WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Trötta ryggar, axlar mm (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1048496)

BOM 2011-06-04 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20407283)
Hej,
Någon annan med motsvarande problem/känningar? Eller rentav någon som också står upp och kodar/designar osv?

Skaffa ett höj/sänkbart skrivbord (el), idag finns det väldig smäckra sådana. Kostar bara kring 7-8' beroende på vilket material och vilken storlek man väljer på bordsskivan. Jag köpte ett sånt för några månader sedan, super! Det åker upp o ner flera ggr per dag :)
Minns inte vad butiken heter, kan ta reda på det om intresse finns. De använder DHL så det går säkert bra att få det levererat utrikes.

Captain Thailand 2011-06-05 05:53

Gustav,

Din "ovana" är nog ett mycket bra råd för de som pratar relativt ofta i telefon.

BOM,

Jag ska som sagt kika efter ett sånt framõver. Just nu har jag en till mac bredvid med synkad hårddisk som jag kan sitta vid om jag känner för det, men det händer sällan eftersom jag redan vant mig att stå.

Att man tydligen bränner dubbelt så många kalorier (till skillnad från när man sitter) gör ju saken knappast sämre ;-)

Att vissa kanske tycker man är lite excentrisk får man väl bjuda på.

suz 2011-06-05 09:21

Ännu ett tips kan vara att börja simma, låter lite tokigt men under den tiden jag simmade på elitnivå hade jag aldrig några som helst skador och då simmade jag ändå i 4-5 år. Sedan så är Yoga ett väldigt bra alternativ om man vill stretcha ordentligt och stärka upp t.ex. ryggen.

Captain Thailand, ja det finns höj och sänkbara skrivbord på IKEA. Fast vettetusan om de kommer ha det i Thailand :)

Captain Thailand 2011-06-07 07:41

Hej,

Bra tips suz!

För er som hellre "slappnar av" än tränar, KAN denna yogaövning vara utmärkt om ni är trötta i fötter, ben eller sätesmuskler. Den anses ge energi i allmänhet om den utförs regelbundet.

http://www.youtube.com/watch?v=ytNs7FBF6kI

tartareandesire 2011-06-07 12:50

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20407449)
Bortsett ifrån lite gratis motion, så finns det en anledning till att personer som håller tal eller föreläser, sällan eller aldrig sitter ner. En "talarstol" är inte en stol.

Den främsta anledningen där är väl snarare att det blir en betydligt bättre föreläsning :) Bryter man mönster så får man uppmärksamhet. Det sämsta man kan göra som föreläsare är att stå på samma ställe och tala i samma ton hela tiden. Då är det många som knappt minns vad föreläsningen handlade om :)

Men visst håller jag med dig helt och hållet annars. Variation är nyckelordet. Har man möjlighet att köra ett motionspass mitt under arbetsdagen så är det att rekommendera. Om inte så är frekventa, kortare pauser ett absolut måste förutom alla förebyggande åtgärder i form av träning och motion, bra kost, god sömn, rätt arbetsställning för armar, nacke och rygg osv. Att lägga ett par tusenlappar på en bra arbetsstol är definitivt en god investering för dig själv och ditt företag.

Vad gäller yogaövningen, "anses ge energi"? Anses av vilka? Läkare och vetenskapsmän eller shamaner? :)

digi 2011-06-07 13:00

Vill bara flika in min arbetsposition som ofta ger upphov till irritation då det hänger en drös kablar från kollegans skrivbord ;)

http://desmond.yfrog.com/Himg620/sca...=640&ysize=640

Står ett till bord på andra sidan, men det orkade jag inte rita. Därifrån kablarna kommer. I övrigt väldigt skön arbetsställning!

najk 2011-06-07 13:10

digi: ryck lite sladdar på måfå så löser det sig av sig själv helt magiskt.

digi 2011-06-07 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av najk (Inlägg 20407739)
digi: ryck lite sladdar på måfå så löser det sig av sig själv helt magiskt.

Problemet är nog att det är en chef 3lvls upp så jag är inte så sugen att rycka ur hans sladdar ;)

Captain Thailand 2011-06-07 19:43

tartarteandesire,

Yoga används numer som en erkänd rehabiliteringsform mot många kroppsliga besvär även i vãstvãrlden. Att ett õkat blodflöde (som blir fallet av att ha benen högt) kan ge energi är inte så konstigt utan bygger på fysiologi. Men att det även förekommer diverse "hokus pokus" inom vissa skolor kan jag dock hålla med om.

Just nämnda õvning brukar även rekommenderas på många större medicinsajter för folk med hõft och ryggproblem. Tror du mig inte visar jag gärna exempel.

Ciffan 2011-06-07 22:37

Jag sitter numera på pilates-/gymboll. Det gör att man hittar rätt ställning (balans) och man sitter inte helt stilla vilket lär vara bra för kroppen. Sedan är variation alltid bra så en promenad lite då och då är väl aldrig fel. Man ska inte ha allt man behöver inom räckhåll var min sjukgymnasts råd

Varning - det gäller att ta det lugnt när man börjar sitta på en boll. Man märker inte att alla sätesmuskel jobbar men sitter man för länge märks det när dagen är slut. Rådet jag fick var att starta med 15 min om dagen och sakta trappa upp (vilket jag naturligtvis inte följde så jag vet hur det känns)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson