Clarence |
2012-09-18 11:03 |
Citat:
Ursprungligen postat av danjel
(Inlägg 20450662)
Med bytecode caches så kompileras och parsas koden endast vid första request. Så den overhead som JIT kompilering ger per default i PHP kan alltså undvikas.
Jag invände mot att du sa : om hastighet är en kritisk faktor så väljer man ett annat språk. Om man gör extremt stora beräkningar m.m i kod så är det klokt att inte använda php, t.ex motsvarande detta performance test i denna tråd. Där skulle asp.net eller cgi/c++ "vinna".
Det jag menar är att generellt väljer man inte bort php pga sämre prestanda i webblösningar.
|
Med bytecode caches sparas en cachad bytecode, det är inte maskinkod. När man pratar om JIT-kompilation så brukar det vara precis samma situation, men resultatet är maskinkod istället för bytecode. Därför diskuteras det och utvecklas det JIT kompilatorer för PHP, för att det skulle ge en relevant prestandavinst.
Annars håller jag med dig om att man generellt sätt inte väljer bort PHP av prestandaskäl. Förutom vid väldigt speciella applikations-typer, t ex en chat eller annan websockets-hantering - och då är inte anledningen exekveringstiden.
|