WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bästa webhotellet nu? Trött på Binero (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049215)

pelmered 2011-08-01 19:53

Enligt min erfarenhet av delade miljöer så är det nästan alltid databasen som är den stora flaskhalsen. Då hjälper det ju inte mycket om PHP-koden går snabbt eftersom man ändå måste vänta på datan ifrån databasen hela tiden. Då hjälper det ju alltså inte alls med opt-kod cache och likande.
En bra konfigurerad reverse proxy kan dock snabba upp väldigt mycket om det är många likadana sidvisningar, men för databasintensiva och dynamiska webbsidor så tycker jag dock verkligen att memcached är guld och där finns det ingen ersättare. Memcached är den främsta funktionen jag saknar på de flesta webbhotell. Det är en av de absolut största anledningarna till att jag inte har kört webbhotell ens inledningsvis för något av mina egna projekt.

johan1234 2011-08-02 07:19

Japp det missade jag. :-) My bad. Jag var fortfarande inne på originalfrågan.

Jamenvisst - då är det ju klockrent med memcached. Det är ju precis där den tekniken skiner så att säga. Låter ju som att danielos miljö är optimerad för standardlösningar som också kan dra nytta av memcached.

Annars har jag själv heller aldrig lagt ett "stort" projekt på standard webbhotellmiljö för det kräver många gånger fullständig kontroll och möjlighet till individuella inställningar och installationer.

Något att tillägga dock är hur ofta vi springer på dålig arkitektur i databaser. Dvs hur de är uppbyggda och hur man optimerar för bästa prestanda. När man bygger själv är det värt att gå igenom 10 gånger för att få ut max prestanda.

Försvann Erik från diskussionen? :-)

kers 2011-08-02 10:08

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20413211)
problemet med opt-kod cache är att dom inte stöder lastbalanserad miljö, det var därför som LiveJournal utvecklade memcached för sin lastbalanserade miljö, och just mycket tunga php program som vBulletin drar mycket stor nytta av memcached, speciellt om det är en lastbalanserad miljö.

Nja, äpple och päron. Den ena cachen minskar anrop till skriptolkaren och den andra mot databasen.

Danielos 2011-08-02 10:51

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20413323)
Låter ju som att danielos miljö är optimerad för standardlösningar som också kan dra nytta av memcached.

Det stämmer, fast jag tycker att detta är något fler webbhotell borde kunna erbjuda.

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20413323)
Annars har jag själv heller aldrig lagt ett "stort" projekt på standard webbhotellmiljö för det kräver många gånger fullständig kontroll och möjlighet till individuella inställningar och installationer.

Beror lite vad man lägger i "stort", men de flesta installationar, inkl. rätt stora klarar sig väldigt långt om man kan ändra 100% i php.ini.

Danielos 2011-08-02 10:52

Citat:

Ursprungligen postat av kers (Inlägg 20413330)
Nja, äpple och päron. Den ena cachen minskar anrop till skriptolkaren och den andra mot databasen.

Det vet jag mycket väl, om du läser igen vad jag skrev sa jag aldrig att memcache ersätter opt-kod cache ;) men det finns ingen opt-kod cache som stöder lastbalanserad miljö, opt-kod cachen måste vara dublicerad på varje nod, och går inte att köras centralt. LiveJournal kör ingen opt-kod cache, och eftersom man ändå bara kan lägga till en nod är det inte lika viktigt att avlasta skripttolkaren som det är att avlasta databasen.

kers 2011-08-02 18:28

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20413334)
Det vet jag mycket väl, om du läser igen vad jag skrev sa jag aldrig att memcache ersätter opt-kod cache ;) men det finns ingen opt-kod cache som stöder lastbalanserad miljö, opt-kod cachen måste vara dublicerad på varje nod, och går inte att köras centralt. LiveJournal kör ingen opt-kod cache, och eftersom man ändå bara kan lägga till en nod är det inte lika viktigt att avlasta skripttolkaren som det är att avlasta databasen.

Nu är du ute och snurrar ordentligt. Det är naturligtvis väldigt vettigt att köra med någon form av opcode-cache även på lastbalanserade noder, prestandavinsten försvinner ju inte bara för att varje node måste tolka skriptet första gången det körs. Och visst använder sig Livejournal av det (i form av mod_perl).

Om du ska hålla på och spamma ner WN för att göra reklam för ditt webhotell kan du väl se till att försöka hålla dig till något ämne som du behärskar, typ spansk öl?

Danielos 2011-08-02 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av kers (Inlägg 20413377)
Nu är du ute och snurrar ordentligt. Det är naturligtvis väldigt vettigt att köra med någon form av opcode-cache även på lastbalanserade noder, prestandavinsten försvinner ju inte bara för att varje node måste tolka skriptet första gången det körs.

Läs gärna igen vad jag skrev, jag sa inte att det inte går att köra opt-kod cache på noderna, för det gör vi själva, jag sa att det inte går att köra det centralt. Men det var faktiskt inte det egentligen som var det centrala i vad vi har pratat om, det var det faktum att få webbhotell erbjuder memcache

Citat:

Och visst använder sig Livejournal av det (i form av mod_perl).

Ok då tar jag tillbaka det.

Citat:

Nu är du ute och snurrar ordentligt.
.......försöka hålla dig till något ämne som du behärskar, typ spansk öl?

Vad är värst, egenreklam eller otrevlig och agressiv attityd? Men det var inte jag som började peka eller trycka på EgenSajt. Om du tar en titt på mina 2 första inlägg angående memcache. Det enda jag gjorde var att rekommendera memcache för vBulletin eller håller du inte med om att det kan vara lämpligt? Men kom inte och anklaga mig för att jag inte behärskar ämnet hosting, även om jag naturligtvis kan lära mig mer.

martinl 2011-08-02 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20413380)
Vad är värst, egenreklam eller otrevlig och agressiv attityd?

Egenreklam.

Danielos 2011-08-02 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av martinl (Inlägg 20413383)
Egenreklam.

Skulle de flesta webbhotell erbjuda lastbalanserat ( tex. binero, citynetwork) samt memcache, skulle ingen tolka min rekommendation om memcache som egenreklam, det är ju inte mitt fel att få webbhotell erbjuder vad som krävs? Samt det hade varit enklare om tartareandesire inte hade frågat frågan "Vilket webbhotell kan du tänkas syfta på då?" vilket framtvingade ett svar från mig. Men om mina inlägg i denna tråden tolkas som egenreklam så får väl en moderator radera inläggen, vilket jag antar att dom redan hade gjort om inläggen tolkades som egenreklam?

JensS 2011-08-02 19:48

Det känns dock lite som en skiva som hakat upp sig. Så fort någon skriver i en tråd om vilket webbhotell denna ska välja så tar du upp saker som ni har utan att nämna det.Typ sök upp ett webbhotell som har memcache eller börjar på e och slutar på gensajt.se Om nu dessa funktioner/tillägg är så vitala för alla som kör php varför har inte Binero och city detta?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson