WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Offert och priser på nytt jobb, åsikter please :) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050060)

SEAPelle 2011-09-20 12:52

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20417976)
Är det ditt ego som talar eller är det kundnyttan? Kan ju vara så att kunden fullständigt skiter i om det finns en hemsida i Uzbekistan som har samma template som han. Kan vara bra att lägga dina egna intressen åt sidan och fråga kunden vad han vill ha, kan och vill betala för.

Det finns massor av företag där deras grafiska profil är viktig och en design i 6-siffriga belopp inte är det minsta problemet, så det finns företag som skulle bli galna om du misast någon pixel mot deras grafiska profil.

Sen att du skriver om ego?? Jag vill att det jag levererar motsvarar en viss "kvalitét" på gott och ont. Finns inte en chans jag skulle göra ett "slarvjobb" bara för att kunden inte är beredd att betala det lilla extra, då har jag andra kunder jag hellre väljer att leverera till. Är inte ego utan ren profilering av företaget.

Edit: Samtliga företag som omsätter lite pengar vill dessutom äga både källkod och design, så en publik designmall är sällan ett alternativ mer än i små företag/föreningar utan någon ekonomi.

tartareandesire 2011-09-20 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20417976)
Är det ditt ego som talar eller är det kundnyttan? Kan ju vara så att kunden fullständigt skiter i om det finns en hemsida i Uzbekistan som har samma template som han. Kan vara bra att lägga dina egna intressen åt sidan och fråga kunden vad han vill ha, kan och vill betala för.

MVH

R

Det beror ju helt på vad det är för webbplats och vilken kund man arbetar med. Mina kunder skulle exempelvis normalt sett aldrig bygga en sajt som bygger på WP, inte jag själv heller om det inte handlade om enklare projekt. Det finns lägen där WP fungerar alldeles utmärkt och är ett lämpligt val precis som det finns lägen där det är ett mycket dåligt alternativ, framför allt när det handlar om mer omfattande webbplatser. Sen finns det många kunder som är ganska okunniga vad gäller de tekniska bitarna så då måste man också förklara varför den lösningen man själv erbjuder är den bästa även om den kostar lite mer. Det är precis samma sak som att anlita en hantverkare - även om slutresultatet ser bra ut till en början så kan det billigaste alternativet bli dyrt och omständigt i slutändan. Alla företag har helt enkelt inte samma målgrupp, det har knappast något med ego att göra. Att göra rena gissningar utifrån obefintlig information är ganska meningslöst.

robaino 2011-09-20 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20418150)
Det beror ju helt på vad det är för webbplats och vilken kund man arbetar med. Mina kunder skulle exempelvis normalt sett aldrig bygga en sajt som bygger på WP, inte jag själv heller om det inte handlade om enklare projekt. Det finns lägen där WP fungerar alldeles utmärkt och är ett lämpligt val precis som det finns lägen där det är ett mycket dåligt alternativ, framför allt när det handlar om mer omfattande webbplatser. Alla företag har helt enkelt inte samma målgrupp, det har knappast något med ego att göra. Att göra rena gissningar utifrån obefintlig information är ganska meningslöst.

TS skrev att kunden inte gillade priset så då kanske man ska försöka hitta en bättre lösning som kunden vill ha. Är det svårare än så?

Om nu TS inte vill sänka sig till den nivån, att använda färdiga och billigare lösningar som kunden uppenbarligen frågar efter så handlar det om egot JA.

MVH

R

tartareandesire 2011-09-20 15:35

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20418156)
TS skrev att kunden inte gillade priset så då kanske man ska försöka hitta en bättre lösning som kunden vill ha. Är det svårare än så?

Om nu TS inte vill sänka sig till den nivån, att använda färdiga och billigare lösningar som kunden uppenbarligen frågar efter så handlar det om egot JA.

MVH

R

Nej, inte alls, du har uppenbarligen inte förstått det hela. Det handlar om att välja målgrupp och profilera sitt företag. Antingen byter man inriktning (vilket knappast är aktuellt bara så där) eller så försöker man att på ett sakligt sätt övertala kunden om att den lösning man själv erbjuder faktiskt är bättre och om de i slutändan väljer en annan offert ändå så är det bara att gå vidare till nästa kund. Svårare än så är det inte.

robaino 2011-09-20 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20418137)
Det finns massor av företag där deras grafiska profil är viktig och en design i 6-siffriga belopp inte är det minsta problemet, så det finns företag som skulle bli galna om du misast någon pixel mot deras grafiska profil.

Helt rätt. Då borde han vända sig till dom. I detta fallet har ju kunden sagt att han inte vill betala hans pris så svaret är ju redan där.

Citat:

Sen att du skriver om ego?? Jag vill att det jag levererar motsvarar en viss "kvalitét" på gott och ont. Finns inte en chans jag skulle göra ett "slarvjobb" bara för att kunden inte är beredd att betala det lilla extra, då har jag andra kunder jag hellre väljer att leverera till. Är inte ego utan ren profilering av företaget.

Kunden betalar TS inte tvärt om så vad TS vill är ju inte så intressant om han nu gillar att få in kunder. Igen kanske han ska vända sig till en annan målgrupp precis som du är inne på men även om han gör det så lär nog beställaren gärna se att han följer hans / hennes anvisningar och inte tvärt om.
Tänk en snickare som kommer hem till mig och renoverar mitt kök som plötsligt bestämmer sig för att det är under hans värdighet att skruva upp det köksluckor jag valt, åker och handla nya svindyra luckor som jag får betala.
Att använda färdiga templates har inget med slarv eller kvalitet att göra. Det är kostnadseffektivt enligt mig. Han använder ju dessutom ett open source CMS redan så den principen håller inte. Då borde han koda allt själv om det nu leder till högre kvalitet.

Citat:

Edit: Samtliga företag som omsätter lite pengar vill dessutom äga både källkod och design, så en publik designmall är sällan ett alternativ mer än i små företag/föreningar utan någon ekonomi.

Håller inte med dig alls. Varför skulle stora företag vilja slösa mer pengar än små? Kan man hitta en billigare lösning som möter ens krav så kör man nog på den. Dom köper ju inte in tjänster för att göra webbyrån rik utan för att fylla sitt eget behov.
Äga källkoden blir ju svårt om det är open soure CMS.

Han bad om åsikter och detta är min ;)

MVH

R

tartareandesire 2011-09-20 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20418158)
Håller inte med dig alls. Varför skulle stora företag vilja slösa mer pengar än små? Kan man hitta en billigare lösning som möter ens krav så kör man nog på den. Dom köper ju inte in tjänster för att göra webbyrån rik utan för att fylla sitt eget behov.
Äga källkoden blir ju svårt om det är open soure CMS.

Han bad om åsikter och detta är min ;)

MVH

R

Det du missar helt är att en billigare lösning långt ifrån alltid är bättre även om slutresultatet ser likadant ut på ytan. Det kan tvärtom bli dyrare i slutändan och ställa till mycket problem för såväl kunden som den som vidareutvecklar vid ett senare tillfälle. Det är fakta, ingen åsikt. Köper du ett hus utan att titta under ytan så gör du lätt bort dig.

StefanW 2011-09-20 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20418158)
Helt rätt. Då borde han vända sig till dom. I detta fallet har ju kunden sagt att han inte vill betala hans pris så svaret är ju redan där.

När sa kunden det?

robaino 2011-09-21 19:08

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20418159)
Det du missar helt är att en billigare lösning långt ifrån alltid är bättre även om slutresultatet ser likadant ut på ytan. Det kan tvärtom bli dyrare i slutändan och ställa till mycket problem för såväl kunden som den som vidareutvecklar vid ett senare tillfälle. Det är fakta, ingen åsikt. Köper du ett hus utan att titta under ytan så gör du lätt bort dig.

Det var WordPress han skulle köra.

MVH

R

robaino 2011-09-21 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20418162)
När sa kunden det?

65K + kostnader han inte ens vet än mot 25K och kunden berättar om det. Tror inte det är ett alltför vågat antagande :)

MVH

R

tartareandesire 2011-09-21 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20418312)
Det var WordPress han skulle köra.

MVH

R

Visserligen men samma princip gäller där. Det kan fortfarande göras många fel och dåliga val på vägen. Att "integrera Wordpress" kan ta allt från 1-1000 timmar beroende på vad som ska göras. Återigen, det som är billigast på pappret behöver varken vara bästa alternativet eller billigast i längden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson