![]() |
Jag använder MS SQL-Server, Access, MySQL.
Jag kör Windows 7 som operativ. |
Citat:
2. MS SQL-Server lirar nog inte så bra med Ruby. Prova med MySQL det ska funka bra! |
Citat:
Jag var först tvungen att installera DevKit, vilket är gjort, sen fick man upp något nytt kommandofönster och sen körde jag typ $ gem install mysql <ENTER> ...sen sa att driver för MySql är successfully installed, men inget av de exempelkoder jag kört funkar. Det gnäller på att det inte finns någon namespace rdbi/dbi.... Har sökt men inte hittat filen libmysql.dll i min Ryby installetion (c:\Program Files (x86)\Ruby200...). enligt doc så ska jag lägga filen libmysql.dll i ryby\bin.... men jag hittar inte libmysql.dll någonstans.... finns några *.rb-filer i driver-katalogen som jag lagt upp, men det var en helt USEL dokumentation och dokumentationen stämmer inte med verkligheten.... Jag har nu ägnat halva dagen åt att hitta en lösning för att köra mot MySQL i Ruby.... Jag känner mig frustrerad.... |
libmysql.dll hittar du i din MySQL-installation, inte i Ruby.
|
Citat:
Trodde det var rdbi, interface mot MySQL..... Men den gnäller fortfarande på namespace.... Följande kod har jag att testa med: Kod:
#!ruby20 Jag har lagt in lib filerna från "rdbi-1.2.0.pre0" till Rubys lib-katalog. Har även lagt in lib-filerna från "rdbi-driver-mysql-master" till Rubys lib-katalog. Har även kopierat in libmysql.dll i Ruby\bin från MySQL\lib. Men namespace rdbi\dbi hittas inte.... |
Skit i rdbi...
1. Installera en gem för mysql. Tex mysql2 (tror den ska vara lite bättre än mysql) https://github.com/brianmario/mysql2 2. Tuta och kör ;) Finns massa exempel på länken ovan. Citat:
|
Ruby-utveckling under Windows kan inte vara enkelt då ingen använder platformen.
|
Citat:
successfully installed.... Kod:
C:\Projects\Conny\Ruby\MySQL2\mysql2-master>gem install mysql2 Körde även koden enligt exempel i ReadMe-filen: Kod:
# File: mysql2_test.rb Kod:
C:\Projects\Conny\Ruby\Hello>ruby mysql2_test.rb Jag kör senaste version av Ruby dvs 2.0.0p195 |
Har du importerat mysql2 i din kod?
`require "mysql2"` |
Citat:
Använder jag require "mysql2" så får jag dock betydligt fler felrader enligt: Utan require: Kod:
Microsoft Windows [Version 6.1.7601] Kod:
Microsoft Windows [Version 6.1.7601] |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson