Citat:
Ursprungligen postat av Standout
Citat:
Originally posted by -brokep@Dec 30 2008, 16:04
Citat:
Ursprungligen postat av Standout
Själv är jag mer lockad av oDesk, där man kan ha koll på vad programmeraren gör. Alla som jobbar åt dig installerar ett program som tar en skärmdump plus en bild i webbkameran var tionde minut. Fast oDesk tar omkring 10% i provision.
|
Vissa borde se filmen THE YES MEN.
Jag tycker då inte det är OK att jobba för någon som vill övervaka vartenda move man gör. Skärmdumpar och webbkamera-övervakning är helt horribelt, hoppas någon utsätter dig för samma terror
|
Kan vi inte försöka hålla den här tråden seriös? Vi pratar inte om att övervaka någons privatliv, utan att ha möjlighet att kika över axeln på den person man betalar för att arbeta. Precis som det går till på alla vanliga arbetsplatser, förutom att man via oDesk har möjlighet att slå av övervakningen om man vill göra något annat en stund.
|
Seriös tråd? Ok.
I sverige har vi fackföreningar för att arbetare ska få skydd. Genom att välja att hyra in någon via Get-A-Coder så försöker du aktivt att kringgå det skydd som arbetare har. Du gör det dessutom för egen vinnings skull, hur kan det inte ha med personers privatliv att göra?
Outsourcing har jag väldigt svårt för till att börja med, men det som upprör mig är hur människor, som är unga och smarta, kan tycka det är Ok att sitta och övervaka med skärmdumpar och webbkameror. Hade du haft det på vilken som helst arbetsplats i Sverige så hade den arbetsplatsen hamnat i samtliga dagstidningars framsidor. Jag tycker man ska respektera människors värden i första hand, sin egen plånbok i andra hand. Om du vill hyra in nån för ett jobb och måste outsourca det, så kan du göra det med respekt för människan du hyr istället för att hantera dens integritet som om den vore en pryl.
Kort sagt, det är förkastligt att agera så omoraliskt i mina ögon mot personer man arbetar med. Och där är väl kärnan i det hela, jag tycker man bör arbeta med människor, inte ha människor som arbetar för en.
Vill även påpeka att du kommer inte kunna få ut någonting mer än en irriterad person om du övervakar med kameror och skärmdumpar. Det som ger resultat är programmeringskoden och den kommer ur det som sitter i huvudet. En programmerare som är duktig kan skriva saker på 1 timme som en dålig gör på flera dagar. Så vad ska man då övervaka personer för? Skamligt.
|