![]() |
Hetzner använder "hemmabygge-servrar" av antingen modell SuperMicro eller rena
OEM-lådor. CPU:erna är helt vanliga konsument-CPU:er och möjligtvis är moderkort och resten samma sak. Core i7 har inget stöd för ECC-minnen såvitt jag vet. Här i Göteborg finns det många hemmasnickar-konsulter som åker till Captech och handlar värsta gaming-prylarna och skruvar i ett rack-chassi. Sen säljer de bygget som en server. När jag ser Hetzners spec'ar så tänker jag på precis samma saker. |
Citat:
Men ja, Hetzner bygger servrar av komponenter som inte är tänkta för serverdrift. |
Citat:
själva erbjuder inte någon 4h Mission-critical On-site-support. :) |
Citat:
Om kunder är nöjda med vad dom levererar till det pris man erbjuder så känner i alla fall jag mer inspiration från dem än att försöka svartmåla deras tjänster. |
Själva använder vi Dell, med deras 4 hour mission critical, för de allra mesta centrala systemen, men även Super Micro för en stor del av serverparken. Vi har hittills inte haft några störningar i ett Super Micro-system (nu kör vi visserligen med specifikationsmässigt likadana servrar från både Dell och Super Micro) och med den lägre prisbilden från dem så kan vi hålla reservdelslager och reservmaskiner för eventuella haverier.
Super Micro är, skulle jag vilja påstå, precis lika bra som Dell på allt utom just serviceavtalen, så låt inte just valet av serverleverantör avskräcka dig. |
Citat:
Det har man råd med istället för att lägga pengar på serviceavtal... |
Supermicro är bra. Tänkte själv mer på om du lägger in en konsumt SSD jämfört med en högkvalitativ SSD så kan det vara flera gånger mer. Tror nog kanske det mer är "delar" som de väljer strategiskt för att hålla priset nere. De kör också software RAID vilket kanske inte är så vanligt om man inte kör NFS.
Jag är inte tekniker så jag är ute på hal is men summan är att de hittat en prisnivå som lockar enormt (se Jims kommentar) och där prestanda och livslängd ändå håller hög kvalitet nog... Tror de flesta ha kritiska delar i lager. ;-) |
Intressant att ni dissar hertz. Tänkte själv skaffa en server där först, men valde Stragnom ist. Hur ser deras "saker" ut? Är det oxå hemmafix som de satt ihop?
Jag är riktigt nöjd med deras support och även deras server som jag hyr, jag har haft servern nu i snart 1 år och upptiden har varit 99,9%.. Så jag är nöjd, mycket nöjd :) För 250 kr/mån och fri bandbredd samt windows server så kan jag absolut inte klaga :) Finns det förvisso någon i Sverige som kan erbjuda detsamma, så flyttar jag direkt. Jag kör servern som relay för musiken.. |
Alla providers nere på kontinenten konkurrerar i pris med varann så ja de kör för det mesta whitebox.
Samma sak med 1&1, UK2 mfl i UK. Nu börjar dock priserna krypa uppåt nere på kontinenten så har fått fler och fler förfrågningar då pris på våra servrar inte skiljer sig mycket nu från whitebox :) |
Citat:
Även som du säger - the proof is in the pudding - har man kört ett år hos en leverantör som man är nöjd med - då gör de mycket rätt. 250kr för en dedikerad Windows server? Bara windows licensen äter upp det. ;-) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson