![]() |
Även jag kör mbp 15", ville testa nytt os när jag fick ny dator efter att enbart ha kört windows tidigare.
Som tur är var omställningen inte så svår mer än man får lära sig snabbkommandon på nytt och vänta tills nästa version av osx för att få fullskärm. Fast är det en ny revolutionerande funktion. Som tur är apade de efter windows bra funktioner att behöva uppdatera diverse program och kräva omstarter av datorn :) Summa summarum efter 3 månader med osx får jag anse att windows 7 är likvärdigt för mina ändamål, sen är smaken som baken angående utseende. Vill man ha en aluminiumfärgad som alla andra skulle jag valt en mac likaså om man jobbar mycket i terminalen. |
Känner mig lite utanför (fast på ett bra sätt) med min Dell Latitude E6510.
i7 och 8gb ram + annat mums <3 |
MBP 13" 2009, är dock inte så mycket utveckling på den. Utveckling sker på en desktop med Gentoo.
|
Macbook Pro 15" här med, även extern skärm / tangentbord / mus.
Jag är grymt nöjd med Apple, slippa allt Windows skit. Tack till Mattias som tipsat mig. |
MBP 13" från i julas som jag använder främst. Även MB13" som jag knappt använder.
|
Problemet med Linux och laptop att allt inte fungera 100%. Det räcker bara kör något för mondert för Linux, så har man problem. Kör Linux på stationär maskiner, tänkte köra Linux på Macbooken, men insåg att Mac OS hade det jag behövde istället för linux.
Citat:
|
Citat:
Ska man jobba med Bildredigering och Videoredigering eller något annat designkrävande, så lämpar sig MAC i många fall bättre, men då har man valt plattform utefter de behov man har. |
Sony Vaio 17" för allt-i-allo.
Acer TravelMate 5530 för enbart musikskapande. |
Tyvärr är det så att linux släppa lite efter, har en HP Elitebook som har intel hd grafik, där fungera inte ubuntu på. Ändå bruka intel hårdvara vara de som linux fungera bäst på. ( Intel hårdvara = intel cpu + Intel chipset ) Vill dock understryka att ubuntu fungera väldigt bra, på många olika hårdvaror. ( Har testat )
Jag förstår inte ditt resonemang. Mac OS har de verktyg som finns till Linux, skillnad mellan plattformarna är ganska liten, det är UNIX:en man åt så att säga. Bygg kvaliten på en del laptop märken är ganska usel numera. Köper man MAC så vet man att grejerna har en bra bygg kvalite Citat:
|
Gjorde ett lite test.. Har en äldre 11" från ASUS (1101HA) bestyckad med en Atom cpu och Windows XP.
Vilken skillnad det är mellan MacBook Air och ASUS maskinen, bara att starta ASUS burken ta 2 min , starta firefox 10 till 20 sek Att boota om air:en gör man på 10 sek. Båda maskinerna är utrustade med 2 GB ..Jämförelse är inte 100% rättvis då Air har flash minne och ASUS:en mekanisk hårddisk. Det skiljer maskinerna ca 6000:- pris , men jag tycker AIR:en är värd sina 9000:- |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson