WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Insättningsgarantin på Cypern (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057239)

patrikweb 2013-03-17 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av phattrance (Inlägg 20465077)
Japp! jag skulle kunna klara mig bra på 19500 euro. Är som sagt inte helt säker på att om man har två bolag i olika länder är verkligen helt lagligt då olika revisorer säger olika saker. Och jag betalar gärna mer i skatt (att betala långt över 50% som jag gör i sverige går gränsen) men håller mig till det lagliga än att hålla mig till gråzonen liksom.

High Net Worth Individuals ligger över det jag drar in per år (lite över miljonen) så jag kommer nog inte kunna ansöka efter det.

men hur är det nu med att ha ett bolag i utlandet och sedan använda visa kortet som är kopplad till bolaget och använda det på malta? Är det lagligt och göra så eller ej? Folk säger typ helt olika ang detta.

Både olagligt och lagligt beroende på, men i grunden riskfritt. Malta har väldigt lite informationsutbytesavtal.

I Sverige hade aldrig kunnat låta företaget äga hus eller liknande och du fått bo där gratis, hade räknas som förmån. Men lagstiftning ser väldigt olika ut i olika länder.

Gustav 2013-03-17 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20465049)
Vad jag kan uttyda så är det mest bankernas idiotiska affärer som ligger bakom anledningen till varför Cypern måste ta ett nödlån och alla banker styrs inte av staten, framförallt inte på Cypern.

På sätt och vis så är det bankgarantin som är orsaken till finanskrisen och den smått bisarra banksektorn.

På grund av bankgarantin, så bryr sig spararna inte om vad banken gör med deras pengar. Pengarna är ju garanterade av staten. Skulle staten inte garantera pengarna, så skulle vanliga folk bli betydligt mer engagerade och välja den bank där pengarna är tryggast (dvs den bank som tar lägst risker). Men istället har bankerna kunnat göra idiotiska affärer, därför att deras kunder (spararna) inte bryr sig.

Bostadsbubblan i USA orsakades av liknande mekanismer. Staten gav garantier som fick marknaden att tappa huvudet.

patrikweb 2013-03-18 00:59

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20465096)
På sätt och vis så är det bankgarantin som är orsaken till finanskrisen och den smått bisarra banksektorn.

På grund av bankgarantin, så bryr sig spararna inte om vad banken gör med deras pengar. Pengarna är ju garanterade av staten. Skulle staten inte garantera pengarna, så skulle vanliga folk bli betydligt mer engagerade och välja den bank där pengarna är tryggast (dvs den bank som tar lägst risker). Men istället har bankerna kunnat göra idiotiska affärer, därför att deras kunder (spararna) inte bryr sig.

Bostadsbubblan i USA orsakades av liknande mekanismer. Staten gav garantier som fick marknaden att tappa huvudet.

Hela systemet är fel uppbyggt, i grunden så ska ju pengarna du har på kontot tillhöra dig och banken ska inte ha rätt att röra dom alls.

Visst att du då inte skulle kunnat få någon ränta men banken har ju ändå ingen vettig ränta idag.

Att du sedan hade kunnat förhandla med banken att få låna ut dina pengar men då sätta risken. Så banken låna ut till osäkra lån så ska du kräva 8% ränta minst.

Sedan bankgarantin är ju ändå jävla skit summa alla fall.

Bättre ta bort bankgarantin och samtidigt att banken måste säkra dina pengar och att du aktivt sedan måste acceptera att banken kan få låna ut pengar och sedan vilken risknivå du vill ha.

Dock så tror jag inte så stor del av Svenska befolkningen ens vet eller tänker på vad bankgaranti faktiskt är. Så tror inte många har det i sin tanke när dom väljer bank.

Men bara se på Cypern så är det roligt exempel på hur mycket den är värd i verkligheten, man kan lita lika mycket på staten som banken :P

Westman 2013-03-18 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20465097)
Hela systemet är fel uppbyggt, i grunden så ska ju pengarna du har på kontot tillhöra dig och banken ska inte ha rätt att röra dom alls.

Visst att du då inte skulle kunnat få någon ränta men banken har ju ändå ingen vettig ränta idag.

Att du sedan hade kunnat förhandla med banken att få låna ut dina pengar men då sätta risken. Så banken låna ut till osäkra lån så ska du kräva 8% ränta minst.

Sedan bankgarantin är ju ändå jävla skit summa alla fall.

Bättre ta bort bankgarantin och samtidigt att banken måste säkra dina pengar och att du aktivt sedan måste acceptera att banken kan få låna ut pengar och sedan vilken risknivå du vill ha.

Dock så tror jag inte så stor del av Svenska befolkningen ens vet eller tänker på vad bankgaranti faktiskt är. Så tror inte många har det i sin tanke när dom väljer bank.

Men bara se på Cypern så är det roligt exempel på hur mycket den är värd i verkligheten, man kan lita lika mycket på staten som banken :P

Du är rolig du. Pengarna är dina ända tills du låter någon annan ta hand om dem, läs avtalen. Men det är väl statens fel det med. Allt är stora stygga statens fel enligt dig, det blir väldigt tjatigt.

I övrigt så finns det finansinstitut som inte omfattas av bankgarantin (alltså utan statens inblandning), du kan ju prova att få igenom dina krav hos något av dem om du tror att de är bättre än konventionella banker. Återkom när du lyckats.

patrikweb 2013-03-18 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20465122)
Du är rolig du. Pengarna är dina ända tills du låter någon annan ta hand om dem, läs avtalen. Men det är väl statens fel det med. Allt är stora stygga statens fel enligt dig, det blir väldigt tjatigt.

I övrigt så finns det finansinstitut som inte omfattas av bankgarantin (alltså utan statens inblandning), du kan ju prova att få igenom dina krav hos något av dem om du tror att de är bättre än konventionella banker. Återkom när du lyckats.

Det är ju det som är problemet, bara banker som har sådant avtal som standard.

Skulle du hyra ett garage så förväntar du dig inte bilen är borta en dag och ägaren av garaget skulle sagt jag gjorde lite dåliga affärer så jag sålde din bil.

Och när det gäller banker så är det ju samma på alla.

Anders Larsson 2013-03-18 18:10

Fast, de flesta banker erbjuder väl det du är ute efter Patrik?
Ett "garage" som du kan ställa din "bil" i?
Översättningen säger "bankfack" och "kontanter/guld".

patrikweb 2013-03-18 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20465157)
Fast, de flesta banker erbjuder väl det du är ute efter Patrik?
Ett "garage" som du kan ställa din "bil" i?
Översättningen säger "bankfack" och "kontanter/guld".

Hade jag fått IBAN nummer med till ett bankback så pengarna man överförde automatiskt blev till fysiska pengar som kom direkt till bankfack så hade det varit helt perfekt lösning.

I Sverige är det nästan omöjligt med kontanter, max summan man kan ta ut i svenska ATM är ju så låg så tiden gå till ATM kostar mer.

trådlöst 2013-03-18 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20465163)
Hade jag fått IBAN nummer med till ett bankback så pengarna man överförde automatiskt blev till fysiska pengar som kom direkt till bankfack så hade det varit helt perfekt lösning.

I Sverige är det nästan omöjligt med kontanter, max summan man kan ta ut i svenska ATM är ju så låg så tiden gå till ATM kostar mer.

Alla banker har mer eller mindre slutat hantera kontanter vilket är dumt och osäkert så jag förstår vad du menar. Några säger att det är säkrare nu eftersom det minimerar riskerna för stöld och rån etc, men hur säkert är det för oss när en bank går i konkurs. Försvinner inte ens sparade pengar då? Jag läste om att det hade hänt något liknande i Irland 2008-2009 när finanskrisen var men jag kan ju ha fel. Sen jag är jag inte så insatt i om detta gäller för Sverige eller vilka lagar som backar upp bankernas kunder till 100% av deras sparade pengar vid en konkurs, så jag kan ha fel.

Dock känns det ju betydligt säkrare att ha t.ex 5 000 :- i fickan än på banken eftersom där är dem bara siffror.

KristianE 2013-03-18 22:54

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20465177)
Sen jag är jag inte så insatt i om detta gäller för Sverige eller vilka lagar som backar upp bankernas kunder till 100% av deras sparade pengar vid en konkurs, så jag kan ha fel.

Staten garanterar upp till 100.000 EUR per kund och bank. Så har du mer än 800.000 SEK liggandes så ska du stoppa in dem i flera olika banker.

Du får pengarna utbetalda inom 3 månader från bankens konkursdag om jag minns rätt.

patrikweb 2013-03-18 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20465181)
Staten garanterar upp till 100.000 EUR per kund och bank. Så har du mer än 800.000 SEK liggandes så ska du stoppa in dem i flera olika banker.

Du får pengarna utbetalda inom 3 månader från bankens konkursdag om jag minns rätt.

Fast du saknar bankgaranti för statlig stöld av dina pengar :P

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson