WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Loopia och .Eu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13463)

Riverboy 2006-04-10 21:51

Jag fick detta svar av loopia:

Alla förhandsbeställningar av .eu-domännamn som inte har gått igenom kommer att återbetalas och man kan alltså inte välja ett annat domännamn. Mer information om detta kommer under morgondagen.

När jag pratade de på telefon så sa de om man hade betalt med kontokort så sätts pengarna in ganska omgående. Men det tar några dagar för att det ska synas tydligen.

Angående sin gratisdomän vet jag inte vad som händer med den om man inte får den, står säkert någon i avtalen man godkände.. men jag hade tur att jag fick mitt namn där men inte de jag hade betalat för.

autosvar 2006-04-10 21:55

Citat:

Originally posted by Maccke@Apr 10 2006, 21:17

jaja, detta var ju en given miss, men antagligen välplanerad. Dem går ju back på varje .EU så dem vill ju inte få igenom så många. Så detta var det bästa som kunde hända för dem, att flera bokar samma namn och fördröjer för hela systemet.

Det tror inte jag alls. Antag att Loopia hypotetiskt hade fått igenom 96% av alla förhandsreggade unika domännamn. Vilken reklam för dem och vilket ökat förtroendekapital. Ren varumärkesbyggnad som hade kostat betydligt mer i reklamkostnader än vad det skulle ha kostat dem. Men det hade som sagt varit bra att bara ta ett (1) domännamn av varje. Nu måste Loopia ha ett hästjobb med att återbetala alla som sökt internet.eu :)

Max 2006-04-10 23:02

Loopia verkar ha varit väldigt sega. Jag var tidigt inne (tidigt även enligt Loopia) och förhandsregistrerade många domäner och fick bara ett litet fåtal.
När jag kollat en del domäner jag ej fick i whois hade de registrerats t.ex. kl 19 på fredagen, dvs bra många timmer efter öppningen, här borde ju Loopia ha varit betydligt snabbare... (om det nu inte är helt felaktigt att gå efter klockslagen i whois)

micke_nkpg 2006-04-11 13:53

Svar från Loopia idag på frågan om varför det nu inte går att registera annan .eu domän när man inte fått de som man hade förhandsbokat
Citat:

Anledningen till att detta inte längre är möjligt är att det rör sig om ett
väldigt stort antal domännamn. Vi har därför inte möjlighet att göra
förändringar i beställningarna manuellt utan vi kommer göra
återbetalningarna per automatik istället. Skulle vi behandla alla
beställningar manuellt skulle vi ha en väldigt lång behandlingstid.

Återkom gärna om du har några frågor eller funderingar.

Mvh
Carl-Fredrik Björck, Support

Snacka om att inte hålla vad man lovar!!! DÅLIG STIL

Jag skulle vilja uppmana till BOJKOTT av detta vedervärdiga webbhotell som inte håller vad de först lovar!!

Jocke 2006-04-11 15:50

Nästa gång jag ska betala loopia kommer jag betala med en post-avi och skiva att jag betalar räkningar med automatik!

tartareandesire 2006-04-11 16:20

Citat:

Originally posted by micke_nkpg@Apr 11 2006, 13:53
Svar från Loopia idag på frågan om varför det nu inte går att registera annan .eu domän när man inte fått de som man hade förhandsbokat
Citat:

Anledningen till att detta inte längre är möjligt är att det rör sig om ett
väldigt stort antal domännamn. Vi har därför inte möjlighet att göra
förändringar i beställningarna manuellt utan vi kommer göra
återbetalningarna per automatik istället. Skulle vi behandla alla
beställningar manuellt skulle vi ha en väldigt lång behandlingstid.
Återkom gärna om du har några frågor eller funderingar.
Mvh
Carl-Fredrik Björck, Support

Snacka om att inte hålla vad man lovar DÅLIG STIL
Jag skulle vilja uppmana till BOJKOTT av detta vedervärdiga webbhotell som inte håller vad de först lovar

Jag tycker Loopia fungerar mycket bra överlag och priserna på domänregistreringar är inte att klaga på. Visst att de ändrade sig i det här fallet men de måste ju ta hänsyn till oväntade kostnader.... Man får ju hur som helst pengarna tillbaka.

patrikweb 2006-04-11 16:23

Är alltid svårt ta in förhandsregistreringar, och man bör även beräkna stor belastning och förfrågningar.

Fast tycker att man inte bör lova en sak som dom inte har resurser för, att man inte får domänen kan man inte beskylla någon för men om det beror på att dom inte klarade hantera det pga resurs brist eller liknande då är det dåligt.

Om man redan betalat för en domän man inte fick och inte fått tillbaka pengarna så ser inte jag några problem att kunna få registrera en annan för bör ju vara digitalt system och hur lätt som hellst att hantera ett annat köp.

Vatos Locos 2006-04-11 19:40

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 11 2006, 16:23
Är alltid svårt ta in förhandsregistreringar, och man bör även beräkna stor belastning och förfrågningar.
Fast tycker att man inte bör lova en sak som dom inte har resurser för, att man inte får domänen kan man inte beskylla någon för men om det beror på att dom inte klarade hantera det pga resurs brist eller liknande då är det dåligt.
Om man redan betalat för en domän man inte fick och inte fått tillbaka pengarna så ser inte jag några problem att kunna få registrera en annan för bör ju vara digitalt system och hur lätt som hellst att hantera ett annat köp.

För de som inte arbetar med ekonomi så går det inte att boka av innestående belopp hur som helst vilket vissa här inte förstår, detta skulle ta ännu längre tid administrativt. Finns som sagt vissa regler när det gäller bokföring och skulle man som sagt göra detta korrekt så skulle det säkert generera 15 min per ärende, med kreditfakturor m.m.
Skulle tippa att det är därför som Loopia bara kommer att skicka tillbaka pengarna för att tjäna lite tid.

Max 2006-04-11 20:28

Allvarligt talat, vad är det för problem med att de betalar tillbaka pengarna och man får betala igen om man vill registrera en ny domän? Jag förstår det faktiskt inte?

JonathanS 2006-04-11 21:07

För att minimera administration samt snabba upp återbetalningarna så valde vi att inte tillåta byte av .eu-domäner för kunder som inte fick igenom sina förhandsregistreringar. Vi behåller vårt låga pris på .eu-domäner och vi har även informerat kunder som får återbetalningar att de kan lägga in nya beställningar istället. Nya beställningar av .eu-domäner hanteras precis lika fort som beställningar av domännamn under övriga toppdomäner, så hade fallet inte varit om vi tillåtit byte av .eu-domäner. Vi valde helt enkelt en lösning som var bättre både för oss och för våra kunder.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson