WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Skattediskussion (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053596)

mephisto73 2012-05-28 00:28

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20441222)
Det är princip samma sak, du får inte mer att betala hög skatt som att betala 50k för en liter mjölk.

Precis det jag har gjort, alltså att flyttat från Sverige.

Anser du att du startat, utvecklat och drivit ditt/dina företag helt utan att använda dig av befintlig infrastruktur och oberoende av andra typer av resurser, som t.ex. utbildad arbetskraft?

I så fall kan du ju flytta ditt företag till landsbygden i Sudan och framgångsrikt driva det vidare därifrån. Garanterat lägre skatter.

patrikweb 2012-05-28 01:20

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73 (Inlägg 20441226)
Anser du att du startat, utvecklat och drivit ditt/dina företag helt utan att använda dig av befintlig infrastruktur och oberoende av andra typer av resurser, som t.ex. utbildad arbetskraft?

I så fall kan du ju flytta ditt företag till landsbygden i Sudan och framgångsrikt driva det vidare därifrån. Garanterat lägre skatter.

Anställda betalar skatt, och företaget arbetsgivaravgifter. Sedan får man 2-8 personer utländsk arbetskraft mot vad 1 person i Sverige kostar i lön. Så vet inte om man ska kalla arbetskraft ens i Sverige något fördelaktigt ens men ja.

Företaget använder inget från samhället, vi betalar för att finnas. Skulle man varit bonde och levt på EU bidrag hade det varit annan sak.

Även om jag inte bor i Sverige betalar ändå företaget arbetsgivaravgifter för dom anställda i Sverige. Så jag bidrar ändå mer än >90% av befolkningen gör.

Tore 2012-05-28 10:21

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73 (Inlägg 20441226)

Om vi lyfter resonemanget ett snäpp: Det handlar om makten över samhällets skapade resurser.

Mer skatt innebär Mer makt åt politikerna (och mindre makt åt folket).

Jag är 100% övertygad om att Patrik kan skapa en bättre hosting-infrastruktur än politikerna i riksdagen.
Att låta Patrik behålla pengarna (istället för att ge dem till politikerna) innebär bättre infrastruktur.

I Sverige har vi en felaktig bild av att alla skattepengar går till "Bara Bra Saker"(tm). Tyvärr är så inte fallet. När 349 personer ska hantera en budget på 938 Miljarder Kr är det ju självklart att pengar kommer användas felaktigt.

Ju mer vi betalar i skatt ju mer av samhällets resurser kommer att användas felaktigt.

tartareandesire 2012-05-28 10:48

Citat:

Ursprungligen postat av Tore (Inlägg 20441239)
I Sverige har vi en felaktig bild av att alla skattepengar går till "Bara Bra Saker"(tm). Tyvärr är så inte fallet. När 349 personer ska hantera en budget på 938 Miljarder Kr är det ju självklart att pengar kommer användas felaktigt.

"Bra saker" är en ytterst subjektiv definitionsfråga. Det är just därför vi har en folkvald församling och demokrati i vårt land.

Citat:

Jag är 100% övertygad om att Patrik kan skapa en bättre hosting-infrastruktur än politikerna i riksdagen.
Att låta Patrik behålla pengarna (istället för att ge dem till politikerna) innebär bättre infrastruktur.

Vad har det med saken att göra? Det är väl just därför han fått sina pengar från första början? Tanken med att han ska skatta för sina inkomster är väl knappast att använda hans skattepengar för att skapa en statlig hosting-infrastruktur? :) Har vi ingen välmående befolkning, vilket vi får bland annat med en väl fungerande välfärd och satsningar på humana värden som inte ger några direkta intäkter (och därför i princip är omöjliga att genomföra i en företagsverksamhet), så kommer företagen att tappa en hel del kunder och tjäna mindre pengar.

Citat:

Ju mer vi betalar i skatt ju mer av samhällets resurser kommer att användas felaktigt.

"Ju ... desto" heter det. Du menar inte procentuellt nu antar jag? Annars är det väl mer eller mindre per definition en självklarhet :)

patrikweb 2012-05-28 13:41

Min egen välfärd kostar ca 3-5% mot vad statens välfärd hade kostat mig. Så är självklart vilket alternativ man väljer.

Även om jag slösar en hel del pengar och bara förbrukar/använder 20% av min inkomst varje månad så handlar det att ha ett kapital sparat för framtiden och sämre tider.

Samt att ha kapital för om företagen går sämre, för du skulle inte kunna gå till staten och säga att dom ska ge företaget 500k i bidrag. Dom vill ta massa skatt men inte ge något tillbaka.

Sedan föredrar jag sponsra LAN med 10Gbit istället och ge ut en hel del tusenlappar i prispengar istället. Eller låta folk låna kapacitet utan jag bryr mig.

Anser det är en rättighet att försörja sig själv och rätt behålla sina egna pengar, men att du avsäger dig rätten till statens hjälp på en hög punkter.

Och det har jag även gjort "Beslut: Försäkringskassan har beslutat att avregistrera dig som omfattad av den svenska socialförsäkringen från och med den 2 februari 2012"

Tore 2012-05-28 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20441240)
"Bra saker" är en ytterst subjektiv definitionsfråga. Det är just därför vi har en folkvald församling och demokrati i vårt land.

Det finns ett betydligt enklare sätt: Låt folk behålla pengarna och själva få avgöra vad som är bra eller dåligt för dem.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20441240)
Vad har det med saken att göra? Det är väl just därför han fått sina pengar från första början? Tanken med att han ska skatta för sina inkomster är väl knappast att använda hans skattepengar för att skapa en statlig hosting-infrastruktur? :) Har vi ingen välmående befolkning, vilket vi får bland annat med en väl fungerande välfärd och satsningar på humana värden som inte ger några direkta intäkter (och därför i princip är omöjliga att genomföra i en företagsverksamhet), så kommer företagen att tappa en hel del kunder och tjäna mindre pengar.

Patrik har fått pengar av sina kunder (dvs delar av samhället) för att skapa hostinginfrastruktur, ja precis. Problemet är att han inte får använda alla pengar till att bygga det. En del av pengarna måste han lämna över till ett litet antal personer vars enda merit är att de är bra på att snacka (dvs politikerna).

Varje transaktion som görs i samhället (t.ex Patriks kunders köp av hosting) är en indikation på vad samhället vill ha och behöver. Att företag köper hostingtjänster är alltså ett bevis på att det behövs fler hostingtjänster. Det är inte ett bevis på att det behövs fler museum i Dalarna, skrytarenor i Solna eller genusprofessorer i Uppsala (som skattepengarna bland annat går till).

Pengarna som samhället lägger på hostingtjänster borde gå till hostingtjänster och inte till något annat.

mephisto73 2012-05-28 13:53

Citat:

Vem har den felaktiga bilden? De flesta inser nog att inte alla kan vara överens om hur hela statsbudgeten ska spenderas, och att inte alla är överens om vad som är bra. Där kommer den politiska processen in.

Det som alla kan vara överens om (nästan i alla fall) är att korruption och missbruk av maktställning måste bekämpas, och det är det är detta som är det verkliga gisslet i statsapparaten.

Nu säger jag inte att allt är frid o fröjd i Sverige, för det är det verkligen inte. Däremot så förstår jag inte det rabiata skattehatet.

tartareandesire 2012-05-28 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av Tore (Inlägg 20441251)
Det finns ett betydligt enklare sätt: Låt folk behålla pengarna och själva få avgöra vad som är bra eller dåligt för dem.

Hur många skulle ha råd med en större operation tror du? Hur många djur- och växtarter skulle dö ut? Hur många dödsfall skulle ske på grund av bristande kontroller och forskning inom åtskilliga områden? Jag garanterar dig också att kriminaliteten kommer öka rejält i det "samhälle" ni eftersträvar. Det är bara några av tusentals enorma problem ni vill orsaka svenskarna.

patrikweb 2012-05-28 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20441253)
Hur många skulle ha råd med en större operation tror du? Hur många djur- och växtarter skulle dö ut? Hur många dödsfall skulle ske på grund av bristande kontroller och forskning inom åtskilliga områden? Jag garanterar dig också att kriminaliteten kommer öka rejält i det "samhälle" ni eftersträvar. Det är bara några av tusentals enorma problem ni vill orsaka svenskarna.

Det kommer alltid finnas folk som frivilligt bidrar/skänker pengar som är öronmärkta just för forskning. Mer än till staten där 95% skulle gå bort i skit.

Tror inte kriminaliteten skulle öka så extremt, och det skulle ändå bli billigare med privata vaktbolag än statens system.

Underskatta inte folks vilja bidra till öronmärkta saker som dom vet kommer rätt.

mephisto73 2012-05-28 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av Tore (Inlägg 20441251)

Du som ekonom borde väl veta och erkänna att för att man ska ha ett fungerade samhälle så finns det varor och tjänster som inte på något rimligt vis kan finansieras på "frivillig basis".

Det är ju en fråga om i vilken grad man tar ut skatt och i vilken utsträckning samhället tillhandahåller vissa varor och tjänster. Mig veterligen finns det inget modernt samhälle i världen som inte har någon form av offentllig sektor - och hur denna ska finansieras om inte genom skatt så vet jag inte vad. Du kanska har ett förslag?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson