WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Registrera .nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1048843)

aelander 2011-06-30 23:29

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20410196)
Oavsett årsavgift eller inte kommer ju alltid morötter(rabatt%, eller direkt översatt - något som förbättrar rörelsemarginalen) öka incitamenten för att sälja fler domäner.

Vad det gäller avgiften; jag förstår inte alls logiken i att man som "återförsäljare" ska behöva betala en avgift för att sälja deras produkter. Om det är en "barriär" för att hålla borta oseriösa aktörer vet jag inte. Tycker snarare man borde ha ordentliga ackrediterings-processer med eventuell årlig uppföljning.

Tanken med årsavgift är att man betalar för NU Domains administration av en återförsäljare.
Om jag valt att transferera alla "mina" domäner till exvis Loopia och därefter sagt upp avtalet med NU Domain, så hade det minskat NU Domain intäkter.

kippex 2011-06-30 23:31

@IS
Likheten är väl att väldigt små registrarer blir debiterade för 100 reggningar oavsett - så snittpriset per "enhet" blir ju billigare tills de nåt 100. Men var nog en extremt dålig jämförelse, kanske snarare borde ses som ett straff att registrera under 100st :)

Antar iof att de flesta registrarer bokför årsavgiften som en årlig licensavgift och på något vis "slipper" bli debiterade av registryt för de första 100 registreringarna.

@aelander
Domänintäkterna hade ju varit desamma, så enda "intäkten" som hade försvunnit i ditt exempel hade ju varit administrationsintäkten av dig som ÅF. Men denna bör man väl ändå ses som en självkostnad i form av sänkta administrationskostnader om du som ÅF försvann?

Oavsett tycker jag det är väldigt ologiskt att ÅF ska betala för att "tjäna pengar" åt registryt. Enligt det ovan nämnda(.SE) får man ju iaf något för licensavgiften.

Edit: Kom på att du kanske indirekt menade att t.ex. Loopia bör ha högre ÅF-rabatt - så ja, då blir ju domänintäkterna lägre...

EvaF 2011-07-01 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20410142)

Jag vet också att alla inte har samma avtal med NU Domains, vilket något irriterar mig.

Instämmer!

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20410142)
Motiveringen att man för registreringar har automatiska system och för ägarbyten har manuella och att detta skulle vara orsaken.
Men då så ... fixa ett automatiskt system för ägarbyte och plötsligt skulle det bli billigare.

Mja, Bill Semich sa till mig i januari att anledningen till priset och att man inte kan byta ägare förrän 2 månader efter registrering var för att förhindra domainers att regga i .nu.
Jag beskrev då för honom att domainers är här för att stanna och det är bara att gilla läget och hantera det. Samt att hans regler bara medfört att det finns en massa felaktiga innehavare i hans whois.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson