![]() |
Citat:
I så fall kan du ju flytta ditt företag till landsbygden i Sudan och framgångsrikt driva det vidare därifrån. Garanterat lägre skatter. |
Citat:
Företaget använder inget från samhället, vi betalar för att finnas. Skulle man varit bonde och levt på EU bidrag hade det varit annan sak. Även om jag inte bor i Sverige betalar ändå företaget arbetsgivaravgifter för dom anställda i Sverige. Så jag bidrar ändå mer än >90% av befolkningen gör. |
Citat:
Mer skatt innebär Mer makt åt politikerna (och mindre makt åt folket). Jag är 100% övertygad om att Patrik kan skapa en bättre hosting-infrastruktur än politikerna i riksdagen. Att låta Patrik behålla pengarna (istället för att ge dem till politikerna) innebär bättre infrastruktur. I Sverige har vi en felaktig bild av att alla skattepengar går till "Bara Bra Saker"(tm). Tyvärr är så inte fallet. När 349 personer ska hantera en budget på 938 Miljarder Kr är det ju självklart att pengar kommer användas felaktigt. Ju mer vi betalar i skatt ju mer av samhällets resurser kommer att användas felaktigt. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Min egen välfärd kostar ca 3-5% mot vad statens välfärd hade kostat mig. Så är självklart vilket alternativ man väljer.
Även om jag slösar en hel del pengar och bara förbrukar/använder 20% av min inkomst varje månad så handlar det att ha ett kapital sparat för framtiden och sämre tider. Samt att ha kapital för om företagen går sämre, för du skulle inte kunna gå till staten och säga att dom ska ge företaget 500k i bidrag. Dom vill ta massa skatt men inte ge något tillbaka. Sedan föredrar jag sponsra LAN med 10Gbit istället och ge ut en hel del tusenlappar i prispengar istället. Eller låta folk låna kapacitet utan jag bryr mig. Anser det är en rättighet att försörja sig själv och rätt behålla sina egna pengar, men att du avsäger dig rätten till statens hjälp på en hög punkter. Och det har jag även gjort "Beslut: Försäkringskassan har beslutat att avregistrera dig som omfattad av den svenska socialförsäkringen från och med den 2 februari 2012" |
Citat:
Citat:
Varje transaktion som görs i samhället (t.ex Patriks kunders köp av hosting) är en indikation på vad samhället vill ha och behöver. Att företag köper hostingtjänster är alltså ett bevis på att det behövs fler hostingtjänster. Det är inte ett bevis på att det behövs fler museum i Dalarna, skrytarenor i Solna eller genusprofessorer i Uppsala (som skattepengarna bland annat går till). Pengarna som samhället lägger på hostingtjänster borde gå till hostingtjänster och inte till något annat. |
Citat:
Det som alla kan vara överens om (nästan i alla fall) är att korruption och missbruk av maktställning måste bekämpas, och det är det är detta som är det verkliga gisslet i statsapparaten. Nu säger jag inte att allt är frid o fröjd i Sverige, för det är det verkligen inte. Däremot så förstår jag inte det rabiata skattehatet. |
Citat:
|
Citat:
Tror inte kriminaliteten skulle öka så extremt, och det skulle ändå bli billigare med privata vaktbolag än statens system. Underskatta inte folks vilja bidra till öronmärkta saker som dom vet kommer rätt. |
Citat:
Det är ju en fråga om i vilken grad man tar ut skatt och i vilken utsträckning samhället tillhandahåller vissa varor och tjänster. Mig veterligen finns det inget modernt samhälle i världen som inte har någon form av offentllig sektor - och hur denna ska finansieras om inte genom skatt så vet jag inte vad. Du kanska har ett förslag? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson