WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Skatteverket jagar domänhandlare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044610)

tartareandesire 2010-11-03 22:19

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20376463)
@tartareandesire - Hur i hela världen får du mitt arbete på .SE ihopblandat med att jag
inte är bekväm med att Skatteverket alt. artikelförfattaren ger en osann bild av verkligeheten med hittepåsiffror??

Jag tror inte på FUD!! http://sv.wikipedia.org/wiki/FUD
sen struntar jag blankt i vem budbäraren är..

..och vad yrar du om: "..så jag tror inte ni behöver känna er speciella på något vis"
Vem skulle känna sig speciell? .SE?

I den mån Skatteverket skulle pocka på uppmärksamhet från min arbetsgivare, så är det sannolikt inte .SE´s förehavanden som tilldrar sig Skatteverkets intresse...aight!?

Vad sedan gäller Skatteverkets "Riksprojektet Internethandel" där Dag är riksledare, så är det inte alls åtskilliga grupper de fokuserat på..
utan Nätpoker, Webcamgirls, Försäljning av WoW-karaktärer (och andra ingame-värden) och numera domainers.

Det var du som tyckte att det hela fick domäner att verka smutsigt. Jag tyckte helt enkelt det var en väldigt dramatisk slutsats att dra av en enstaka detaljmiss i en i övrigt ganska intetsägande artikel som en mycket liten andel av Sveriges befolkning ens bryr sig om. Det du tar upp är dessutom endast en bråkdel av de som granskats särskilt av Skatteverket. De har riktat in sig mot frisörer, städfirmor etc. etc. i olika krafttag. Det handlar inte bara om internet. Ifall det inte gav resultat (inte minst inom nätpoker så har man avslöjat stora skattesmitare) så skulle de inte fortsätta på det viset och de är ju som sagt var endast ute efter de personer som inte sköter sig. Det handlar ingalunda om att smutskasta en hel bransch och det inser nog de flesta.

Internet Sweden 2010-11-06 13:34

@tartareandesire - Jo det är just den stora skillnaden; du ser det som en detalj..en bagatell - Och det gör inte jag!

Artikeln skriver att det finns företag som är innehavare av "flera miljoner adresser", detta i samma stycke som det talas om värden i .se-domäner och lite senare att det är ett 50-tal domännamnsföretag som granskas.

Anser du att det är en detaljmiss, så kan du inte bry dig särskilt mycket i sakfrågan..

För det är inte bara detalj- eller syftningsfel, utan ren och skär lögn.

Det finns idag "ett par" företag som rör sig runt 1XX XXX (av den informationen jag har, så granskas dessa inte heller av Skatteverket).
Skulle dessutom Skatteverket dra ett medel på de 50-tal företag de granskar så pratar vi om ett medeltal på runt 1 000 domäner per företag (samtliga TLDer).

Det gör det till FUD..

tartareandesire 2010-11-06 14:05

Poängen med artikeln är som sagt var att tala om för allmänheten att de jagar skattesmitare inom domänhandel. Allt övrigt är detaljer. Det enda relevanta är huruvida de kan hitta skattesmitare eller inte och det är väl också det som utredningen syftar till att ta reda på samtidigt som det förhoppningsvis får en preventiv bonuseffekt. Tror dock det är mest privatpersoner som inte redovisar sina försäljningar. Jag tycker snarare det är du som inte bryr dig om sakfrågan utan hakar upp dig på missen :) Tycker vi lämnar det, alla har nog insett att det inte stämmer vid det här laget.

autosvar 2010-12-08 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av AnOnYmUs (Inlägg 20376336)
Värt att påpeka var väl att dom körde fulingen med att låta den ena spela dum och den andra lite mer påläst/aggressiv. Allt för att man ska glappa i käften ännu mer och få förtroende för den som spelar dum.

Personligen tycker jag väl det är bra att folk blir tvingade att skatta om man nu tjänar så hiskligt mkt på sådana affärer.

Jag har suttit med på ett möte hos Skattemyndigheten och den som ska verka påläst visste oerhört lite om domänhandel. Så om inte båda spelade dumma kan jag sluta mig till att kunskapen är ganska så grund.

AnOnYmUs 2010-12-09 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar (Inlägg 20382050)
Jag har suttit med på ett möte hos Skattemyndigheten och den som ska verka påläst visste oerhört lite om domänhandel. Så om inte båda spelade dumma kan jag sluta mig till att kunskapen är ganska så grund.

Taktiken är ganska basic, ju dummare dom spelar, desto mer får du själv berätta, vilket gör att du sitter och förklarar saker mer i detalj och ingående :)

Skicka gärna ett PM vilka du satt med :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson