![]() |
Citat:
PHP-kod:
|
Citat:
|
http://www.anaxa.se/sql.sql (kolumnen 'genres' i 'movies' skall tas bort. Han inte göra det innan jag exporterade)
Jag löste det jag vill ha hjälp med och det var att hämta ALLA filmer vars genrer kan vara både Action och Skräck. Alltså inte filmer som bara ha action och bara har skräck utan som har båda två. Detta funkar bra med denna query: PHP-kod:
Men nu vill jag också hämta ALLA genrer en film har och lägg till det på ett eget fält: Action,Skräck,Komedi (det behöver inte vara avgränsat med komma). Bara så att jag kan få ut datan så att jag kan bearbeta den med PHP. Jag provade med detta: PHP-kod:
Filmen i fråga är Hansel och Gretel som ligger i movies-tabellen. |
Citat:
|
Citat:
. . Citat:
Är det så här du menar? Kod:
use anaxa; |
Inte riktigt.
Säg att en film har 5 olika genrer, Äventyr, Action, Komedi, Skräck och Sport. Vi kan även anta att det finns flera filmer som har liknande genrer. Nu vill jag filtrera filmerna för att få fram alla de filmer som har både Action och Skräck som genrer. Detta löser jag igenom att köra: Kod:
SELECT m.* FROM movies m JOIN movie_genres mg ON mg.movie_id = m.id AND mg.genre_id IN (1, 11) GROUP BY m.id HAVING COUNT(DISTINCT mg.genre_id) = 2 ORDER BY m.date ASC Men nu kommer vi till de knepiga och själva problemet. Jag vill samtidigt hämta alla genrer som hör till en viss film. Detta gör jag för informationssyfte. Liksom att bara visa vilka genrer en specifik film har. |
Nu har jag iofs inte testat, men något liknade detta borde gå att använda:
SELECT q1.id, q1.date, group_concat(genres.name) genre_field FROM ( SELECT m.id, m.date FROM movies m JOIN movie_genres mg ON mg.movie_id = m.id AND mg.genre_id IN (1, 11) GROUP BY m.id HAVING COUNT(DISTINCT mg.genre_id) = 2 ) q1 JOIN movie_genres mg on mg.movie_id = q1.id JOIN genres ON mg.genre_id = genres.id GROUP BY q1.id ORDER BY q1.date ASC Det går kanske att joina på denna information redan i första frågan, vilket kanske är mer effektivt? Man får helt enkelt testa hur pass bra denna fråga är rent prestandamässigt för att se om det är en möjlig väg att gå. |
Citat:
Skriv om, men gör rätt :) Skippa Subqueries till så många delar du kan |
Nu tog jag iofs koden med HAVING från kod ovan. Det jag gjorde var att joina på lite tabeller för att hämta ut mer information. Men som sagt, det är kanske inte omöjligt att join på detta på en gång, för att slippa subqueries? Vet dock inte om det är någon märkbar skillnad i prestanda att göra så?
Men du får gärna ge en query som fungerar för att ta fram alla filmer som har två (eller flera) genrer, som då alltså inte använder HAVING på detta sätt. Om det nu skulle ge bättre prestanda, dvs. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson