WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Datahall (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049067)

patrikweb 2011-07-19 21:25

Citat:

Sen tillkommer hyran med totalt 50 men då ingår 250 kvm fina kontor med havsutsikt
Havsutsikt och datorhall det låter inte så bra ihop för mig :P

qson 2011-07-19 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20412060)

Det kanske är högt på en klippa, 30 m.ö.h... :)

SEAPelle 2011-07-20 10:29

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20412059)
Låter som ett bra pris ni kommit fram till. Vad blir driftskostnaderna för kylan? Tänkte hur
bra kylaggen är och om det är frikyla utifrån eller 100% kompressor/AC?

det är vattenkylning från havet så kylan skall fungera.

Citat:

Vad har lokalen används till tidigare? Låter som ett apparatrum av nåt slag?
Just den delen har varit ett apparatrum, men det har funnits datahall tidigare, tyvärr tog förra ägaren med sig de delarna, men dieslarna blev kvar.

Citat:

Självklart ska ni ha låsbara skåp. Ser tyvärr lite då och då hallar som kör med öppna
stativ. Funkar kanske när man äger all utrustning själv men inte när man tar in kunder*.. :)

* vilket jag antar ni ska göra?
Jo, Rittals skåp har kodlås på alla dörrar. Tanken e nog att vi skall försöka få in en kund eller två. *S*

SEAPelle 2011-07-20 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20412060)
Citat:

Sen tillkommer hyran med totalt 50 men då ingår 250 kvm fina kontor med havsutsikt

Alla kanske inte vill ha sin datahall i en källare som kan bli vattenfylld? ;)
Eller så är fastigheten en sutteräng med berg i baksidan för datahall och havsutsikt för kontoren på framsidan? :)

Citat:

Ursprungligen postat av qson (Inlägg 20412061)
Det kanske är högt på en klippa, 30 m.ö.h... :)

Är det inte sådant som räknas som frikyla? :D

Westman 2011-07-20 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20412046)
Är ju ingen egenreklam utan ren teknikinforamtion i ett ontopic ämne. ;)

Hur kostnaden blir beror ju så klart på hur mågna SAN/Servrar du har per hall vilket som blir mest ekonomiskt fördelaktigt.
Det kostar ju att köpa flera SAN, servrar och licenser i dubbel upplaga med.

Fast om allt är dubblerat så behöver man inte köpa en dyr lagringslösning med höga årliga licenskostnader utan man kan köra med gratisprodukter eller relativt billiga lagringslösningar. Det är ju i slutändan behovet som styr och hur många gånger behöver man support för miljonbelopp under ett år?

Jag slåss rätt hårt för att man ska sluta köpa saker bara för att de har supportavtal som lovar mycket och istället se på vad det kostar kontra att ha andra lösningar. Det är t.ex. ren idioti att köpa 4-timmarssupport på servrar om man har många av samma sort, då är det mycket billigare och effektivare att köpa en extra och ha på hyllan och i stället köra med next business day eller liknande.

EDIT: Kan tillägga att "fullagring" (sån man bygger själv med hjälp av köpt programvara) med samma grundfunktionalitet som IBM:s XIV kostar en 1/10 i inköp och en 1/50 i årlig licenskostnad.

KristianE 2011-07-20 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20412081)
det är vattenkylning från havet så kylan skall fungera.

Det låter ju som en riktigt schysst grej. Glöm inte fixa alla miljötillstånd och liknande.

Citat:

Just den delen har varit ett apparatrum, men det har funnits datahall tidigare, tyvärr tog förra ägaren med sig de delarna, men dieslarna blev kvar.
Jo, man kunde nästan gissa det. Inte så vanligt att ramla över kontorsbyggnader med dieslar
ståendes annars. :)

Citat:

Jo, Rittals skåp har kodlås på alla dörrar. Tanken e nog att vi skall försöka få in en kund eller två. *S*
Gott. Det ger ett seriöst intryck och bra säkerhet. Som hallägare säljer man ofta hallen. Det
är det som är enklast att visa upp för potentiella kunder. Tekniker kan förstå annat men det
är inte dem som bestämmer.

SEAPelle 2011-07-20 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20412096)
Jag slåss rätt hårt för att man ska sluta köpa saker bara för att de har supportavtal som lovar mycket och istället se på vad det kostar kontra att ha andra lösningar. Det är t.ex. ren idioti att köpa 4-timmarssupport på servrar om man har många av samma sort, då är det mycket billigare och effektivare att köpa en extra och ha på hyllan och i stället köra med next business day eller liknande.

Där håler jag till fullo med dig. Billigare att köpa 5 servrar med NBD än 4 med 4h. Dock är det itne alltid man kan köpa dubbla SAN och då e det så klart vettigt emd 4h support.

Citat:

Kan tillägga att "fullagring" (sån man bygger själv med hjälp av köpt programvara) med samma grundfunktionalitet som IBM:s XIV kostar en 1/10 i inköp och en 1/50 i årlig licenskostnad.
Absolut kan man spara enorma pengar på att bygga själv. Jag har själv jobbat 3 år på Svenska PC fabriken och byggt både servrar och arbetsstaioner, men ibland tröttnar man på att bygga själv och hellre vill betala en slant och kunna ringa och säga "Hallå, fixa, det fungerar inte. " ;)

Westman 2011-07-21 06:47

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20412150)
Absolut kan man spara enorma pengar på att bygga själv. Jag har själv jobbat 3 år på Svenska PC fabriken och byggt både servrar och arbetsstaioner, men ibland tröttnar man på att bygga själv och hellre vill betala en slant och kunna ringa och säga "Hallå, fixa, det fungerar inte. " ;)

Jo men är det värt 2 - 3 årslöner? Det jobbet betalar i licenskostnad för XIV-miljön motsvarar 2,5 välbetalda teknikers årslöner inkl. avgifter. Dessutom är support inte av "hallå, fixa"-sorten. Det är snarare att det är vi som måste felsöka som dårar och överbevisa IBM om att det faktiskt är fel på deras hårdvara eller mjukvara.

abergman 2011-07-21 08:51

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20412218)
Jo men är det värt 2 - 3 årslöner? Det jobbet betalar i licenskostnad för XIV-miljön motsvarar 2,5 välbetalda teknikers årslöner inkl. avgifter. Dessutom är support inte av "hallå, fixa"-sorten. Det är snarare att det är vi som måste felsöka som dårar och överbevisa IBM om att det faktiskt är fel på deras hårdvara eller mjukvara.

Då är det kanske IBMs inställning det är fel på?

Jag har jobbat mot både HP och Lenovo och där var det inga som helst problem att ringa och säga "Skiten funkar inte, laga". Sen ville de ha ett gäng loggar, kanske att man startade om skiten. 3h senare kommer det en snubbe med en kartong och fixar biffen.

I princip så håller jag med dig om att bygga sin egen lösning kan kännas mer ekonomiskt, men jag tror att man på sikt får kämpa mer med att övertyga potentiella kunder, arbetsgivare etc om att det är en bra idé, än man faktiskt får ut av det. Dålig "bang for the buck" konvertering liksom. Sen finns det ju klara fördelar med att köpa en lösning, hur många DIY system klarar att flytta filer till olika diskar beroende på hur ofta de accessas?

Westman 2011-07-21 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av abergman (Inlägg 20412222)
Då är det kanske IBMs inställning det är fel på?

Jag har jobbat mot både HP och Lenovo och där var det inga som helst problem att ringa och säga "Skiten funkar inte, laga". Sen ville de ha ett gäng loggar, kanske att man startade om skiten. 3h senare kommer det en snubbe med en kartong och fixar biffen.

I princip så håller jag med dig om att bygga sin egen lösning kan kännas mer ekonomiskt, men jag tror att man på sikt får kämpa mer med att övertyga potentiella kunder, arbetsgivare etc om att det är en bra idé, än man faktiskt får ut av det. Dålig "bang for the buck" konvertering liksom. Sen finns det ju klara fördelar med att köpa en lösning, hur många DIY system klarar att flytta filer till olika diskar beroende på hur ofta de accessas?

Med bygga eget menade jag inte att man skulle skriva mjukvara själv och bygga lagringen från scratch utan att man köpte vanlig serverhårdvara och en SAN/NAS-mjukvara med HA-modul.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson