WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   FS Data tar ställning mot domänspekulation (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057235)

foks 2013-03-20 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20465387)
Varenda försäljning till en seriös innehållsbyggande verksamhet av "tomma" eller "parkerade" domäner är ju exempel på när någon annan hindrats/blockerats.

Jag har inga siffror på hur många som aldrig kan starta p g a den höga instegskostnaden. Eftersom jag är motståndare till domänspekulation så ägnar jag mig inte åt det själv.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att bra verksamheter inte startar upp enbart för att man inte kan få tag på ett visst domännamn. Om du inte kan bedriva bilförsäljning på nissesbilar.se istället för bilar.se kanske du inte ska ägna dig alls åt bilförsäljning.

Jag ser köp av bra domännamn som en marknadsföringsavgift, inte ett grundläggande krav för att bedriva verksamhet. Man kan antingen lägga en miljon på ett bra domännamn som kunder kommer ihåg, eller lägga en miljon på marknadsföring så att kunder kommer ihåg det lite sämre domännamnet.

tartareandesire 2013-03-20 21:25

Håller helt och hållet med dig, foks.

Visst blir man lite sur när domäner man är intresserad av till ett projekt redan är upptagna men inte används men det är bara en del av företagandet precis som allt annat.

Conny brukar ha mycket på fötterna men här tycker jag inte argumenten håller alls. De flesta domänspekulanter registrerar generella ord vilket inte är intressant som företagsnamn för de flesta. Moderna startups vill idag ha unika namn som särskiljer dem från mängden och inte generella ord som kan registreras i 30 varianter av andra personer och företag. Har man en bra tjänst ger man inte upp bara för att domänen man först tänker på är upptagen, lika lite som man ger upp sina restaurangplaner bara för att det perfekta läget inte är ledigt. Är man inte först ut får man tänka lite annorlunda helt enkelt. Dessutom finns det inte särskilt mycket superintressanta domännamn för spekulation längre. Vi får se vad som sker när alla nya toppdomäner dyker upp.

Det finns heller ingen rimlig möjlighet att reglera domänspekulation. Ska man bli av med domänen ifall man inte har något innehåll inom en viss tid? Då kan man bara slänga upp en Wordpress-sida med strunt så länge vilket knappast gynnar någon. Det blir bara en massa konstiga, onödiga och verkningslösa regler.

Nej, låt de som vill handla med domäner göra det. Vill man motverka domänspekulation så kan man ju helt enkelt undvika att köpa domäner på andrahandsmarknaden.

MusikMixen 2013-03-21 07:40

*Tummen upp* FS Data! Jag hoppas fler följer er.
Jag är så jävla trött på att söka en domän som passar mitt ändamål, så är den upptagen. Går man sedan in på sidan så är sidan fullsmockad med reklam. Kontaktar man ägaren så tror h*n att domänen är värd 100 000 kr eller mer... *suck*

Så tummen upp till er och jag hoppas andra följer efter!

nosnaj 2013-03-21 07:56

Hejja FS Data, hoppas fler följer med. Prisdumpning är fel väg att gå och är bara till för att förbättra statistiken hos IIS i slutändan.
De borde för övrigt göra graf på parkerade domäner och glädjas åt siffrorna de själva skapat genom prisdumpning.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson