WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Massflykten från Binero (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1064637)

Captain Thailand 2015-04-18 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20508740)
Nu finns det som tur är relativt många fler webbhotell än de 3 du nämner ;) men de flesta klagomål får faktiskt just citynetwork och Binero, åtminstone här på wn, även om det, som tur är också är, finns de som är nöjda med dessa 2 webbhotell också. Men jag håller med tartareandesire, man måste göra en ärlig jämförelse, det går inte att säga: CN, Binero och Crystone är jag inte nöjda med, alltså är hosting i Sverige dålig jämfört med USA. Det går inte bara att testa stora webbhotell i Sverige, eftersom Sverige är ett relativt litet land och har relativt många små nischade webbhotell.

Självfallet finns det fler mindre aktörer som sköter sig finemang. Jag nämnde tre som jag sällan hör kritiseras, men naturligtvis finns det andra.

Jag åsyftar de lite större svenska aktörerna och undrar varför de ständigt verkar ha diverse problem som jag sällan (eller aldrig) upplever med främst de amerikanska aktörer jag nyttjar? Är verkligen den frågeställningen irrelevant? Det är knappast ett självändamål att klaga på landsmän. Personligen väljer jag hellre ett svenskt alternativ om standarden är motsvarande och priserna inte skiljer alltför mycket.

Låt oss säga att en japansk bil krånglar mer sällan än en svenskt märke. Är jag verkligen "oseriös och oschysst" om jag råkar tycka och uttrycka det?

Danielos 2015-04-18 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20508741)
Jag åsyftar de lite större svenska aktörerna och undrar varför de ständigt verkar ha diverse problem som jag sällan (eller aldrig) upplever med främst de amerikanska aktörer jag nyttjar?

Man bör nog analysera vilka problem man har upplevt och vilka webbhotell man jämför med i så fall. Men det är klart, många problem är Atomia relaterade, och de största webbhotellen i USA har inte Atomia utan cpanel eller egenutvecklad kontrollpanel.

Captain Thailand 2015-04-18 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20508742)
Man bör nog analysera vilka problem man har upplevt och vilka webbhotell man jämför med i så fall. Men det är klart, många problem är Atomia relaterade, och de största webbhotellen i USA har inte Atomia utan cpanel eller egenutvecklad kontrollpanel.

Just där ligger nog en hel del av förklaringen.

Klart man jämför och analyserar en tjänst med en motsvarande/liknande. Allt annat vore väl förvirrat. ;)

laststory 2015-04-19 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20508742)

Varför använder ens seriösa företagare Atomia? Gör man kompisen en tjänst eller har man delägande i företaget? Vilken "Kalle Anka-panel" som helst är ju bättre.

För övrigt verkar Sverige vara ett land där extrema och utdragna fel är fullt okej och normalt. Landet där man velar och inte vågar ta snabba beslut :)

Danielos 2015-04-20 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20508758)
Varför använder ens seriösa företagare Atomia? Gör man kompisen en tjänst eller har man delägande i företaget? Vilken "Kalle Anka-panel" som helst är ju bättre.

Orsaken till varför man väljer Atomia är för att det enbart är Atomia som kombinerar Linux och Windows samt har stöd för lastbalansering. Andra kontrollpaneler som cpanel och directadmin osv. har inte något av dessa stöd. oderland hävdar dock att cpanel har stöd för lastbalansering, men jag har inte sett något företag som implementerat denna lösning, se http://www.wn.se/showthread.php?p=20...g#post20479809 Därför tror jag personligen mer på att utveckla sin egen kontrollpanel, då de största företagen som GoDaddy och 1&1 har egenutvecklade kontrollpaneler. Jag anser att det finns en mängd funktionaliteter man kan få in i en egen kontrollpanel som normalt inte finns, som stöd för redis, memcached, php-fpm, Apache 2.4 event-mpm. Med Apache 2.4 event-mpm får man nästan eller ofta samma prestanda som med nginx

aram 2015-04-20 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20508774)
GoDaddy och 1&1 har egenutvecklade kontrollpaneler.

Rätta mig om jag har fel, men Godaddy kör väl Cpanel?

Frebjo 2015-04-20 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av aram (Inlägg 20508778)
Rätta mig om jag har fel, men Godaddy kör väl Cpanel?

GoDaddy har både cPanel och sin egna kontrollpanel, dom erbjuder sina kunder att välja vilken dom vill använda.

oderland 2015-04-20 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20508774)
Orsaken till varför man väljer Atomia är för att det enbart är Atomia som kombinerar Linux och Windows samt har stöd för lastbalansering. Andra kontrollpaneler som cpanel och directadmin osv. har inte något av dessa stöd. oderland hävdar dock att cpanel har stöd för lastbalansering, men jag har inte sett något företag som implementerat denna lösning, se http://www.wn.se/showthread.php?p=20...g#post20479809 Därför tror jag personligen mer på att utveckla sin egen kontrollpanel, då de största företagen som GoDaddy och 1&1 har egenutvecklade kontrollpaneler. Jag anser att det finns en mängd funktionaliteter man kan få in i en egen kontrollpanel som normalt inte finns, som stöd för redis, memcached, php-fpm, Apache 2.4 event-mpm. Med Apache 2.4 event-mpm får man nästan eller ofta samma prestanda som med nginx

cpanel standard är inte gjord för lastbalansering förrän version 12, release under 2016.
Finns fördelar och nackdelar med allt. Tror mer på att hitta något som passar ändamålet och ha bra folk dvs inte göra sig beroende av leverantörer.

Adestro 2015-07-14 09:51

Efter att ett "planerat underhåll" verkar gått snett har jag en klients vars webb legat nere sedan 07:
http://www.binerodrift.se/?p=2754&m=0

Vad är det för apor som jobbar på Binero? Inte ens deras egen binerodrift stämmer ju vad gäller nertid och tillgänglighet.

rask 2015-07-14 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20511226)
Efter att ett "planerat underhåll" verkar gått snett har jag en klients vars webb legat nere sedan 07:
http://www.binerodrift.se/?p=2754&m=0

Vad är det för apor som jobbar på Binero? Inte ens deras egen binerodrift stämmer ju vad gäller nertid och tillgänglighet.

Ja, grymt frustrerande. Har nu suttit under hela förmiddagen och övervägt att byta, det enda jobbiga är väl att det tar lite tid att flytta ett 20-tal sajter och uppåt 70 domäner. Men ska allt ligga nere, så ja, då kan jag lika gärna lägga tid på att faktiskt flytta också.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson