![]() |
Citat:
+1 på det där. Så sant. När man gör sitt eget ramverk lär man sig också väldigt mycket och inser varför MVC är awesome. Ont: Blade, pga Laravel. Alla template motorer verkar vara väldigt lika varandra? Typ bara syntax som skiljer dem åt? Skulle vara bättre om en template motor slog igenom och blev dominant inom PHP och Javascript. |
Citat:
|
Nu går jag lite off-topic som vissa andra här angående deras ramverk.
Jag kör även också ett eget litet ramverk jag byggt upp från grunden. Främst för att jag tyckt det vart roligare att det kändes lite mer eget. Men det är ju min egna åsikt. Tycker att utvecklingen som jag gör ska vara rolig bland annat och en liten utmaning för mig själv. Dock skulle jag inte släppa det som ett ramverk likt Symphony eller Laravel. Det fungerar utmärkt för mitt syfte, men skulle någon vilja bygga upp något snabbt och så skulle jag i stället rekommendera t.ex. Laravel. Har aldrig sett syftet med att baka in logik i en view fil. Att använda en template engine som escapear output ser jag som ett stort plus som ni tidigare nämnt. Även om man är van och tror att man har koll på allt så är det så lätt hänt att man på ett litet ställe (utan att tänka sig för) är sårbart för eventuella XSS attacker. Dock vill jag nämna att av erfarenhet från tidigare arbetsplatser så säger de att deras kod vart objektorienterat bara för att de använt sig av ett ramverk. och pratade man om arv, dependency injection eller simpla design patterns för att lösa problem så stod de som frågetecken och hade inte ens hörttalas om det tidigare. Vad jag försöker säga är att när man väl använder sig av ett ramverk så kan det vara fördelaktigt att i alla fall sätta sig in i hur koden bakom fungerar på ett ungefär än att bara slänga in det och tro att man hänger med i utvecklingen. |
Har följt denna tråd med stort intresse. Länge tittat på "Twig + Symfony 2" eller i alla fall Symfony2.
En liten fråga för er som utvecklar med Symfony2 - kör ni egna servrar/vps eller vanliga webbhotell? Finns det några problem idag att köra på ett vanligt svenskt webbhotell? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson