![]() |
kan inte ändra i min tråd med bilderna men dom ligger iaf. på www. dator-forum.com/foto/
tog en bild idag, lekter lite och tycker resultatet vart ok, gillar reflektionerna i ljusstaken, spec. det gula :) http://www.dator-forum.com/foto/foto/ljusstake.jpg |
Har ni något stativ att rekommendera? hört gott om Manfrotto, jag vill helst ha ett "bra men billigt", bör inte överstiga tusenlappen då jag är nybörjare. :)
EDIT_ inkl. huvud dvs. :D |
Ferrari 550 Maranello F1 visad på flygplatsen i Beirut, Libanon.
Utan stativ och dessutom vart jag tillsagd precis efteråt att man inte fick ta bilder. :( http://www.dator-forum.com/foto/foto/f550.jpg Tagen med Canon EOS 300D med EF-S 18-55mm lins. |
Citat:
Jag har ett av Velbons billigare stativ som duger utmärkt åt mig, trots den låga vikten och alla finesser som gör att man kan få ihop det minimalt, har jag kommit underfund med att jag bara "släpat" med mig stativet 2-3 gånger. Stativet köpte jag nog för 3 år sedan (eller mer) och fungerar utmärkt till både min systemkamera och digitalkamera. Fungerar även till svärfars videokamera eftersom det är standardgänga på alla prylarna. :D Mitt tips; köp ett stativ av känt fabrikat men ur den lägre priskategorin. Om det visar sig att du använder stativet så mycket som du tror idag, byt in det eller sälj det begagnat och byt upp dig till det stativ du vill ha. Många fotohandlare tar emot begagnad utrustning och ett beg. stativ är inte svårt för dom att kränga. |
Citat:
Vill mest ha det för kvällsbilder. btw. bilen ovan är en 575, inte 550. |
Jag köpte ett Velbon CX-440, billigt och duger åt mig.
Vill du bara fotografera på kvällar (=längre slutartid) och använder självutlösaren så hinner stativet att stabilisera sig innan bilden tas. Kolla instruktionsboken om du kan välja tid för självutlösaren, jag har 2 sek respektive 10 sek att välja på. 10 sekunder blir ju bäst. Kollade på 'scandinavianphoto.se' att de tar 395:- inkl. moms för Velbon CX-440 antagligen kan du hitta det billigare på andra sajter på nätet men troligtvis inte i butik. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson