![]() |
Ja, vilket är omöjligt driva småmål i Sverige när det gäller småskulder. För minsta ersättningen man vill ha är runt 50-100k för få igen sin förlorade tid och omkostnader för dra ett småmål i domstol.
Oftast om man vet att man har gjort korrekt på sin sida så kan det vara fördel att ha i avtalet att tvister ska avgöras i skiljenämnd. Då kan det bli extremt dyrt för motparten. |
Citat:
Jag antar att man kan vänta med att gå till domstol tills det att skulden har vuxit i och med räntan och förseningsavgifter. Men det är ett antagande och ingenting som jag vet säkert. |
Citat:
När jag anlitade Intrum för att driva in en fodran eb gång så fick jag lära mig att man ska agera så snabbt som möjligt när det gäller obetalda förfallna fodringar. Intrum visade mig omfattande statistik som visade att sannolikheten att få betalt över huvud taget minskade ju längre tid det gick efter förfallodatum. Efter ett år var det mindre än en procents chans att få betalt. Så man tjänar inget på att vänta utan agera direkt, inom de lagliga ramar och den praxis som finns. |
Det jag kommer göra är att kontakta tredje part och förklara varför tjänsten stängs ner. Dels gör jag för att deras kund ska veta att min kund inte betalt för sig trots att jobbet används och dels för att jag inte vill att deras kund ska tro att det är vi som är oseriösa. De kommer garanterat skylla allt på oss.
Jag har dokumenterat allt som skrivits och hans "villkor". Inget av villkoren är skäl att bestrida och visar bara hur oseriöst han agerar. Dessutom har jag dokumenterat alla ändringar som görs vilket bevisar att det vi skapat används skarpt. jag tror nog dock att han betalar i slutändan, han lär inte hitta nån som gör det lika bra lika billigt som vi gjort jobbet och han kommer förlora pengar på att inte ha tillgång till koden. Vore ju dumt av honom att riskera att allt hamnar hos fogden/domstol och att han får betala oss och eventuell annan utvecklare två gånger för samma jobb. |
Om inte du kan föra din talan på ett sätt som kunden förstår så kan garanterat ett inkassobolag göra det alternativt att du säljer fakturan till inkassobolaget. Så sätt får du dina pengar och kunden får ta tvisten med ditt inkassobolag som jobbar med detta varje dag, forstätt göra det du är bra på och låt någon annan göra det som du är mindre bra på. I det här fallet driva in pengar.
|
Ett inkassobolag kan inte göra ett skit i grunden mer än ta bra betalt :P
|
Ett inkassobolag kommer inte köpa en faktura till en kund med 1 i kreditvärdighet.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Tji fick jag |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson