Citat:
Ursprungligen postat av Gonte
Citat:
Ursprungligen postat av tydal
Om man har råd att avvara 2000 kronor till Radio- och TV-verket så slutar PUL gälla för webbplatsen.
|
Ansökningsavgiften är 2000 kr, men det är långtifrån säkert att man får ansökan godkänd... Om man får det godkännt så slutar visserligen PUL att gälla, men vissa delar av PUL får motsvarighet i de regler som gäller för media...
|
Reglerna kring utgivningsbevis återfinns i 1 kap. 9§ Yttrandefrihetsgrundlagen (vissa regleringar finns även i 4 kap. LTY men dessa har knappast någon relevans i sammanhanget). Kraven för att utgivningsbevis ska utfärdas är att "behörig utgivare utsetts och åtagit sig uppdraget" (4 kap. YGL innehåller föreskrifter om utgivare - i pricip person som inte är försatt i konkurs, har förvaltare eller är underårig), ett namn som inte lätt kan förväxlas med någon annat, att informationen tillhandahålls till allmänheten på särskild begäran (t.ex. att man surfar till en webbplats eller likn.). Det krävs också att verksamheten påbörjas inom sex månader från utfärdande. Det kan konstanteras att kraven inte är speciellt höga och jag har svårt att se att någon skulle nekas utgivningsbevis.
För övrigt kan nämnas att YGL är exklusiv straff- och processlag vilket betyder att brotten som finns i 5 kap. YGL (7 kap. Tryckfrihetsförordningen) är de enda brott som utgivaren kan åtalas för (vad det gäller det som publiceras).
Slutligen är det värt att notera att man oavsett om man omfattas av PUL eller inte får skriva vad som helst. Exv. har ju Expressen förlorat ett mål mot en viss fd partiledare där hon utpekats som porrfilmsaktör (om jag minns rätt) och det skulle inte förvåna mig om de fälldes snart igen.
PS. Som kuriosa kanna nämnas att yttrandefrihets- och tryckfrihetsbrott är de enda brott i Sverige där en jury kan finnas med i bilden. Dessutom får man dubbel prövning -- även rätten har att pröva saken. (Om juryn däremot skulle komma fram till att inget brott begåtts är detta bindande för rätten, och då kan den åtalade alltså inte fällas till ansvar.)
|