WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Uppgradera OS på vps. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049417)

KristianE 2011-08-13 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20414402)
Glesys moln är Xen, precis som du själv kör.

Sedärja. De verkar köra både-och. Trevligt.

Sen om de kör Xen.org så är det en del skillnader mot Citrix XenServer som vi kör.

xciso 2011-08-13 12:15

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20414418)
Sedärja. De verkar köra både-och. Trevligt.

Sen om de kör Xen.org så är det en del skillnader mot Citrix XenServer som vi kör.

Men du svarade inte på min fråga ;)
Du borde ju kunna det där med om det är stor fördel med flera kärnor, eller spelar det mindre roll för mitt ändamål..

oskarh 2011-08-13 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av xciso (Inlägg 20414406)
Så med andra ord så är 32 bits att föredra så länge man inte vill ha mer än 4gb ram.
Vpsen kommer användas för att hosta webshop så det blir inga stora filer.

Glesys har både xen och openvz

Edit: En snabb fråga till.
Hur stor skillnad är det om man väljer att ha 1,2 eller kanske 4 kärnor.
Läste nån annan tråd om att fler kärnor inte alltid var att rekommendera på vps?

Jag funderar på följande:
Openvz
Debian 6.0 32bit
20gb disk
1024mb ram
250gb transfer
Kärnor ???

Vpsen ska hosta några webbutiker..

Nu har jag ingen aning om besökantal och vilken webbshopplösning du ska köra, men ispconfig har bara stöd för apache2 vad jag vet och apache gillar ram väldigt mycket. De gånger min server har fått lite större besökarantal så har ramet gått i taket och hela servern säckat ihop, dock hostar jag inte webbshoppar utan mindre hemsidor, varav min största ligger på runt 5000-10000 besökare om dagen. En liten tankeställare bara. Mindre viktiga hemsidor hostar jag på gammal intel celeron med 512MB ram och apache2, men det handlar om max 1000 besökare om dagen.

xciso 2011-08-13 17:57

Jag hade tidigare en vps med 512mb ram och det funkade så 1gb bör räcka.
Även den förra hade apache2.
Men som sagt. Hur är det med kärnor?
Webbutikerna görs med opencart..

KristianE 2011-08-13 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av xciso (Inlägg 20414420)
Men du svarade inte på min fråga ;)
Du borde ju kunna det där med om det är stor fördel med flera kärnor, eller spelar det mindre roll för mitt ändamål..

Hej,
Gällande multicore och VPS:er så är detta ett hett omdebatterat ämne. När jag tidigare nämnt
att man i de flesta fall inte har någon större nytta av vCPU just i virtualisering har andra svarat
att det fungerar precis lika bra i virtualiserade servrar som i fysiska.

Då jag inte är en programmerare så tänker jag inte ge mig djupare in i en sådan diskussion.
Tidigare har man t.ex. i VMware avråtts från att använda flera vCPU då det faktiskt kunde ge
sämre prestanda.

Jag skulle rekommendera dig att testa med en vCPU och räcker inte det så är det bara att slänga
till en till. Men jag skulle gissa att minnet slår i taket innan din vCPU.

abergman 2011-08-13 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20414402)
Glesys moln är Xen, precis som du själv kör.

De kör båda, XEN delen är relativt ny afaik, åtminstone som en del av det publika moln som de kallar "Server cloud" i din kontrollpanel, innan dess har det varit OpenVZ containrar man fått.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson