WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   SE får ansvar för driften av toppdomänen .nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056323)

Johan_W 2013-01-10 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20459181)
Nu anser inte jag mig vara "domänpundare", men varför i hela fridens namn skall en mer eller mindre femminutersprocess behöva debiteras med så högt belopp som görs idag? Det gagnar verkligen inte toppdomänen med skyhöga avgifter som av flertalet känns omotiverade.

Dessutom är processen vid ägarbyte inte så väldigt komplicerad, snarare ganska normal (fyll i ett papper, skriv under, skicka in).

Det handlar väl egentligen inte om att processen king ägarbyte för just .nu skulle vara så mycket dyrare än övriga domäner. Man har väl motiverat det höga priset med att man helt enkelt inte vill att "domänpundare" ska samla på sig ett gäng domäner och sedan sälja vidare dom dyrare.

MRDJ 2013-01-10 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20459214)
Det handlar väl egentligen inte om att processen king ägarbyte för just .nu skulle vara så mycket dyrare än övriga domäner. Man har väl motiverat det höga priset med att man helt enkelt inte vill att "domänpundare" ska samla på sig ett gäng domäner och sedan sälja vidare dom dyrare.

Det förstör ju hela värdet på domänerna, oavsätt om man bulkar eller äger en domän. ingen vill köpa dom och tror det är en rätt stor anledning till varför .nu luktar illa och ingen vill ha dom

tartareandesire 2013-01-10 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20459216)
Det förstör ju hela värdet på domänerna, oavsätt om man bulkar eller äger en domän. ingen vill köpa dom och tror det är en rätt stor anledning till varför .nu luktar illa och ingen vill ha dom

Skulle inte vilja kalla tv.nu eller prisjakt.nu för "ingen" :) Det är trots allt ganska många .nu-domäner registrerade om man jämför med andra liknande toppdomäner. Det går inte att jämföra med exempelvis .se som ju är den naturliga och primära toppdomänen för svenskar.

cvnu 2013-01-10 17:36

Citat:

Inget genomtänkt svar där. Finns många .nu domäner man vill ha.

Förutom dom som nämndes finns tex recept.nu (TV4), se.nu (TVNU) Pizza.nu mm.

Dessutom är det många småföretagare som använder .nu som sin huvuddomän.

carnegie 2013-01-11 00:20

Härligt, en riktigt bra nyhet.

Johan_W 2013-01-11 18:48

Citat:

Jo men det är väl det man velat motverka? Dvs att domäner hanteras som handelsvaror.

Kan faktiskt förstå tanken som är bakom, om jag tex startar en bilklubb och vill registrera johansbil.nu så känns det ju bättre för mig som faktiskt vill använda domänen om jag kan köpa den för några hundra direkt av leverantören, än att det är nån domänhandlare som köpt den och ska lägga på ett par tusen på priset.

Man vill alltså att domäner ska vara något som faktiskt används och inte något som läggs på hög i hopp om att nån vill köpa dom dyrt. Tror faktiskt inte att det är nåt registry som egentligen gillar det, men Internet Sweden kanske kan ge sin syn på det. Skulle faktiskt vara intressant att veta hur dom ser på det egentligen.

erebos 2013-01-11 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av cvnu (Inlägg 20459221)
Inget genomtänkt svar där. Finns många .nu domäner man vill ha.

Förutom dom som nämndes finns tex recept.nu (TV4), se.nu (TVNU) Pizza.nu mm.

Dessutom är det många småföretagare som använder .nu som sin huvuddomän.

Glöm inte kk! :D

Internet Sweden 2013-01-11 23:51

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20459327)
Jo men det är väl det man velat motverka? Dvs att domäner hanteras som handelsvaror.

Kan faktiskt förstå tanken som är bakom, om jag tex startar en bilklubb och vill registrera johansbil.nu så känns det ju bättre för mig som faktiskt vill använda domänen om jag kan köpa den för några hundra direkt av leverantören, än att det är nån domänhandlare som köpt den och ska lägga på ett par tusen på priset.

Man vill alltså att domäner ska vara något som faktiskt används och inte något som läggs på hög i hopp om att nån vill köpa dom dyrt. Tror faktiskt inte att det är nåt registry som egentligen gillar det, men Internet Sweden kanske kan ge sin syn på det. Skulle faktiskt vara intressant att veta hur dom ser på det egentligen.

@Johan_W - Ditt fråga kräver fler svar än ett;

Jag skulle säga att det mest grundläggande är, att inget domänregister, med ett fåtal undantag, vill eller har för avsikt att agera "innehållspoliser" och berätta för en innehavare på vilket sätt ett domännamn ska användas, vad som är fult eller bra användning av ett domännamn.

Ungefär lika lite som att Bolagsverket lägger någon åsikt i, på vilket sätt ett registrerat bolag används, eller för exemplets skull; existensen av lagerbolag som registreras för att sedan ägarbytes..

Det är alltså inte ett domänregisters roll att ha en åsikt om domänen används för webbsidor eller olika "osynliga" sätt som mail, ftp, ns mm - eller för den delen läggs upp i ett PPC-program, parkera den eller om den får ett MFA-webbinnehåll.
Det är innehavarens val att göra - inte registrets, registrarens eller spekulantens.

En innehavare är en innehavare!

Läs mer: https://www.iis.se/lar-dig-mer/doman...nds-domannamn/

Med det grundläggande fundamentet lagt, så önskar såklart register, precis som registrarer och andra aktörer att registrerade domännamn ANVÄNDS
- men det är innehavarens val att använda sitt innehav på det hen vill - alltså inget för dig, mig eller annan att göra något åt.

Ungefär lika lite som att du skulle stanna en bilist och berätta att hen inte ska röka i bilen..för att du faktiskt hade tänkt att köpa just det exemplaret för att finåka i..

Registret kan å andra sidan ha en åsikt om på vilket/vilka sätt domännamn säljs in, att kostnader är tydliga, reglera möjligheter för innehavare att fritt kunna lämna leverantörer de inte är nöjda med, tillhandahålla ett tvistlösningssystem i det fall någon anser sig ha större rätt än innehavren till ett domännamn.

DOMAIN RULE #1
Men vad gäller domännamn generellt så är ju varje domännamn unikt.
Bättre unika namn tenderar då att vara mer attraktiva än sämre unika namn.
Attraktiva unika namn tenderar då att vara mer värdefulla än sämre unika namn.
Värdefulla attraktiva namn registreras då före sämre namn.
Se även: https://www.iis.se/lar-dig-mer/doman...ett-domannamn/

I den bästa av världar skulle alla som vill kunna registrera vad dom vill (under .se och .nu då såklart).
Men åter till rule #1 - Önskade domännamn kan vara upptagna av annan innehavare.
Vad kan man då göra om [johansbil.nu] är upptaget?
Ja förslagsvis kan man testa om [johansbil.se], [johansbilar.se/.se], [johansbilklubb.se/.nu], [johansbk.se/.nu] osv är lediga som alternativ till förstahandsvalet
Lite fler idéer finns på:
https://www.iis.se/domaner/registrera/tips/
http://www.internetsweden.se/domanregistreringar/

Sedan finns det förstås tillfällen, där en registrant utstuderat registrerar domännamn systematiskt, med den avsikten du är inne lite på.
Och hur mycket jag än skulle vilja agera mot dessa filurer, så är det inte ett domänregisters roll, utan vad ett domänregister i dessa fall kan göra, är att informera och upplysa:
https://www.iis.se/blogg/foretagare-...-natidentitet/

Jag hoppas att det ger min syn på saken annars utvecklar jag gärna..

b_andersson 2013-01-12 00:04

När ni har läst det här. Scrolla upp lite och läs Peters inlägg igen. Och igen. För det är det värt.

Om bara alla kunde förstå...

Erik Stenman 2013-01-12 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av b_andersson (Inlägg 20459342)
När ni har läst det här. Scrolla upp lite och läs Peters inlägg igen. Och igen. För det är det värt.

Om bara alla kunde förstå...

Det är ingen naturlag att man måste hålla med honom.
Jag tror mycket väl att en toppdomän som förbjuder parkering av domännamn skulle kunna locka investerare ändå och bli framgångsrik.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson