WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Starta ab eller ombilda? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046331)

Lancelot 2011-02-07 21:09

En sista fråga conny (eller någon annan som kan något om ämnet).

Tänkte nu köra det på mitt engelska LTD istället. Tycker det är lättare.

Det kostar endast 2000 för att ansöka om filial och samma regler gäller som för ett vanligt AB, så det är egentligen samma sak som att starta ett ab, bara det att jag måste skicka in papper till Storbrittanien en gång om året. Vad tycker ni? Är det en dålig idé?

jomper 2011-02-07 22:13

Läs noga allt som Conny skriver, det är massor med väldigt goda råd som han bjuder på, dessutom skriver han så lättförståeligt att även jag kan förstå och ta till mig.

Lancelot 2011-02-07 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av jomper (Inlägg 20391849)
Läs noga allt som Conny skriver, det är massor med väldigt goda råd som han bjuder på, dessutom skriver han så lättförståeligt att även jag kan förstå och ta till mig.

Hans råd är guld värda!

Conny Westh 2011-02-08 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20391840)
En sista fråga conny (eller någon annan som kan något om ämnet).

Tänkte nu köra det på mitt engelska LTD istället. Tycker det är lättare.

Det kostar endast 2000 för att ansöka om filial och samma regler gäller som för ett vanligt AB, så det är egentligen samma sak som att starta ett ab, bara det att jag måste skicka in papper till Storbrittanien en gång om året. Vad tycker ni? Är det en dålig idé?

Sen 1:a november så har motivet att köra utländska bolag minskat rejält.

* Det finns ingen tvingande kostnad för redovisningen/revision längre
* Kapitalkravet har minskat rejält till 50 000 kr
* Registreringskostnaden på 1900 SEK online /2200 SEK på papper är billigt jämfört med många offshore-alternativ (kostnader på $500-$1000 USD är inte ovanligt)
* En nackdel med det engelska LTD bolagen är att man inet vet lika mycket om den engelska bolagslagstiftlingen som den svenska.
* Jag har ingen direkt erfarenhet av engelska bolag, men det är ett etablerat och seriöst alternativ för den som vill starta med liten kapitalinsats. Kan dock verka lite suspekt ur svenssons perspektiv då de inte vet så mycket om utländska bolag i stort.

Om du redan har ett engelskt LTD bolag och inte har direkta slutkundskontakter utan mest kör affärsidé som affiliate eller AdSense så spelar det kanske inte så stor roll, så då är det väl egentligen bara att prova sig fram hur det funkar. Men var noga med att sköta skatter och myndighetskrav p åredovisning och skatteinbetalningar i England, det är trist att få myndigheterna efter sig. Tänk också på att om du fortfarande bor i Sverige så anser svenska skatteverket att både du och ditt bolag ska betala skatt här i Sverige ändå. Det är var man bor som styr var skatten ska betalas inte var bolaget är registrerat. Inom EU är det dessutom öppna spjäll mellan skattemyndigheternas register. Så du kan inet dölja dig eller ditt bolag inom EU.

Men om du har koll på reglerna och följer dem så ska det inte vara några problem.

Lancelot 2011-02-09 01:22

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20392007)
Sen 1:a november så har motivet att köra utländska bolag minskat rejält.

* Det finns ingen tvingande kostnad för redovisningen/revision längre
* Kapitalkravet har minskat rejält till 50 000 kr
* Registreringskostnaden på 1900 SEK online /2200 SEK på papper är billigt jämfört med många offshore-alternativ (kostnader på $500-$1000 USD är inte ovanligt)
* En nackdel med det engelska LTD bolagen är att man inet vet lika mycket om den engelska bolagslagstiftlingen som den svenska.
* Jag har ingen direkt erfarenhet av engelska bolag, men det är ett etablerat och seriöst alternativ för den som vill starta med liten kapitalinsats. Kan dock verka lite suspekt ur svenssons perspektiv då de inte vet så mycket om utländska bolag i stort.

Om du redan har ett engelskt LTD bolag och inte har direkta slutkundskontakter utan mest kör affärsidé som affiliate eller AdSense så spelar det kanske inte så stor roll, så då är det väl egentligen bara att prova sig fram hur det funkar. Men var noga med att sköta skatter och myndighetskrav p åredovisning och skatteinbetalningar i England, det är trist att få myndigheterna efter sig. Tänk också på att om du fortfarande bor i Sverige så anser svenska skatteverket att både du och ditt bolag ska betala skatt här i Sverige ändå. Det är var man bor som styr var skatten ska betalas inte var bolaget är registrerat. Inom EU är det dessutom öppna spjäll mellan skattemyndigheternas register. Så du kan inet dölja dig eller ditt bolag inom EU.

Men om du har koll på reglerna och följer dem så ska det inte vara några problem.

Kommer ombilda till AB efter mina studier så jag slipper csn reglerna.

Har redan bildat ltd och tänker öppna filial i Sverige. Det blir då som ett svenskt AB och då kommer jag betala svensk moms och skatt.

Behöver inte betala någon i storbrittanien då jag har en egen adress där och kommer alltid ha det fastän jag flyttar till Sverige igen efter mina studier.

Tack så väldigt mycket för dina informativa och bra svar!

aDonis 2011-02-09 07:40

Passar på att tacka conny som vanligt för högst intressant information +1

THL 2011-02-10 09:48

Citat:

Ursprungligen postat av jomper (Inlägg 20391849)

+1 på det!

Lancelot 2011-07-20 12:56

Läste igenom allt i tråden och har en fråga.

Om jag nu ombildar min EF till ett AB kommer då mitt varuläger som låt oss säga är värt 50 000 tvingas beskattas först även om jag ombildar?

Det är ju ett varulager och inte pengar, hur funkar det då?

BEtalar jag skatt på marknadsvärdet? Hur mycket i sådana fall?

Finns det några tips och trix på att slippa det här?

Edit:

Borde jag kanske göra såhär då.

1. Jag har kvar min ef tills jag sålt hela varulagret.
2. Jag startar ett nytt ab och köper in varor genom det och fortsätter göra affärer genom ab:et. Tjänar jag på det här?

KristianE 2011-07-20 13:05

Ska du använda varulagret som apportegendom eller bara en ny inventarie? Det enklaste
är ju så fall att EF skickar en faktura på överrenskommet pris (lämpligen inköpspris eller
marknadsvärde om detta är lägre och man kan styrka detta på något vis). Sen betalar AB
till EF så är det färdigt.

Det enklaste är alltså att ha två bolag vid sidan av varandra i en övergångsperiod.

Lancelot 2011-07-20 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20412116)
Ska du använda varulagret som apportegendom eller bara en ny inventarie? Det enklaste
är ju så fall att EF skickar en faktura på överrenskommet pris (lämpligen inköpspris eller
marknadsvärde om detta är lägre och man kan styrka detta på något vis). Sen betalar AB
till EF så är det färdigt.

Det enklaste är alltså att ha två bolag vid sidan av varandra i en övergångsperiod.

Det låter som en bra ide.

Så vi säger att det är såhär.

1. Jag startar ett helt nytt AB med 50k.

2. Jag har kvar min EF
3. EF säljer varulagret för 40 000 + moms på 10 000kr. Totalt 50 000kr betalar AB till EF för varulagret.
4. 10 000 går till skatteverket i moms, sedan har EF 40 000 kvar. Det ska sedan beskattas, efter beskattningen har EF cirka 25 000 kvar väll?
5. Sedan kör jag alla affärer genom AB och har kvar EF i några månader till innan jag stänger ner EF.

Låter det här bra?

En fråga till: När jag räknar marknadsvärdet för produkterna så får jag väll räkna in frakten som jag betalade för att få hit produkterna också väll?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson