WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   investeringar i japan. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047142)

end 2011-03-18 16:02

Man hjälper definitivt mer genom att göra en investering i landet när alla andra flyr till säkrare områden, än att sitta här i Sverige och tycka synd om dem.

MSCI Japan är ner ungefär 12% på en månad nu tror jag, så ett långsiktigt köp på låt säg 1-2 år lär ge rätt bra utdelning. Till och med mycket bättre än pengarna på banken. Dock så hade jag aldrig satsat på enskilda aktier i land man kan mycket lite om. Deras ekonomi är väldigt olik vår. Hittade en index-fonder som sköts här i Sverige och ger en stabil resa:
http://www.fondmarknaden.se/Fonder/F...sikt/1461.aspx

Väldigt låga avgifter också.

Alto 2011-03-18 17:24

Ni gör alltså detta för hjälpa Japan?

Då är nog detta lite smidigare:

http://www.redcross.se/teman/tsunami...va-till-japan/

AndreasS 2011-03-18 18:16

Citat:

Ursprungligen postat av Alto (Inlägg 20398404)
Ni gör alltså detta för hjälpa Japan?

Då är nog detta lite smidigare:

http://www.redcross.se/teman/tsunami...va-till-japan/

Det är väl en kombination av de båda, att hjälpa Japans ekonomi och sin egen. Det är inget fel enligt min åsikt att hjälpa sig själv och samtidigt andra. Hade det handlat om att de visste om detta på förhand och satsade på att det skulle falla hade det varit en helt annan situation.

kippex 2011-03-18 18:27

Tråden handlar om att göra pengar på japanska instrument.

Den som anser det var omoraliskt att investera i japanska aktier, optioner, indexfonder eller vad som helst kan ju uppenbarligen inte veta mycket om finansmarknaden. Var det omoraliskt att handla i amerikanska instrument vid senaste oljekatastrofen? Att det handlar om force majeure nu bidrar inte direkt till någon större skillnad än att ersättning troligtvis kommer från stat istället för försäkringsbolag.

Ta en titt själv på inhemsk handelsvolym, ser det ut som att japanerna själva lugnat ner sig?

Tänk om, tänk rätt.

Edit: Sen behöver det inte betyda att man inte tycker detta är hemskt eller att man inte vill donera pengar till välgörenhet/hjälporganisationer. Men man bör nog inte förknippa finansiella marknaden med moral.

Westman 2011-03-19 09:56

Ja Röda Korset är ju bra. Hela 10% når fram...

Dennis Holm 2011-03-19 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20398418)
Men man bör nog inte förknippa finansiella marknaden med moral.

Det är där jag tycker det gått så fel i dagens samhälle..
Utan bra moral och empati till andra så skapar man problem.
Sedan är det en egoistisk handling att tänka "yes.. det är katastrof i det landet.. hur kan jag tjäna en hacka på det".
Jag har själv tjänat på hävstångs krafter senaste veckorna.
Men jag hade redan innehav som blev negativt påverkade och det fick jag balanserat med att köpa stora mängder japanskt innehav.
Det kommer stanna i japan ganska länge från min sida sett.

Jag har dock donerat en större summa pengar till välgörenhet inriktad till just japan och libyen.

Jag tycker inte man ska ge sig in i att tjäna pengar på katastrofer, vilket är tankesättet i tråden och trådskaparen.
Sedan att ni sockrar in det och pratar bort det får ni själva stå för.

Fråga er själva detta.
Är det skillnad på dessa tre.
1. Investerare som tänker "nu ska jag hitta objekt som påverkats av katastrofen och tjäna pengar på det".
2. Eller "dessa aktier går upp/ner, där borde jag investera kortsiktigt/långsiktigt"
3. eller "nu vill jag flytta delar av mina besparingar till japan relaterade objekt för att hjälpa landet lite".

De som uttalat sig här påstår de är nr2 eller nr3.
Men det är väldigt tydligt och uppenbart att det handlar om nr1 och att tjäna pengar på andras misslycka.

Tyck vad ni vill men jag har aldrig varit ett stort fan av egoistisk kapitalism.
Och jag är företagare och har varit sedan min 18 års dag..

kippex 2011-03-19 11:15

Det handlar ju inte om att tjäna pengar på andras olycka. Och ska jag vara helt ärlig tror jag inte det finns någon som helst korrelation till att man hjälper landet för att man handlar i deras instrument, japan behöver inte pengar. De behöver företag som kan bygga upp det som saknas, och det stärker snarare gränsande länders ekonomi.

Vad jag menar är att det inte spelar någon roll vart du handlar, alla instrument påverkas av omvärlden. Vad är skillnaden på att köpa japanska energiwarranter mot att köpa amerikanska? Det är ju en global marknad. Men man är en egoistisk kapitalist om man handlar japanskt? Finns ingen som helst logik i det tänket.

Dennis Holm 2011-03-19 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20398493)
Men man är en egoistisk kapitalist om man handlar japanskt? Finns ingen som helst logik i det tänket.

du läste inte det jag skrev med öppna ögon utan kände dig attackerad ;).
läs om så ser du att det finns utrymme för att handla moraliskt också.
Jag har själv gjort det (om du läste hade du förstått det).

Men men..

kippex 2011-03-19 11:48

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20398494)
du läste inte det jag skrev med öppna ögon utan kände dig attackerad ;).
läs om så ser du att det finns utrymme för att handla moraliskt också.
Jag har själv gjort det (om du läste hade du förstått det).

Men men..

Jo jag läste att du även donerat :) Men vad är skillnaden på japanska warranter och amerikanska?

Tror inte det finns många själar som handlar olika instrument bara för att de ska få tänka på misären i Japan.

Dennis Holm 2011-03-19 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20398496)
Jo jag läste att du även donerat :) Men vad är skillnaden på japanska warranter och amerikanska?

Tror inte det finns många själar som handlar olika instrument bara för att de ska få tänka på misären i Japan.

du förstår fortfarande inte och jag har inte riktigt tid att förklara just nu.
Om man gör det för att tjäna på misären så gör man fel (hur man än försöker prata bort det som du nu gör)
Om man gör det för att hjälpa och vinstsyftet är i andra, tredje eller i 10e hand.. då kan man tycka det är okej.

förstod du skillnaden?

och jag sa att jag har själv köpt stora mängder japanska innehav..
donera har jag gjort i relation till vinsten jag gjort (vilket är stora summor med hävstång..)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson