WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Länk-spam med nonsens (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045402)

BarateaU 2010-12-17 12:58

Orkar inte läsa alla inlägg, det är för att kolla om formuläret "comment" är auto approve. Så den skriver in nått junk för att sedan kolla om de postats. Så hamnar sedan URL'en i en lista över auto approve "blogs" och som sedan säljs eller används av "spammaren". De är lite maximalt junk comment test, xxzxzxxzxxzxzx, blir de postat så är de garanterat auto approve på den t.ex. wp bloggen. Detta kan man göra med t.ex. scrapebox. Sen kan de använda halvruttna snurrade kommentarer för att de skall se lite realistiskt {hi|hello} {great|good|nice|fun} {post|article|text}.

tartareandesire 2010-12-17 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20383771)
Orkar inte läsa alla inlägg, det är för att kolla om formuläret "comment" är auto approve. Så den skriver in nått junk för att sedan kolla om de postats. Så hamnar sedan URL'en i en lista över auto approve "blogs" och som sedan säljs eller används av "spammaren". De är lite maximalt junk comment test, xxzxzxxzxxzxzx, blir de postat så är de garanterat auto approve på den t.ex. wp bloggen. Detta kan man göra med t.ex. scrapebox.

Verkar ganska troligt även om det för egen del mycket sällan drabbar WP-sajter. Det finns väl så mycket omgjorda WP-sajter och andra CMS numera så det inte är lönt att kolla av utan de bara testar alla formulär de hittar helt enkelt... Irriterande är det hur som helst, lär vara enorma mängder trafik totalt om man ser till den omfattning det verkar förekomma i nu.

Sweely 2010-12-17 13:19

För mig har det enbart hänt på WP-bloggar :)

BarateaU 2010-12-17 13:30

För mig har de till störst del också bara varit på wp bloggar, men de är ju också för att WP är en av de vanligaste sidorna och de ofta är en footprint som är lätt att hitta.
De man kan göra att är att fixa bättre captacha och installera bad behavior på sin WP så skall man se att de minskar mot 0'an.

tartareandesire 2010-12-17 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20383788)
För mig har de till störst del också bara varit på wp bloggar, men de är ju också för att WP är en av de vanligaste sidorna och de ofta är en footprint som är lätt att hitta.
De man kan göra att är att fixa bättre captacha och installera bad behavior på sin WP så skall man se att de minskar mot 0'an.

En captcha kan man vara utan då det går att lösa betydligt enklare än så utan att störa legitima besökare.

Att det inte varit WP-bloggar för egen del beror väl mest på att jag sällan kör det.

BarateaU 2010-12-17 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20383792)
En captcha kan man vara utan då det går att lösa betydligt enklare än så utan att störa legitima besökare.

Att det inte varit WP-bloggar för egen del beror väl mest på att jag sällan kör det.

precis de spelar ingen roll vilken platta det är, finns de någon form av "submit, comment, leave reply, reply" osv osv så fastnar de i spammarnas nät.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson