta säljaren. Även muntliga avtal är bindande, men då gäller det att han kan bekräfta vad vi avtalade.
Så här i efterhand hade det naturligtvis varit mycket klokare att kräva ett helt nytt avtal, istället för att bara stryka över raden efter överenskommelse.
|
Det är här fråga om en oren accept enligt
Citat:
Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område
1 kap. Om slutande av avtal
6 § Svar, som innehåller, att anbud antages, men som på grund av tillägg, inskränkning eller förbehåll icke överensstämmer med anbudet, skall gälla såsom avslag i förening med nytt anbud.
Vad nu är sagt äge dock icke tillämpning, där den, som avgav svaret, anser det överensstämma med anbudet och mottagaren måste inse detta. I ty fall åligger det denne, om han icke vill godtaga svaret, att utan oskäligt uppehåll giva meddelande därom; underlåter han det, skall avtal i enlighet med svarets innehåll anses hava kommit till stånd.
|
Första stycket säger alltså att din överstrykning (oren accept) skall ses som avslag av avtalet med nytt anbud.
Andra stycket säger dock att om du anser det överrensstämma med anbudet och mottagaren måste inse att du tror det, så måste han meddela dig ifall han godtar svaret eller ej. Om han underlåter detta så skall avtalet gälla så som du ändrat det, alltså att överstrykningen är en del av det avtal ni slutit.
|