WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Skattediskussion - flyttade inlägg (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045980)

vco-systems 2011-01-25 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av Kaugesaar (Inlägg 20388770)
Det är ju inte en hemligt att socialdemokraterna till störst del får sina pengar från LO (LO's medlemmar), att LO inte skulle få något tillbaka för dem pengar de så snällt donerar är en naiv syn.

LO och socialdemokraterna är två delar av samma rörelse så det är ganska naturligt att de har ett nära samarbete.
Skulle vara intressant med en redovisning av var moderaterna får sina pengar.... skulle gissa att deras donatorer också kräver att få någonting tillbaka också...

Axelsson 2011-01-25 20:54

Skatterna i vårat land är ju helt otroliga. Hur många företag har inte flyttat utomlands pga det enorma skattetrycket. Jag tvivlar inte en sekund på att det skulle finnas fler jobb om skatterna var lägre.
När folk frågat mig om råd när de vill starta företag så brukar jag säga att jag inte rekommenderar att göra det i Sverige eftersom skatterna lätt dödar småföretagen.
Jag blir lika irriterad varje gång jag tänker på att bidragstagande parasiter sitter och latar sig samtidigt som de får mina pengar helt gratis.

tartareandesire 2011-01-25 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av Axelsson (Inlägg 20389640)
Skatterna i vårat land är ju helt otroliga. Hur många företag har inte flyttat utomlands pga det enorma skattetrycket. Jag tvivlar inte en sekund på att det skulle finnas fler jobb om skatterna var lägre.
När folk frågat mig om råd när de vill starta företag så brukar jag säga att jag inte rekommenderar att göra det i Sverige eftersom skatterna lätt dödar småföretagen.
Jag blir lika irriterad varje gång jag tänker på att bidragstagande parasiter sitter och latar sig samtidigt som de får mina pengar helt gratis.

Vilken tur att inte alla tänker som dig då. Den synen på de svaga i samhället är betydligt mer avskyvärd än att utnyttja systemet skulle jag vilja påstå.

Axelsson 2011-01-25 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20389641)
Vilken tur att inte alla tänker som dig då. Den synen på de svaga i samhället är betydligt mer avskyvärd än att utnyttja systemet skulle jag vilja påstå.

Jag pratar om folk som kan jobba men inte vill, det äcklar mig något enormt.
Folk som är sjuka osv kan ju inte hjälpa att de inte kan jobba.

Erik Stenman 2011-01-25 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20389641)

Det låter som om du inte träffat/sett/känner till människor som lever hela sina liv i princip på bidrag utan att jobba. Det finns tyvärr sådana och att avsky denna företeelse är inte alls märkligt. Din syn är däremot märklig som väljer att likställa svaga med systemutnyttjare för att vinna någon slags poäng.

tartareandesire 2011-01-25 21:36

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20389644)
Det låter som om du inte träffat/sett/känner till människor som lever hela sina liv i princip på bidrag utan att jobba. Det finns tyvärr sådana och att avsky denna företeelse är inte alls märkligt. Din syn är däremot märklig som väljer att likställa svaga med systemutnyttjare för att vinna någon slags poäng.

Jodå, jag har träffat sådana men det har inte med saken att göra. De flesta vill jobba. Det är en mycket liten minoritet som beter sig på det viset och de är knappast till skada för någon. Inte många arbetsgivare som skulle vilja ha dessa personer hos sig och arbetslösheten kommer alltid att vida överstiga denna ynka andel av befolkningen. Visst blir man lätt förbannad på sådana personer men det är bättre att lägga den energin på att göra något vettigt.

Axelsson 2011-01-25 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20389644)
Din syn är däremot märklig som väljer att likställa svaga med systemutnyttjare för att vinna någon slags poäng.

Definiera "svaga". Jag sa ju att jag inte menade sjuka osv så det kan ju inte vara dom du menar.

Erik Stenman 2011-01-25 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av Axelsson (Inlägg 20389648)
Definiera "svaga". Jag sa ju att jag inte menade sjuka osv så det kan ju inte vara dom du menar.

Som du säkert ser nu så svarade jag inte på ditt inlägg.

KarlRoos 2011-01-25 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av Luncode (Inlägg 20389668)
Höga skatter är priset företagarna får betala för bland annat den ofantliga sektorn och en otrolig ineffektivitet. De fuskande bidragstagarna är en droppe i havet jämfört med exempelvis det massiva antalet påhittade statliga tjänster. Men så är det. Arbetstagarna klagar inte.

Vad man dock verkligen kan bli förbannad på är Skatteverkets vidriga ignorans mot småföretagare. Ibland undrar man om det är maffian i Neapel som sköter Sveriges skatteadministration.

Mycket bra dokumentär på samma spår http://video.google.com/videoplay?do...14649006604738

Anders Larsson 2011-01-25 23:30

En tanke om kommunal verksamhet och offentlig sektor, från verkligheten.

Helsingborgs stad upphandlade för en tid sedan tryckeritjänster. Kommunen ska inte längre syssla med verksamhet som finns i det privata näringslivet. Bra så långt.

Företaget som vann upphandlingen var cirka 1 miljon dyrare än vad det kostade när kommunen själva gjorde jobbet.

Ett annat företag, som var dubbelt så dyrt, har överklagat beslutet och riskerar faktiskt att vinna på grund av ett formfel, trots att det står utom allt tvivel att kommunen inte hade valt dem ändå, på grund av priset.

Vinner du rättsprocessen kommer kommunen att tvingas att betala skadestånd på det belopp som detta företag skulle fått, OM de vunnit och utfört arbetet.

Kontentan är att någonting som tidigare kostade 4 miljoner nu i värsta fall kan komma att kosta 5+8 = 13 miljoner.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson