WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Datasäkerhet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061576)

coredev 2014-04-23 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av MagnusJohansson (Inlägg 20490910)
Jag vet inte om jag håller med här. Om man blir av med sin dator (inbrott eller att man glömmer sin bärbara någonstans) så är ju risken att någon kommer åt informationen på hårddisken bra mycket mindre om man har krypterat sin hårddisk.

Jag kör själv OSX med FileVault samt har långt lösenord till inloggningen och ser till att skärmlåset sätts igång efter typ 10 minuters inaktivitet. Jag är medveten om att det går att komma förbi detta men i praktiken tror jag risken är liten.

Eller så missförstår jag vad du menar :)

Nä du missförstår mig inte och du har helt rätt, jag bara tänkte att det var en stationär dator han var ute efter. :)

jakoob 2014-04-23 15:04

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20490898)
Det stora problemet är att du med en Chromebook sparar all din information i deras moln.

Kan man inte spara lokalt?

Oj, visste att det fanns det alternativet men jag såg även att det fanns usb anslutning, men det är endast för att koppla in "maskiner"?

BarateaU 2014-04-23 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av jakoob (Inlägg 20490931)
Kan man inte spara lokalt?

Oj, visste att det fanns det alternativet men jag såg även att det fanns usb anslutning, men det är endast för att koppla in "maskiner"?

Du kan säkert använda usb minne, men för att öppna dokumentet eller spreadsheeten på minnet så måste det laddas upp i fluffiga molnet antar jag. Så om du vill arbeta med filerna så lär du behöva ladda upp dem.

Edit: sökte och fann detta.

That cloud storage is what scares people about using a Chromebook. There is a fear that documents are inaccessible when no web connection is available.

That used to be true but no longer as Google documents and spreadsheets are available for viewing offline. Documents can be edited offline and have changes synced when a connection is available. Note that while Microsoft Office docs can be accessed in Google Docs, only genuine Google Docs are accessible offline using the Google Docs app.

jakoob 2014-04-24 07:16

Oki, finns det någon mening att använda en VPN till en Chromebook?

KristianE 2014-04-25 07:20

Citat:

Ursprungligen postat av jakoob (Inlägg 20490986)
Oki, finns det någon mening att använda en VPN till en Chromebook?

Om du behöver ansluta till din arbetsplats så är det självklart att använda VPN.

jakoob 2014-04-26 10:58

Tittade på hur lång tid det skulle ta att "knäcka" ett lösenord skapat av Lastpass (Bruteforce):

Auto-genererat:

7×10^182 År, dock går det ju snabbare att rikta in sig på min lastpass lösenord och när man är inne där få fram det lösenordet.

Lastpass admin:

3×10^19 År Vilket är en betydligt "snabbare" metod.

KristianE 2014-04-26 11:41

Citat:

Ursprungligen postat av jakoob (Inlägg 20491114)
Tittade på hur lång tid det skulle ta att "knäcka" ett lösenord skapat av Lastpass (Bruteforce):

Auto-genererat:

7×10^182 År, dock går det ju snabbare att rikta in sig på min lastpass lösenord och när man är inne där få fram det lösenordet.

Lastpass admin:

3×10^19 År Vilket är en betydligt "snabbare" metod.

Sådana siffror är bara löjliga och används i marknadsföringsändamål. Det finns ingen som
får för sig att köra en bruteforce mot AES256 eller vad de nu kör. Man letar efter andra
svagheter. Heartbleed är ett lysande exempel som påverkade bl.a. LastPass.

jonny 2014-04-27 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20490870)
* Kör WPA2 med ett långt och slumpartat lösenord på dina trådlösa nätverk

Använd inte trådlös kommunikation om det kan undvikas ;)

jakoob 2014-04-29 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20491117)
Sådana siffror är bara löjliga och används i marknadsföringsändamål. Det finns ingen som
får för sig att köra en bruteforce mot AES256 eller vad de nu kör. Man letar efter andra
svagheter. Heartbleed är ett lysande exempel som påverkade bl.a. LastPass.

Självklart är det så, men jag marknadsför inget? Jag tycker bara det är smidigt, dåliga lösenord är ju som sagt en stor risk. "Heartbleed" är ganska unikt, var ganska unikt att den "buggen" gick igenom. Nästan för otroligt för att vara sant...

jakoob 2014-04-29 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20491136)
Använd inte trådlös kommunikation om det kan undvikas ;)

sant, men ack så fult med en sladd igenom rummet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson