WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Varför måste det vara apdyrt med hosting i Sverige (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11918)

JonathanS 2006-01-20 07:53

Det faktum att en del stater i USA inte har någon beskattning överhuvudtaget på Internetbaserade tjänster har förmodligen även en viss påverkan på priset.

N!cklas 2006-01-20 09:57

Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Alla pratar om att det inte går att ha billiga servertjänster i Sverige, klart det går, men jag antar att alla företag är lite företagsmässiga och driftiga och inser att det bara är korkat att ha lägre priser om det går att ta ut högre priser.

<!--QuoteBegin--jx.se[/i]
Managed hosting

Tjänst för er som inte vill eller har kunskapen om att sköta om en egen server.
Lämna över det till oss, vi tar hand om allt angående er server och ni kan lägga all tid på er verksamhet.

Analyser
Vi tar reda på ev. åtgärder som bör göras genom att analysera loggfiler och vad som sker på server. Sker minst 2ggr. per vecka.

Preventiv säkerhet
Förebyggande arbete, patchning och deaktivering av onödiga/osäkra tjänster.
Arbetet baseras på resultat ifrån analys och löpande underhåll.

Löpande underhåll
Vi ser till att alla tjänster som skall fungera är igång och håller kvalité. Till detta hör också underhåll av operativsystem.

Extern säkerhet
Övervakad och alltid up-to-date brandvägg placeras framför er server, denna brandvägg uppdateras automatiskt flera gånger per dag och har alltid senaste information om skadlig trafik.
Manuell uppdatering sker varannan dag.

Operativsystem vi arbetar med
Windows 2000 Server
Windows 2003 Server
Novell Netware
FreeBSD / OpenBSD
Linux Debian
Linux Slackware
Linux RedHat
CentOS Linux
Trustix Secure Linux
Solaris

Prissättning
Från 800:- per server och månad beroende på vad som skall övervakas och göras.
För bästa prissättning, kontakta oss för offert baserad på just era behov, förväntningar och önskemål.
[/quote]

Det tycker jag är billigt, så Decibel = korkad ?? ;)

Decibel 2006-01-20 10:05

Du citerar ett pris som angett "från" vilket inte säger ett smack om prissättningen på tjänsten i sig i sin fulla funktion
Alla har olika behov av vad som ska övervakas och göras vilket gör att en server som man behöver logga in på väldigt sällan således också blir väldigt billig, genomsnittskostnaden för servrar vi sköter om är 2000:- och uppåt, billigt vet jag inte...

Sen har jag för mig att det var dedikerade servrar som diskuterades, men jag kanske missuppfattat något

zoran 2006-01-20 10:27

Citat:

Originally posted by THL@Jan 19 2006, 21:19
Hyra en dedicerad server i USA kostar mig 169/månad, 80 gb hdd, 320 gb trafik, cPanel, fully managed, senaste av Apache, PHP, obegränsat med MySql, e-post, 10 IP, obegränsat med domäner m.m.m.m.m.m.m.m.m.
Bra gratis support, bra fart på servern, inga problem.
Vad skulle den kosta i Sverige? 5000 kr/månad? Undrar om det räcker.
Har letat runt och hittar inget vettigt pris och undrar varför?
Har jag fel? Är det billigare? Rätta mig gärna
Jag vill inte ha billigt utan jag vill ha prisvärt där allt ingår.
/Thomas THL

1and1.co.uk har servrar som är rätt så okej. De som vi använder kostar £139/månad och för det får man 1500Gb transfer, 80Gb disk, 1Gb ram (dellburkar), och något av det väsentligaste, en seriekonsoll.

Det är på tok sällan folk tänker på hur en sån kan vara viktig. Inte en enda gång har vi behövt support. Man kan boota om burken utan oro att den inte kommer upp.

Det kanske finns billigare alternativ, men allt som allt så tycker jag att denna fungerar rätt hyfsat.

N!cklas 2006-01-20 10:51

Det var menat med glimten i ögat, därav ;) Alltå inget illa menat.
Citat:

Originally posted by Decibel@Jan 20 2006, 10:05
Sen har jag för mig att det var dedikerade servrar som diskuterades, men jag kanske missuppfattat något

När jag läser er sida uppfattar jag det om att ni menar "Managed hosting" av dedikerad server eftersom fliken ligger under "Server". Om det avser "Managed hosting" av ett webbhotellskonto så borde det rimligen ligga under "Webbhotell". Eller tänker jag fel..?

Jonas 2006-01-20 11:38

Citat:

Originally posted by N!cklas@Jan 20 2006, 11:51
När jag läser er sida uppfattar jag det om att ni menar Managed hosting av dedikerad server eftersom fliken ligger under Server. Om det avser Managed hosting av ett webbhotellskonto så borde det rimligen ligga under Webbhotell. Eller tänker jag fel..?
Du ställer burk i hallen, och JX tar hand om driften utav den.
Det är din dedikerade server och du ger JX allt ansvar om den.

EDIT: Om jag nu uppfattat det hela rätt

N!cklas 2006-01-20 12:03

När du lägger upp det på DET sättet så... fattar nog till och med jag :D

THL 2006-01-20 18:40

Ok, som sagt, jag hajjar inte mycket men så här är det väl:

co-location = du ställer ut din egen server hos någon men får sköta allt själv.

dedikerad = du hyr en server men får sköta allt själv.
dedikerad, fully managed = du hyr en server, de sköter rubbet, man kan sova gott utan bry sig om uppgraderingar m.m.

Eller?

Hur som helst, det jag undrar om är:
dedikerad, fully managed = du hyr en server, de sköter rubbet, man kan sova gott utan bry sig om uppgraderingar m.m.

/Thomas THL

Decibel 2006-01-20 18:44

Citat:

Originally posted by THL@Jan 20 2006, 19:40
Ok, som sagt, jag hajjar inte mycket men så här är det väl:

co-location = du ställer ut din egen server hos någon men får sköta allt själv.

dedikerad = du hyr en server men får sköta allt själv.

Eller?

Hur som helst, det jag undrar om är:

/Thomas THL

Stämmer bra, lättare om man skiljer på dom helt

dedikerad - hyrd server, du sköter allt
colocation - egen server, du sköter allt
managed - kan läggas som extratjänst på båda ovanstående

Den indelningen är lättare, och som du säger, endel sover bättre när någon annan tar hand om grovgörat medan andra vill sköta om sina egna grejjer :)

Westman 2006-01-20 22:02

När det gäller Windowsservrar så är t.ex. Win2003-licenserna c:a 35% billigare i USA. Varför vet jag inte och Microsoft vill inte kommentera.

PS. Jag tror inte att det beror på det politiska systemet och jag har räknat exkl. moms så det är inte momsen heller.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson