![]() |
Tänk om alla som lägger så mycket energi på småsaker kunde lägga den på någon kreativt. Kanske hade vi levt i en bättre värld då.
|
Men för alla är det inte småsaker. Jag hade aldrig lagt upp tråden om det inte är något som verkligen stör mig.. För er kanske det är skit samma, men absolut inte för mig.
|
En typisk dag där hela västvärlden biter sig i svansen. :)
Tydligen vill västvärlden överge mycket av sina tradioner, kultur för att få harmoni, modernt och multikulturellt samhälle, medan man i mellanöstern väljer att i de flesta länder gå mot islamistiska partier med en helt annan syn på detta, där andra religioner inte är välkomna, kyrkor och tempel bränns ner och vandaliseras. Jag tror att man kommer inse med åren att multikulturella/multireligiösa samhällen inte alltid fungerar. |
Det är väl iofs det här som är evolutionen. Alla kamper och olika viljor hit och dit om stort och smått.
Alla har rätt...tror dom iaf. Skulle vara kul att se hur allt ser ut på universums sista dag om några tio-hundratals? miljarder år. Undrar om Muhammed eller pepparkakor har nån stor betydelse då? :) |
Citat:
|
Det är ju bara Sverige som ska anpassa sig efter andras kulturer och ge upp sin egen, åk till vissa länder och säg dom ska gå lättklädda, äta griskött och måla hundar så hade du blivit avrättat i bästa fall.
Ingen som tvingar folk åka till Sverige, bättre dom stannar i sett eget jävla land eller så ska dom hålla käften. Verkar gå bra leva på andras pengar och tycka dom ska anpassa sig efter dom. Är ju inte lite småsaker som hänt under åren, listan kan göras väldigt lång. Inte länge sedan Tintin var uppe och jävla liv om. |
Det är ett av världens största privata bolag som tagit beslut att klippa bort 2 sekunder i en film. Det har väl *ingenting* med Sverige att göra?
Det är inte förbjudet eller rasistiskt att sjunga nationalsången. Ska man gå in på teknikaliteter är det teoretiskt omöjligt att det är någonting öht, eftersom Sverige inte har en nationalsång! Men nä, inte ens det som i dagligt tal kallas nationalsång är rasistiskt. Det är tacksamt att skapa tidningsankor av skitsaker. Killar som vill vara lucior, pepparkakor som inte är välkomna, präster i samband med skolavslutningar. Det rör sig om oerhört få tillfällen och är absolut inget som är vedertaget. Det finns folk med idéer överallt. Kopplingen mellan skolavslutning - kyrka är något jag personligen tycker är oerhört fel. Under mitt första år i gymnasiet "tvingades" vi att delta i skolavslutning i kyrkan både inför julen och sommaren trots starka protester från mig. Jag är ateist, och tycker det är fel att påtvingas en religiös predikan - oavsett religion. Skolan ändrade sig också och gjorde det till ett frivilligt val att delta i kyrkan. Det känns helt OK för mig, då har man lagt valet på individnivå. |
Citat:
Problemen uppstår när vi i Sverige säger att vi vill ha ett multikulturellt samhälle och samtidigt diskriminerar människor av annan kultur. Personer med svenska värderingar kommer att lyckas i Sverige, oberoende av ursprung och etnicitet. Hela problematiken med invandring och utanförskap skulle kunna lösa sig i en handvändning om vi bara slutade att predika multikulturalism. Integration och assimilation kan bara lyckas i ett samhälle där en gemensam kultur är idealet som alla strävar efter. Kultur utvecklas hela tiden och man bör aldrig vara rädd för förändring. Men det betyder inte att man måste vara tolerant mot allt och alla. Tvärtom. Eftersom vår kultur inte är (och inte bör vara) oföränderlig, så måste vi vara väldigt medvetna om vad vi tar till oss och vad vi avfärdar. Att censurera tecknad film och serietidningar, tror jag är helt fel väg att vandra. Låter vi oss provoceras av ett blackface i en tecknad film, så är det inte långt kvar innan vi blir provocerade av teckningar på vår gud/profet/president/kung. Vi bör inte censurera eller göra politik av teckningar, även om enskilda personer blir kränkta av innehållet. Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Julen, som kommer från jólablót är en högtid ut fornnordisk religion. Kanske vi ska klaga på denna förändring också när Disney började sno åt sig "julen" :) Eller är det bara förändringar från din uppväxt MusikMixen som är beklagsam, tänk alla år innan du fanns och som julen skedde. Förr gick inte ens Kalle Anka, än mindre var den i färg eller att tv-apparater fanns. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson