WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hur skyddar man sin hemsida? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049083)

Linuus 2011-07-16 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av ChingChing (Inlägg 20411738)
Jaha okej... Det låter väldigt intressant ska kolla upp det.. Men när man kodar hemsidor åt företag och väljer Wordpress, är det bara då designen som man själv skapar. För resten verkar vem som helst kunna skapa, det känns inte rätt så schyst då? Jag menar mot företaget, om dem ska köpa en wordpress sida kan dem ju lika gärna lägga några timmar själv om allt är gratis templates osv?

Edit: Jag tänker också när ska man använda som bäst statiska sidor och när använder man som bäst wordpress? eller är det bättre att själv göra ett cms-system åt sina sidor?

Ska man bara ha en/ett par sidor med lite info och kontaktuppgifter som ändras extremt sällan kan man ju lika gärna slänga ihop det med vanlig statisk HTML. Dock är det så pass enkelt att installera ett CMS som Joomla eller Wordpress att man lika gärna kan köra på det, enligt mig. En vacker dag vill du/företaget/vem som nu har sidan ha t.ex. en blogg, uppdatera lite nyheter osv. Då finns ju allt det färdigt redan.

Gör du en hemsida åt ett företag vill de nog oftast ha ett unikt utseende, alltså inte en färdig mall. Sen kan man ju alltid utgå från någon slags färdig mall och modifiera/anpassa den så att den passar bra åt företaget.

ChingChing 2011-07-16 20:23

Tack Linus :D

ChingChing 2011-07-16 20:23

Jag installerar nu WP, den innehåller en massa filer :/

ChingChing 2011-07-16 20:25

Men linus min portfolio har jag nu själv kodat statiskt. Ska jag göra om den till WP? Den är 70% klar nästan.

tartareandesire 2011-07-18 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av ChingChing (Inlägg 20411742)
Men linus min portfolio har jag nu själv kodat statiskt. Ska jag göra om den till WP? Den är 70% klar nästan.

Ser du inte någon större nytta av det så tycker jag inte du ska göra det. Tycker själv det ser lite B ut när webbyråer och designers använder sig utav WP till egna sajter. Däremot är det bra att ha med någon WP-sajt i sina referenser.

Anders Karlsson 2011-07-18 23:56

Citat:

Ursprungligen postat av foks (Inlägg 20411480)
- Använd inte okrypterade trådlösa nätverk

Använd inte heller krypterade trådlösa nätverk när du logga in med FTP. I alla fall inte i offentliga miljöer.

Anders Larsson 2011-07-20 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av Osueco (Inlägg 20411998)
Använd inte heller krypterade trådlösa nätverk när du logga in med FTP. I alla fall inte i offentliga miljöer.

Använd inte FTP öht. Det finns bättre, krypterade alternativ.

klein 2011-07-23 17:50

Förstår inte frågeställning. Du vill skydda din hemsidor för att bli hackade?

1) Först och främst måste webbhotellet har gått säkerhet. Det får man väl anta att loopia har med så många år i branschen.

2) Sedan bero på hur din kod ser ut? Ett vanligt sätt att hacka sidor är att använda SQL injektioner. Dvs någon skickar en SQL fråga din URL och på sätt få ut information.

3) Skall du lagra kunddata online, kan de vara smart att tömma online databasen dagligen på info och till offline version.

Citat:

Ursprungligen postat av ChingChing (Inlägg 20411476)
Tjo!

En ny forumare (hoppas jag). Tänkte ställa en fråga som jag är väldigt nyfiken över. Jag är nybörjar kodare som sagt. Jag kodar hemsidor och har dem uppe på Loopias webbhoteller. Men jag har alltid undrat, hur blir ens hemsida attackerad? Hur skyddar man sig bäst genom sådant?

Problemet är jag vet inte vilka metoder det är som används när hackare försöker förstöra ens hemsida, så jag kan heller inte tänka ut vad det är som är problemet. Ni får hemskt gärna skriva hur mkt ni vill som svar, jag tycker detta är sjukt intressant!

Kanske ni har tips på vad det är jag ska kolla på när jag kodar, så att jag ej blir attackerad?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson