![]() |
Citat:
|
Citat:
Men visst är det så att det handlar om betydande antal. Själv visar .SE statistik som tagits fram av partner på drygt 35k parkerade sidor, ytterligare tusentals som är skapade för ppc. Men det är ju även upp till var och en att avgöra var gränsen för ppc-sidor ska dras, om hårvård.se är snyltning av harvard.se om aftonbadet.se är en typo av Aftonbladet.se osv. Att låta autoscripts göra det ger felmarginaler. Och det mest intressanta som jag får ut i jämförelse är att samma undersökning mot .com och .ner berättar att 21% (ca 22milj.) ligger parkerade.. Men även här alltså ganska trubbig avläsning.. |
Citat:
|
Det verkar som att det är för billigt att äga en .se domän. Kanske att en global prishöjning av .se skulle ge bättre kvalitet på .se domänerna.
|
Citat:
|
Kanske inte så populär idé just här, men om det kostade mer att inneha en .se domän så borde det bli mindre lönsamt att skapa domäner. Som det är idag så kan man tjäna en liten hacka på att köpa upp breda mattor med domäner och sedan hoppas att någon stackare ska råka knappa fel.
|
Visst vore det så att det blir färre domäner om man drastiskt höjde årsavgiften, men är det något negativt att det finns många registrerade domäner? Vore en "registreringskostnad" på 1.000kr så klokt för lille Patrik, 11, som vill skapa sin första hemsida.
Om du kikar på andra toppdomäner är det inte direkt så att Sverige är den billigaste. |
Jag tror att det skulle höja kvalitén på siterna som ligger på domänerna. Och visst det skulle kunna tänkas att Patrik 11 inte skulle registrera domänen patrik11påutflykttillsmögen.se
Det kanske skulle bli som en gratis subdomän istället. Det skulle troligen göra det enklare att registrera nya domäner då fler färre skulle registrera domäner i spekulationssyfte. Så kanske attdet skulle bli ett bättre internet på den svenska halvön. |
Visst, det skulle höja den genomsnittliga kvaliten med avseende på innehållet.
Men vad är det som säger att 300k kvalitativa domäner är bättre än 300k kvalitativa plus 800k mindre kvalitativa? Internet ska ju vara öppet för alla, det ska inte vara en kostnadsfråga om personer kan skapa hemsidor för sina hobbys, och varför ska dessa behöva använda sub-domäner? Jag är rätt säker på att .SE kommit fram till priset efter att första göra en kalkyl så att de själva går runt, men även därefter se till att .SE levererar avkastning som de kan trycka in i utveckling av internet och .SE zonen. Sen tror jag att de spekulationsdomäner du syftar på skulle vara registrerade av likasinnade ändå. |
Jag tycker att vi ska gå tillbaka till att .SE måste godkänna alla registreringar. Jag tycker att man då måste presentera en tydlig affärsplan för domänen som ska godkännas av en av PTS särskild tillsatt förprövningsgrupp.
Om man i efterhand skulle frångå de regler och riktlinjer denna arbetsgrupp tagit fram vad gäller validerad kod, innehåll, bildval och färgskalor m.m så ska domänadressen kunna avregistreras. Detta för att höja kvalitén på .SE zonen och se till att det blev färre domännamn registrerade under .SE. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson