WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Dålig recension (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046643)

Captcha 2011-02-21 11:19

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20393749)
Jag fick nyligen ett surt mail från en företagsägare som ville att en negativ recension av hans verksamhet genast skulle tas bort från webbplatsen eftersom den "sprider dåligt rykte och är inte sann". Han passade även på att hota med polisanmälan (mot mig, inte mot recensenten). Detta är den enda recensionen av hans verksamhet så man förstår ju att han inte är helt nöjd.

Fråga 1: Har han rätt att kräva att jag ta bort recensionen?
- det handlar visserligen om ett företag och en verksamhet men problemet här är att det är en mycket liten arbetsplats och personen hänvisar dessutom till just ägaren (ej namngiven men ändock) i recensionen med vilken han blev rejält osams

Fråga 2: Hur hade ni gjort och varför?

Såhär fungerar det, man skriver en recension om ett företag. Bra eller dåligt, man tar aldrig bort en recension. Utan man skriver en ny där man berättar om vilka förändringar som har skett (om det har skett några).

MRDJ 2011-02-21 11:29

Nu är inte jag nån expert på lagen, men jag skulle knappast tro att det finns underlag för en polisanmälan. Det måste det ju finnas något grövre som rasism, hot, mobbning bakom det.

Jag hade ringt till polisen och frågat, jag tror nog att dem ser mer allvarligt på hans hot än ditt inlägg..

Magnus_A 2011-02-21 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20393817)
Låt honom, och alla andra företag, bemöta recensionerna. Utan att ha sett recensionen tycker jag inte att man behöver göra mer än så.

Rent principiellt är det ett vägval - ta bort recensioner och lägg samtidigt ner sajten, då finns ingen trovärdighet kvar, eller låt alla recensioner (som inte är nonsens, spam etc, såklart) vara kvar och stå för det.

Bemötande är det rimliga. Samtidigt måste man vara vaken för att recensionerna kan skrivas i ont uppsåt och inte behöver vara grundade i faktiska förhållanden eller ens upplevda förhållanden. För många skräpiga, uppenbart osanna eller illasinnade recensioner riskerar att sänka förtroende för sidan på sikt. Då menar jag hos besökarna, inte hos det recenscerade företaget/tjänsten.

tartareandesire 2011-02-21 13:46

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20393942)
Bemötande är det rimliga. Samtidigt måste man vara vaken för att recensionerna kan skrivas i ont uppsåt och inte behöver vara grundade i faktiska förhållanden eller ens upplevda förhållanden. För många skräpiga, uppenbart osanna eller illasinnade recensioner riskerar att sänka förtroende för sidan på sikt. Då menar jag hos besökarna, inte hos det recenscerade företaget/tjänsten.

I princip alla recensioner har varit övervägande positiva, denna hör till undantagen. Har redan gett honom chansen att bemöta kritiken men han vägrar och tänker gå vidare med polisanmälan (påstår han).

jonny 2011-02-21 14:04

Låt honom polisanmäla.

MKÖ 2011-02-22 13:48

Har han en enskild firma och kan det komma att finnas clausuler som man får granska vid närmare. Är det Aktiebolag är det bara att diskutera, kommentera, recensera och prata på om!

Anders Larsson 2011-02-22 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20393963)
Låt honom polisanmäla.

+1 på det.

jonny 2011-02-22 14:25

Efter att ha läst recensionen ser jag inte riktigt vad som skulle vara olagligt. Att skriva att ägaren till en butik är otrevlig tycker jag inte faller inom begreppet förtal.

Westman 2011-02-22 22:27

Låt honom polisanmäla och be honom skicka diarienumret så fort han har gjort det. Du lär aldrig få något.

tartareandesire 2011-02-26 09:16

Har egentligen aldrig trott att han kommer orka göra något mer än hota med polisanmälan men ändå bra att förbereda sig. Tackar för alla tips och svar. Har varit i kontakt med polisen också, de tyckte väl inte att det var så mycket att bry sig om utan föreslog att jag själv skulle göra en polisanmälan om jag känt mig hotad :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson