![]() |
Citat:
Av de utvecklare jag känner vet jag ingen som har så höga omkostnader som du anser normalt. Det är i.a.f. långt ifrån en nödvändighet och oavsett vad revisorer tycker är normen kan man som kund eller utvecklare välja att vara smartare med omkostnader. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Och Enligt Conny skall man som nyutexaminerad ta nästan 800kr timmen. Det var om man saknade både utbildning och erfarenhet som drygt 600 kr var rimligt. Jag ville bara poängtera att man nog är lite optimistisk om man saknar utbildning och erfarenhet men har fasta utgifter på 150000 och dessutom vill plocka ut 20000/mån samt ha en viss vinst. Jag skulle i.a.f. gapskratta om någon i den positionen skulle komma med sådana krav. |
Connys uträkning stämmer alldeles säkert om man ingår i ett större konsultföretag, men inte om man är ensam eller småföretagare. Det klart att vi själva har märkt att våra kostnader stiger i takt med att vi "växer in i vårt företagande".
Men jag hävdar fortfarande att man kan inte dra så generella slutsatser när man diskuterar företagande. På samma sätt finns det ju mängder av företag som har mycket högre fasta kostnader i maskiner, utrustning, lager etc. |
Citat:
Och egenföretagare jobbar med sitt egna timantal :P. vad är gånger 1.5 och gånger 12.2? 20,000+arbetsgivaravgifter / 150 timmar * 12 månader = 316800 kronor. Eller har jag missat något? Detta är självklart FÖRE de kostnader man kan anse att företaget bör betala. Som vi sagt innan.. lite telefoni, bredband och frimärken :P osv. Vilket inte blir många kronor om man inte har dyrare kontor (vilket fortfarande inte alltid behöver uppgå i stora timpengar.) |
Citat:
Det faller naturligtvis på sin egen orimlighet. Drar man på sig fasta kostnader på 150 000 kr som nybliven konsult, så blir man nog inte långlivad som egenföretagare. Man ska inte sälja sig för billigt, men man ska samtidigt vara realistisk. Det Conny använder sig av är statistik. Statistik i sin tur är vetenskapen som säger dig att; om du står med ena foten i en kokande kastrull och med den andra foten i en ishink, så har du det egentligen ganska behagligt. Jag vet inte hur statistiken i det här fallet har kommit till. Men jag skulle gissa på att det är några extrema påläggskalvar på tex Google som ger upphov till höga siffrorna. Så kallade satelliter. |
Citat:
Men jag håller med om att 150.000 i fasta kostnader är betydligt mer än normalt för de flesta som sitter hör. Som frågan är ställd utgår jag ifrån att frågan är riktad till personer som är egen företagare eller konsulter som sätter sitt eget pris och inte de som sitter i stora konsultbolag och utvecklar. Har man 150.000 i fasta kostnader per anställd i ett litet IT-företag bör man nog tänka om lite anser jag... |
arbetsgivaravgifterna är inte på 50%...
men jag har missat semesterersättning.. som inte den är på 20% heller dock. eller har jag missat något? :) |
Hm.. jag vet inte. Bara en snabb gissning som sagt.
Sedan blir semesterersättningen 1,666 % i det här fallet, men det stämmer ju inte så bra det heller. 12 * 1,0166 ~ 12,2. Vi får avvakta svar :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson