WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Dra av interneträkningen? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047315)

Danski 2011-03-25 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av Jine (Inlägg 20399509)
"För det är såklart inte helt okej att använda sitt comhem eller andra privatabb i företaget."

Källa?

Brukar vara avtalat, snabb koll hos comhem på http://www.comhem.se/blob/view/-/539...2010+12+06.pdf

Citat:

A 1.4 Kunden skall vara myndig samt folkbokförd
i Sverige för att få ingå Avtal med Com Hem.
Kunden får endast använda Tjänsten och tillhörande
utrustning för privat bruk i Kundens hushåll.
Det innebär bl a att ingen form av kommersiellt
ändamål är tillåtet oavsett om det gynnar Kunden
eller någon annan.

Conny Westh 2011-03-25 22:27

Det var inte frågan om man får dra av privata omkostnader utan om man får dra av internetanslutning som man använder till företaget om man har kontor för sitt företag hemma.

Det finns inget hinder att dra av kostnader för företaget internetbbonnemang även om företaget har samma adress som man bor på.

Jag har haft så i över 10 år och jag har verifierat det med både revisor och skatteverket så att det inte skulle vara möjligt är bara dumt att påstå. Detta gäller alltså FÖRETAGSKOSTNADER, jag har aldrig hävdat att privata kostnader är avdragsgilla. Det var heller inte vad trådskaparen frågade utan om FÖRETAGETS kostnad för bredband var avdragsgillt när denne har sitt kontor i hemmet.

Om man använder något som av operatören kallas "privatabbonnemang" i sitt företag därför att det är billigare än "företagsabbonnemang" så är det inte mindre avdragsgillt för det. När man drar av kostnader och konterar dem i företagets bokföring så är det "syftet" med kostnaden som är avgörande, inte vad produkten/tjänsten kallas av en teleoperatör.

Jag använder kontantkort för mobilen och bredband fast det kanske är avsett för privatkunder av operatören, men de är billigare än företagsalternativen och det ger bättre service i form av öppettider för telefonsupport så varför skulle jag inte få ha den kostnaden i företaget.

Jag brukar ta det säkra före det osäkra och se till att det är företaget som stör för abbonnemanget inte jag som privatperson, samma gäller facktidskrifter som kommer till mitt kontor (som råkar ligga i min direkt anslutning till min bostad). Företaget har samma adress som jag själv, då blir även arbetsrsor avdragsgilla när man som konsult åker ut till en kund, jag åker ju från kontoret till kunden och tillbaka. Hade jag haft mit tföretag "på stan" så hade jag varit tvungen att först åka till det kontoret och sedan åka till kunden för att resan ska bli avdragsgill kostnad.

När det gäller bil så finns det flera varianter:

- Företagets firmabil (allt är 100% avdraghsgillt i företaget, bilen används ej för privat körning)
- Tjänstebil (specialbeskattning som är krånglig)
- Privatbil som används i tjänsten (adragsgill milersättning för resor i tjänsten)
- Privatbil som används privat (Ej avdragsgill)

Det finns en komplicerad kalkyl där tjänstebil blir lönsam för den enskilde, som jag inte kan i huvudet.

olarsson 2011-03-26 00:03

ConnyWesth>>

ConnyWesth>> Hur menar man kunna skilja företagskostnader för internet från personliga kostnader? Det kommer ju en räkning för internet på x-antal kronor. Hur ska jag avgöra hur stor del är "företagsdel" och hur stor del är "personlig del"?

Conny Westh 2011-03-26 00:40

Citat:

Ursprungligen postat av olarsson (Inlägg 20399620)
ConnyWesth>> Hur menar man kunna skilja företagskostnader för internet från personliga kostnader? Det kommer ju en räkning för internet på x-antal kronor. Hur ska jag avgöra hur stor del är "företagsdel" och hur stor del är "personlig del"?

Enkelt, du ser till att det står FÖRETAGETS NAMN på fakturan. Det brukar gå att ha en med "c/o" eller "Att:" och där kan du skriva företagets namn, då slipper du ha ett företagsabbonnemang som kostar 10-15 gånger så mycket men du kan samtidigt dra av kostnaden för internetuppkopplingen. Om skattmasen frågar så använder du internetuppkopplingen uteslutande i företaget. Hela kostnaden är företagskostnmader. Du betalar företagets räkningar, löner, kollar att du fått betalt m.m.

Om någon skulle få för sig att kolla vid vilka tider du kört så är det ju oftast så att egenföretagare har arbetstider som avviker från gängse anställda, vilket innebär mycket kvälls och helgarbete. De sidor du kollar p åär ofta omvärldsbevakning elelr jakt på nya kunder eller leverantörer. Ingen kan ifrågasätta detta.

Anders Larsson 2011-03-26 23:03

Visst låter Connys resonemang bra, och i praktiken tror jag att vi är väldigt många som slår bort alla andra tankar och kör på hans resonemang. Har själv gjort det, med internetabb, telefon etc.

Men faktum är, det är stor risk att det blir bakläxa vid en revision om man inte har ett eget privat motsvarande. Det värsta som kan hända? De river upp och man får betala lite straffavgift, en risk som man absolut kan tänka sig att ta.

Vill man skydda sig skaffar man ett mobilt bredband kontantkort, och säger att det är det privata.

Skatteverket bryr sig givetvis inte om man använder "privatabbonnemang" i företaget, däremot är det inte omöjligt att din leverantör gör det. Ska man hårddra det begår du ju faktiskt ett avtalsbrott.

Gustav 2011-03-27 14:19

Citat:

Ursprungligen postat av olarsson (Inlägg 20399298)
Vet ni om man kan man dra av interneträkningen om man driver ett företag hemifrån?

Hade du internet i bostaden innan du startade företag? Om du hade det så kommer Skatteverket med all säkerhet säga att det inte är avdragsgillt.

Men visst vore det härligt om det fungerade som Conny skriver, dvs att kostnaderna blir avdragsgilla bara det står företagets namn på fakturorna :)

Conny Westh 2011-03-27 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20399828)
Hade du internet i bostaden innan du startade företag? Om du hade det så kommer Skatteverket med all säkerhet säga att det inte är avdragsgillt.

Men visst vore det härligt om det fungerade som Conny skriver, dvs att kostnaderna blir avdragsgilla bara det står företagets namn på fakturorna :)

Inte bara företagsnamnet på fakturan utan även huvudsaklig användning i företaget.

Jag använder mitt bredband till 99,9% för företaget, det enda privata är när jag betalar hyran och elräkningen privat, annars är allt surfande på WN "Omvärldsbevakning", Inhämtning av kunskap för att utveckla företaget m.m.

Man måste "tänka" företag för de kostnader som man vill skla vara avdragsgilla.

Om skattmasen säger nej så överklagar man och argumenterar sakligt för sin sak. Man accepterar aldrig vad skattmasen säger rakt upp och ner, de är ju en part i målet, de är inte lagstiftare, åklagare, domare och bödel på samma gång.

Om man får nedslag i en revision så ska man stå upp för sin sak och säga emot, sklatteverkets tolkning, de har långt ifrån alltid rätt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson