WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Köpa in server till företaget. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043965)

klein 2010-09-26 12:47

Supermicro har grunda servrar och big tower väsnas också.

Bästa är att investera i ett beg rackskåp, har man tur så kan man få såna emot att man hämtar dem.

Enda fördelen med tower är att du kan montera 3,5" diskar i dem.
Annars finns 2U, HP har en del trevliga maskiner i 2U typ DL380. Fördelen med HP är att man slipper vänta på deras prylar.

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20370884)
Problemet här är att inte många 1U-servrar får plats i ett väggskåp. Kan tänka
mig att Dell R210 skulle kunna få plats. En normal 1U-server är alldeles för djup
för väggskåp. En normal 1U-server kräver ett skåp som är 960 mm djupt för att
du ska kunna montera rackskenorna (servrarna brukar vara ~75 cm djupa).

Och som Westman sa hittar du inte många tysta 1U-servrar. 40 mm-fläktar får
ett högljutt vinande ljud jämfört med 120 mm lågvarviga du hittar i towers.

Sludent:
Du kan ha en poäng faktiskt. Vi har ju märkt att det gått snabbare att få leveranser
i år än tidigare.. Nya fabriken har en helt sjuk kapacitet. Hörde nåt om 50000 lap-
tops per dag. Sen går det väl snabbare med Schenker från Polen.

Westman 2010-09-26 22:41

I korthet: Rackservrar väsnas oavsett om de är 1 eller 2 U, towerservrar gör normalt sett inte det vid den last som beskrivs.
Citat:

Vi behöver inget stort rackskåp, helst något som inte väsnas allt för mycket eftersom den kommer att stå i lokalen tills vi flyttar till ett större kontor.
= inget rackskåp

pelmered 2010-09-27 09:41

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20370856)
Nackdelen med NAS:ar är att det ganska slutna enheter , oftast innehåller det en lobotomerad linux.

Fördelen att köpa en server, är man köra flera virtuella instanser på den. En instans som rullar som CMS, en annan för bokförening och en annan för ytterligare något. På sätt får max nytta av hårdvaran, visst man måste köpa en lite dyre maskin och lite mer minne.

Via remote desktop kan man då nå sin bokförening instans som kör Windows XP, då behöver inte heller sitta kvar i Windows träsket.

Plus att man kan låta en inhyrd bokförnings konsult jobba på distans. Sitter man i Sthlm, så kan man kanske anlita en konsult från Norrland, där tim priserna är lägre.

Är man ett mindre företag så finns andra fördelar med det, en del har bokföreningen på samma dator som barnens spel och surf, det är inte alltid så sunt.

Enda man skall tänka på , är att ha backup rutiner. Att man investera i en 2 TB disk , som backup allting varje vecka..

Mjo, visst. Men det lät som backup och lagring vad det primära användningsområdet och då funkar ju en NAS bra.

Sedan finns det väl små rackskåp på 6U typ med dörr och som är hyfsat ljudisolerade?

oskarh 2010-09-27 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20370995)
Sedan finns det väl små rackskåp på 6U typ med dörr och som är hyfsat ljudisolerade?

Ett ljudisolerat rackskåp betyder slutet rackskåp. Det skulle döda servrarna av värme.

Ett kontor klarar sig nog bra med en towerserver, varför försöka övertala TS om att köpa en rackserver istället när han redan beställt?

citrusen 2010-09-27 16:22

Tack för all svar och råd.
Nu tänkte jag fråga er, varför syns inte båda diskarna ? Är det för att den sitter i RAID?
Det är ju en 2x500... något jag missat, kan inte säga att jag är expert på området.

Tacksam för all hjälp.
Mvh

oskarh 2010-09-27 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av citrusen (Inlägg 20371041)
Tack för all svar och råd.
Nu tänkte jag fråga er, varför syns inte båda diskarna ? Är det för att den sitter i RAID?
Det är ju en 2x500... något jag missat, kan inte säga att jag är expert på området.

Tacksam för all hjälp.
Mvh

Diskarna är antagligen i raid 1, vilket betyder att dem speglas.

Citat:

Ursprungligen postat av http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
Ett antal, vanligen två, lika stora diskar speglas så att alla innehåller en exakt kopia av samma data. Det tillgängliga utrymmet blir aldrig mer än vad en disk skulle rymma själv, men i gengäld kan alla utom en disk gå sönder innan data förloras. Det har även fördelen att läsprestanda kan höjas, då varje disk var för sig kan användas för läsning. Denna variant är vanligast i bättre kontorsdatorer.

citrusen 2010-09-27 16:59

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20371043)
Diskarna är antagligen i raid 1, vilket betyder att dem speglas.

Det är alltså ej möjligt att "se" filerna som finns kopierade på den andra disken ? Vore bra att kunna få bevis på att det verkligen fungerar som det är tänkt.

Mvh

pelmered 2010-09-27 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av citrusen (Inlägg 20371045)
Det är alltså ej möjligt att "se" filerna som finns kopierade på den andra disken ? Vore bra att kunna få bevis på att det verkligen fungerar som det är tänkt.

Mvh

Diskarna innehåller exakt samma information, allt som skrivs till(eller tas bort ifrån) en av diskarna skrivs även till den andra disken så i praktiken är det bara som du har en enda disk.
Fördelen med detta är ju att om en av diskarna går sönder så har du fortfarande kvar all data samt att sök- och läshastigheterna ökar en del.

pelmered 2010-09-27 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20371009)
Ett ljudisolerat rackskåp betyder slutet rackskåp. Det skulle döda servrarna av värme.

Ett kontor klarar sig nog bra med en towerserver, varför försöka övertala TS om att köpa en rackserver istället när han redan beställt?

Jo, såklart men det jag tänkte på är ett skåp med ljudisolerad dörr och ventilation under och bak emot väggen så ljudet inte går rakt ut i rummet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson