WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Firefox (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12065)

hubbert 2006-01-31 10:22

Micke Alm:
Citat:

Men du får det ju att låta som att det är någonting bra att koda "fel", och att det är lika bra att göra det eftersom det fortfarande funkar?
Nja inte riktigt, men så länge dessa sidor visas korrekt finns knappast någon anledning till panik att koda om dem.
Å andra sidan om det hypotetiskt skulle behöva göras, så blir det ett riktigt uppsving för den branschen vi verkar i.

Citat:

Detta inkluderar ju stationära datorer, mobiltelefoner, handhelds och textläsare för synskadade (korrekt kod är speciellt viktigt för just dessa).
För den sistnämnda gruppen behövs det ingen sida kodad enligt standard för att de skall ta till sig innehållet.

Citat:

...när alla kassa kodare är arbetslösa...
Som jag tolkar det här så menar du att de som inte kodar enligt standard är kassa. Vilket innefattar förutom de ovan nämnda företagen och det här forumet även den som gjort din profilsida, även om den webbplatsen är under byggande och just nu bara består av en sida - Så varför lever du inte som du lär?

Jag har inte sagt att standarder är av ondo, tvärtom det är ett utmärkt verktyg. Samtidigt får man se på de praktiska möjligheterna att genomföra den över hela Internet. När inte ens W3C-förespråkare själva bryr sig om det (syftar på flertalet av medlemmarna i W3C)
- Varför skall vi då lägga ned någon större vikt?
Blir lite som "gör inte som vi gör, gör som vi säger"
En trovärdighet som för mig är lika med noll.

Men vi kommer knappast längre här du och jag. Gör dina sidor på det sätt som passar dig bäst så gör jag (och de flesta andra) på vårt sätt.

Ett tips, titta lite på forummedlemmarnas profil och signatursidor och se om de validerar. Jag tror att det bara är Tydal i den här tråden som är helt konsekvent och har validerade sidor.

Edit: Mina behöver du inte titta på, men det förstår du nog :D

wiggin 2006-01-31 10:54

Jag håller med om att vi antagligen inte kommer längre i den här diskussionen. Men du verkar ha snöat in dig på validering av sidorna. Så fort en hemsida får ett fel i valideringen så anser du att man inte följer standarden? Det håller jag inte med om. Standarden handlar om så mycket mer, att bygga upp koden schematiskt, att dela upp den i skikt mellan xhtml/css. Och att hela tiden ha standarden i åtanke.

Och att synskadade inte skulle ha fördel av standarden är ju helt fel. Visst kan synskadade även surfa på sidor som inte följer standarden. Men att använda rätt element på rätt sätt kan vara till en stor fördel för dem.

Och jag förstår inte att det på ett forum som WN finns folk som verkligen argumenterar för att W3C standarden är dålig och att det är bättre att folk programmerar lite som de vill så får webbläsaren själv gissa hur det ska se ut. Är det inte bättre att webbläsaren följer standarden och så kan "webbmastern" sedan välja om han vill följa den eller inte.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson