WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vad är en bra lön för en 25 åring? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1060224)

MusikMixen 2013-12-19 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av ztream (Inlägg 20483274)
Ja, när du säger så.

Men alla värderar trygghet olika. Jag tjänade 15 papp när jag var 25 om jag inte minns fel. Det var bra då, men jag fick andra saker på köpet också. Massor av kunskap, utmaningar och jag byggde något som återbetalade sig många gånger om vad snittlönen för andra 25-åringar var.

Klokt sagt! Kunskapen ger oftast mer än pengarna.

När jag var 25 tjänade jag runt 45 papp i månaden utan någon speciell utbildning. Har industrielteknisk i bakgrunden men aldrig jobbat med det.

Nu är jag 37, arbetslös och absolut inte eftertraktad som säljare.
Tjänar 10 000/mån nu på a-kassan.
Häng inte upp dig på pengar, få kunskapen istället sedan kan du utveckla dig själv..

patrikweb 2013-12-19 23:09

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20483260)
Vänta på Patriks svar så har du meningen med livet klar för dig utan att läsa "Liftarens guide till Galaxen" :)

Haha, om du vill höra min åsikt så är det 2-4miljoner i nettoinkomst per år för helt frihet till nästan helt nivå. Sverige tillägg bör bli 2-3 extra mille.

Råd med privatjet behöver du nettoinkomst på 2miljoner per månad runt eller mer (24 mille året netto).

Men om man ska gå ner till mer seriös nivå när det gäller löner för arbetarklass beror det ju helt på var du bor i Sverige och vad du har för kunskaper och hur viktigt du är för företaget.

Lätt svar är hur många kan göra dina arbetsuppgifter lika effektivt och till vilket lön kan dom tänka sig jobba.

En ny anställd kommer alltid ha lägre lön än folk som jobbat längre på företaget oftast.

Men bra lön i din ålder kan vara 16-20 och 20-30 beroende på olika faktorer. Tror medellön i hela Sverige ligger på 25 så. Genomsnitt i hela Sverige har väldigt låga löner.

I vilket fall så beror lön hur mycket du kan producera och hur mycket mervärde du själv kan skapa.

Men blir ändå lite fel vad andra sak anse vara bra lön för dig, då blir det ändå bara efter statistik.

Westman 2013-12-20 00:18

Jag hade en kollega som hade en annan inställning till lön än de flesta. "Jag jobbar bara så mycket som de betalar mig för"

Han var lite obekväm (frispråkig) och de chefer han hade haft straffade honom med att alltid ge det minsta de kunde varje lönerevision. Han kontrade med att jobba mindre...

Lindalicious 2013-12-20 00:34

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20483260)
Vänta på Patriks svar så har du meningen med livet klar för dig utan att läsa "Liftarens guide till Galaxen" :)

:D

http://files.myopera.com/drlaunch/al....jpg_thumb.jpg

spajk 2013-12-20 07:52

Citat:

Ursprungligen postat av spajk (Inlägg 20483250)
Jag kör ålder x 1100 kr.
Så runt 25? :)

Haha, ja, den var ju inte den bästa. Råkade bli två ettor, skulle vara 1000. ;)

WeaZear 2013-12-20 09:17

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20483277)
Klokt sagt! Kunskapen ger oftast mer än pengarna.

När jag var 25 tjänade jag runt 45 papp i månaden utan någon speciell utbildning. Har industrielteknisk i bakgrunden men aldrig jobbat med det.

Nu är jag 37, arbetslös och absolut inte eftertraktad som säljare.
Tjänar 10 000/mån nu på a-kassan.
Häng inte upp dig på pengar, få kunskapen istället sedan kan du utveckla dig själv..

45 papp i månaden hade inte varit fel.

cvnu 2013-12-20 09:27

Jag är 23 år, och tjänar 35k i månaden. Inom sälj.

jayzee 2013-12-20 09:43

Citat:

Ursprungligen postat av cvnu (Inlägg 20483314)
Jag är 23 år, och tjänar 35k i månaden. Inom sälj.

Inom sälj, ja.. där kan man tjäna bra mycket mer oavsett ålder.
Jobbar du som utvecklare såsom de flesta WN:are är 25k per månad via 25-års ålder ganska bra lön.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson