![]() |
Citat:
Alla dessa vinstpengar kan återinvesteras i nya dotter/intressebolag eller i vilken annan verksamhet som helst. Det brukar vara smart att tänka långsiktigt eftersonm holdingbolaget helt enkelt kan investera mer pengar, men eftersom man själv som privatperson "kontrollerar" holdingbolaget så kan man ju styra hur pengarna ska användas i alla fall. Man behöver inte officiellt äga pengarna privat när man gör så här. Oftast kan man få betydligt bättrre avkastning på pengarna när de arbetar i ett bolag än om man har pengarna privat. |
Gällande att ingen verksamhet ska bedrivas i holdinbolaget för att undvika skatt vid försäljning av ett dotterbolag:
Kan man driva verksamhet i holdingbolaget fram till eventuell försäljningen av dotterbolaget och sedan upphöra med verksamheten? Jag är intresserad av att starta ett holdingbolag som ska äga minst 50% av aktierna i ett dotterbolag. Om jag då utför små konsultuppdrag (vi kanske pratar 10 fakturor per år) som inte har med dotterbolaget att göra vore det lämpligt att kunna fakturera från holdingbolaget som jag äger till 100%. Men detta kanske inte är möjligt för att bolaget ska klassas som ett holdingbolag? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson