![]() |
Snacka om ond tro. Du förhandlar med ägaren till varumärket - ett varumärke behöver inte vara registrerat hos PRV för att klassas som varumärke om det är inarbetat - för ett domännamn som du försöker snappa till dig innan de själva hinner registrera det när det blir publikt tillgängligt.
Citat:
Förmodligen får du höra en del som är sant, en del som är i gråzonen och eventuellt en del som är helt felaktigt. Deras syfte är att avskräcka dig. |
Citat:
|
Citat:
|
Som jag skrev innan, har du något klockrent sätt att använda domänen, där du kan hävda din rätt till det, utan att göra intrång på Eniros varumärke, så är det inga problem.
Exempel: Du bor på Storgatan 118118, kanske inte så troligt, men ändå. Du är känd för att du vann 118118 kr på Bingolotto genom att streaka genom studion och sedan kallats 118118-mannen i pressen, du anordnar en tävling om vem som kan bränna 118118 kr snabbast (man satsar självklart egna pengar). Eniros varumärke omöjliggör inte att anvädna använder sig av frasen 118118, så länge man inte inkräktar på de områden där Eniro har skydd. |
Om en ny eventuell medlem till WN kom in i denna tråd tror jag de skulle dra öronen till sig. Nu börjar WN utvecklas till ett riktig pajkastningsforum. Nog om det.
Brickshop kan ju de facto registrera en domän som är ett varumärke utan att känna till vilka regler som gäller. Att registera en domän som är ett varumärke är inget varumärkesintrång och ingen i hela världen kan hota om skadestånd och dylikt för det. Det är först när t.ex. Brickshop sätter upp en hemsida och använder varumärket som vad det är, som ett intrång kan börja skönjas. Är 118 118 skyddat inom det område som Eniro verkar och Brickshop sätter upp en hemsida om t.ex. katter, har han då gjort ett varumärkesintrång? Det blir i sådant fall en sak som de får processa om. Dock innebär de svenska reglerna, att vilket domännamn som helst får reggas (finns vissa spärrade), men att den som gjort det även måste vara beredd att släppa det ifrån sig om det t.ex. är ett varumärke eller ett företags namn osv. Även delar av ett namn där ett varumärke ingår i namnet kan bli en domän som ägaren måste släppa ifrån sig. Undantag skulle kanske vara om domännamnet är avsett för en konsumentsida för att just kritisera eller ge rosor till varumärket, t.ex. "SonyEricssonsuger.se". |
Citat:
|
Jag tror inte guran försökte ta Brickshop i försvar här, utan mest bara klargöra vissa begrepp i tråden.
-Martin |
B)
|
Det du kan lära av tråden är alltså att om du vill sälja domänen till eniro, eller andra domäner till andra företag i framtiden så bör du...
1. Tänka ut en listig plan och användningsområde som det går att använda domänen till. Några förslag har redan getts. 2. Utveckla en bra sida på domänen med ovanstående idé. 3. Inte skriva på sökbara forum om hur du har tänkt sälja domänen utan hela tiden hävda att du har en plan för domänen. 4. Vänta in eniros bud och haussa upp vad din verksamhet är värd. |
Citat:
Och till dig som skapat tråden och vill ha 118118.se? Varför? Arbeta upp ett företag själv istället för att sjunka lägre än "sol o vårare". Om jag höll på med sådant skulle jag skämmas något grymt! Tråkigt bara att det finns sånt folk även på detta forum. Ursäkta om jag låter arg eller upprörd, men detta är verkligen bedrövligt! Tack för mig :P |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson