pelmered |
2011-03-07 17:35 |
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot
(Inlägg 20396555)
1. Läste någonstans att det är dåligt att låna minne, d.v.s. beställa 512 och sen uppgradera till 1024 senare. Stämmer det?
|
Har jag aldrig hört att det skulle vara några problem med att uppgradera med mer minne vid behov. Det enda är väl att man kanske måste ändra lite konfigurationsfiler för att dra nytta av den ökade minnesmängden.
Citat:
(Inlägg 20396555)
2. Är glesys bäst i dagsläget när det gäller vps?
|
Det är mitt första val i alla fall. Men det finns flera bra företag som erbjuder VPS. Kan inte riktigt svara på vika som är bäst då jag inte testat så många förutom Glesys.
Citat:
(Inlägg 20396555)
3. Jag kommer köra 6 joomla+virtuemart sajter med sammanlagt 20 000 unika besökare i månaden, hur mycket minne behöver jag?
|
Det beror väldigt mycket på vilken mjukvara du vill köra. Apache(2) drar till exempel mycket mer än Nginx eller Lighttpd. Sedan beror det mycket på konfigurationen. Jag kan tänka mig att du skulle kunna klara dig med 1GB. Men det är väl bara att testa sig fram. Det är ju det som är det fina med VPS och cloudtjänster, du behöver inte undersöka det så noga på förhand utan du behöver bara sätta upp en VPS och sedan testa dig fram.
Citat:
(Inlägg 20396555)
4. Hur många cpu kärnor?
|
Samma som förra frågan, testa dig fram. Du kommer märka om du behöver mer CPU.
Citat:
(Inlägg 20396555)
5. Använder mig just nu utav 6gb på mitt nuvarande hotell, då behöver jag väll alltså bara 10gb, eller är det något mer jag bör tänka på? Är det bättre att ta 20gb direkt?
|
Lite marginal är inte fel, men du kan utan problem börja med 10GB och sedan uppgradera vid behov. OSet använder också runt 100-150 MB av ditt diskutrymme.
Citat:
(Inlägg 20396555)
7. Transfer?
|
Samma här, testa hur mycket du gör av med och välj en nivå som passar med lite marginal.
Citat:
(Inlägg 20396555)
8. Hur många ip adresser och ska de vara ipv4 eller ipv6?
|
Valfritt. En per site eller en för alla, det spelar ingen roll. Gör som du vill göra.
Citat:
(Inlägg 20396555)
9. Vilket operativsystem bör jag kör?
|
Det är en smaksak. Personligen gillar jag Debian 6, men ta det du kan bäst. Kan du inget är Debian eller Ubuntu bra val eftersom det finns väldigt mycket information som du kan googla dig till.
|