WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Är det otrevligt att maila mitt i natten? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059586)

iws 2013-10-25 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av ol.micke (Inlägg 20479955)
Det kan verkligen inte vara hälsosamt att du måste vara online dygnet runt på mail och behöva gå upp och åtgärda om det är något..

Man borde inte bry sig om mailen är skickade, men det kan som sagt bli jobbigt med så lång fördröjning om de man jobbar med jobbar dagtid.

Det är ju inte alltid detta händer men de finns fall. Sen så är det knappast bara jag som resonerar så av hela Sverige's befolkning och jag förmedlar bara denna åsikt som andra förmodligen också kan känna igen. Det var ju det TS trots allt var ute efter "om det kunde uppfattas som otrevligt" och jag antar att han menar för alla och inte bara en del.

Enligt mig så borde man köra "stör inte innan kl. 9 på morgonen principen" som man använder annars i vardagen. Då är ju iallafall majoriteten uppe. Internet och teknik är inte längre så avskärmat som det en gång var och de följer en dygnet runt beroende på vem man är förstås, men jag är övertygad om att detta kommer utvecklas och gå mycket längre.

Det kan ju bli som så, om vi tar ett exempel: Att grannen går och knackar på din dörr i natten för att låna lite socker. Vilket kanske inte alltid är så uppskattat, medan andra skulle anse det som trevligt. Det varierar ju. Hade grannen istället kommit förbi klockan 09 tror jag att han hade fått större chans att få sitt socker som han velat. Samma är det med mail och man får ett bättre intryck. (Observera att detta enbart gäller personer som är uppkopplade dygnet runt vilket många är och det kommer troligtvis expandera) Gå inte miste om dessa procent.. dem är också pengar.

Anders Larsson 2013-10-25 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av iws (Inlägg 20479961)
Det kan ju bli som så, om vi tar ett exempel: Att grannen går och knackar på din dörr i natten för att låna lite socker. Vilket kanske inte alltid är så uppskattat, medan andra skulle anse det som trevligt. Det varierar ju. Hade grannen istället kommit förbi klockan 09 tror jag att han hade fått större chans att få sitt socker som han velat. Samma är det med mail och man får ett bättre intryck. (Observera att detta enbart gäller personer som är uppkopplade dygnet runt vilket många är och det kommer troligtvis expandera) Gå inte miste om dessa procent.. dem är också pengar.

Det är snarare så att grannen sätter en postit-lapp på utsidan av din dörr om det är Ok att han får låna lite socker.

iws 2013-10-25 18:18

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20479962)
Det är snarare så att grannen sätter en postit-lapp på utsidan av din dörr om det är Ok att han får låna lite socker.

Och knackar eftersom de låter när man får mail genom mobilen.

tartareandesire 2013-10-25 18:44

Citat:

Ursprungligen postat av iws (Inlägg 20479963)
Och knackar eftersom de låter när man får mail genom mobilen.

Det är ju snarare för att du satt upp ett extremt känsligt larm :) Det är inte hälsosamt i längden att hantera mail som du gör, du kommer att bränna ut dig själv vilket drabbar både dig och dina kunder. Se till att ha någon anställd som kan ta hand om ärenden nattetid ifall detta är så pass viktigt. Om det inte finns pengar till detta så bör du nog se över din verksamhet och fundera över om det verkligen är nödvändigt att du finns där 24/7. Visst kan det funka en kortare period men det är ingen bra lösning alls i längden precis som flera redan påpekat.

iws 2013-10-25 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20479964)
Det är ju snarare för att du satt upp ett extremt känsligt larm :) Det är inte hälsosamt i längden att hantera mail som du gör, du kommer att bränna ut dig själv vilket drabbar både dig och dina kunder. Se till att ha någon anställd som kan ta hand om ärenden nattetid ifall detta är så pass viktigt. Om det inte finns pengar till detta så bör du nog se över din verksamhet och fundera över om det verkligen är nödvändigt att du finns där 24/7. Visst kan det funka en kortare period men det är ingen bra lösning alls i längden precis som flera redan påpekat.

Sött av dig att bry dig om min hälsa, men du kan inte säga åt de säkert tiotusentals som gör som jag att det inte är hälsosamt. Här vill jag bara påpeka att själva poängen med mina inlägg är att jag ville få fram att det finns folk som gör och tänker som jag och därför är det ingen vidare ide att skicka ut mailen nattetid, om du vill nå ut till flest eller att mailet inte har en högre viktighetsgrad. Vill TS att budskapet ska komma ut positivt till kunden då bör han göra det dagtid anser jag.

CotopaXi 2013-10-25 19:12

E-mail är asynkront, att få ett mail när man inte vill ha det borde inte störa någon. Man väljer själv när man kollar mailen. Vad som står på datumstämpeln borde vara irrelevant för de flesta. Dock kan du ju inte förvänta dig att få svar förrän folk vaknar.

Däremot kan det väll ha andra nackdelar att jobba natt som egenföretagare, t.ex blir man ju svårnodd under "ordinarie arbetstid".

Anders Larsson 2013-10-25 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av iws (Inlägg 20479965)
Sött av dig att bry dig om min hälsa, men du kan inte säga åt de säkert tiotusentals som gör som jag att det inte är hälsosamt. Här vill jag bara påpeka att själva poängen med mina inlägg är att jag ville få fram att det finns folk som gör och tänker som jag och därför är det ingen vidare ide att skicka ut mailen nattetid, om du vill nå ut till flest eller att mailet inte har en högre viktighetsgrad. Vill TS att budskapet ska komma ut positivt till kunden då bör han göra det dagtid anser jag.

Är man så oerhört naiv att man ställer in mobilen på en ljudvolym att man vaknar och störs, då tror jag inte man ska hålla på med internet öht. Bortsett från diverse automatiskt mail så består världen av olika tidszoner, så det är helt orelevant att över huvud taget resonera kring vilken tid mailet skickas - det är alltid mitt på dagen någonstans.

Advocacy 2013-10-25 20:30

Ärligt talat så trodde jag att detta var ett skämt när jag såg tråden.

Ungefär samma logik som att ratta in radion på medelhög volym och sen klaga på SR.

Skaffa viktigare problem snälla

iws 2013-10-25 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20479967)
Är man så oerhört naiv att man ställer in mobilen på en ljudvolym att man vaknar och störs, då tror jag inte man ska hålla på med internet öht. Bortsett från diverse automatiskt mail så består världen av olika tidszoner, så det är helt orelevant att över huvud taget resonera kring vilken tid mailet skickas - det är alltid mitt på dagen någonstans.

Fast det där var väll ändå ett väldigt onödigt svar? Vissa har saker att hålla koll på oavsett tid. Sen så resonerar jag kring svenska mail utlandet kan jag förstå p.g.a olika tidszoner. Jag uppfattade dock det som om det var i sverige han menade och svarar därifrån. Detta handlar om alla dina kunder inte enbart en del av dem. De kunder som har sin mail kopplad till mobilen med ljud på kommer troligtvis uppskatta ett meddelande mer som kommer på dagen än mitt i natten och de kunder som inte bryr sig om tid behöver du då inte oroa dig för om du skickar dagstid. Givetvis kan du skita i dessa kunder om du vill men det tror jag inte att du vill?

Att du påstår att man inte ska hålla på med internet bara för det är lite löjligt kan jag tycka. Hade du verkligen sagt så till din kund om han bett om att inte skicka mail i natten för att han tar dem inte speciellt seriöst? Du kan inte bara tro att alla tänker som dig. Kunden har alltid rätt. Iallafall om man vill lyckas med sitt företag.

iws 2013-10-25 20:44

Förstår inte varför du argumenterar mot min åsikt? Det var väll det trådskaparen var ute efter, egna resonemang. Så han kan få alla sidor av hur kunderna tänker. Då kan man ju göra det i ett enskilt inlägg. För det finns inget rätt eller fel i detta ämne bara bättre lämpade svar. Vad som är bäst får TS avgöra.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson