![]() |
Citat:
Jag menade inget illa mot folk som är 60 år och arbetar över huvudtaget, eller lärare över 60 nu när jag snackar, men som PatrikWeb säger så har dom oftast en gammal inställning, och ibland kan man faktiskt bli tvingad till att köra den. Ptja, "tvingad och tvingad" men nu förstår ni mig säkert, dock skiljer sig detta på olika skolor. T.ex jag har flera lärare över 60 år och en som jag bara har på en viss dag, är en riktig livsnjutare, rena rama filosofen. Han lär ut grymt bra, dock i ett praktiskt ämne som träslöjd, men man lär sig lika mkt på hans lektioner som man gör under en hel skolvecka om man tänker allmänbildning. |
Citat:
|
Med tanke på hur värdelös svensk lärarutbildning har blivit så skulle jag föredra en normalbegåvad och normalmotiverad 50-plussare framför vilken nybakad lärare som helst. Det är skrämmande vilka nötter man släpper igenom på lärarhögskolan...
|
Jag har haft extremt duktiga lärare som varit både unga och gamla. Min matematiklärarinna i första ring var mycket duktig och motiverande, och hon gick i pension under min gymnasietid. Åldern är alltså ytterligare en rökridå som inte har med saken att göra. Bra och dåliga lärare finns i alla åldersgrupper.
Jag föredrar en blandning. Det är uppmuntrande och lärorikt att omges av olika personligheter, och av folk med olika erfarenheter. |
Citat:
andi: Det du säger är ingen nyhet. Så har det alltid varit ja, bästa att vänja sig, och det har jag gjort ganska mycket kan jag säga dig. Dock föredrar jag unga lärare i några lägen...t.ex när det gäller Idrott. Tänker inte ta ett exempel på det då jag håller på med att lämna in ansökning för gymnasieskolan..(Flera hundratals om inte tusen pers inne på sidan, ett klick på sidan och man får vänta 10 min) |
Jag gick kommunal skola men det var ett väldigt fritt program där det mesta gjordes på eget initiativ då vi hade egna datorer etc. Man kunde välja att plugga i skolan eller utanför skolans område.
Tror mycket beror på hur bra självdisciplin man har också. Har du bra självdisciplin, friskola, dålig självdisciplin, skola med fasta lektioner och full tid på skolan. |
Citat:
Vet inte hur mycket självdisciplin jag verkligen har, det är mycket som sker runt omkring mig som tar en stor del utav min tid vilket resulterar i att jag gör lite sämre skolarbeten än tidigare men ändå tar jag mig i kragen och lyckas göra allt i god tid med halvbra resultat - som fungerar. Men detta lär det väl bli ändring på. |
Jag vill rekommendera en friskola åt dig i Göteborg som jag gick på. Portalens Gymnasium. Mycket bra skola, med inriktning på IT och med god budget för skojiga grejer.
Schyssta och kompetenta lärare, och jag har fortfarande bra kontakt med några av dessa. |
Citat:
Nice, kollar lite på deras hemsida nu. Ser ju fint ut. Dock vill jag läsa "samhäll" eftersom att det är en bred linje och ger mig bra grund till ett och annat senare i livet. Så Samhäll är iaf säkert, men om det skulle vara ngt it så skulle det nog blir ITG eller Portalens som du länka till. Verkar ju som att IT-säkerhets programmet kan vara svårt och kul (tänker mer på poängplanen) och den är ju väldigt lik med "samhälls baserade" linjer men ändå. :) |
Välj den skola som har högst medelbetyg på eleverna. Snittar skolans elever på 18,0 är det uppenbart en bättre utbildning än om snittet är 10,5. Det är mycket mer motiverande att ha skärpta studiekamrater än korkade.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson