WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Malta (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042626)

Tore 2010-11-11 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av Dansbandsdax.se (Inlägg 20377458)
Trevligt att läsa! Vi är två st som funderar på att åka ner två veckor och rekka området. Jag har haft funderingar på att flytta dit och starta företag, mest för att jag hört det ska finnas många svenska kunniga människor där som kan hjälpa en om det skulle knipa :)

Japps, det finns det. Finns även en svenskbutik så om man blir riktigt sugen på Knäcke, Kalles och lösgodis så är det inga problem :)

December är kanske inte den roligaste månaden vädermässigt men riktigt bra om du ska reka bostäder. Det är lågsäsong och om du binder upp dig på 12 månader (vilket typ är standard) kan du få ganska bra pris.

Vill ni ha tips på kontorshotell så hojta till. Vet ett där det sitter några andra svenskar.

StefanBergfeldt 2010-11-11 18:55

Vi blir fyra, jag har min sambo med mig! Hur är det om jag har laptopen med mig, kan man koppla upp sig någonstans? Att köra det svenska mobila bredbandet är inte ekonomiskt försvarbart antar jag

heavenclouds 2010-11-11 19:12

Sorry att jag lägger mig i men det vore riktigt häftigt om man planerade en WN-träff på Malta någon gång. "Bara för att!" :)

Om man planerar långt i förväg kan många få chansen att planera in det ;) Sägs? Ska jag skapa ny tråd ang. detta kanske (för diskussion)?

StefanBergfeldt 2010-11-12 14:00

Resan är ju inte speciellt dyr, så varför inte...

Tore 2010-11-12 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20377618)
Vi blir fyra, jag har min sambo med mig! Hur är det om jag har laptopen med mig, kan man koppla upp sig någonstans? Att köra det svenska mobila bredbandet är inte ekonomiskt försvarbart antar jag

Hur ska ni bo? Hotellen brukar ha wifi. Många caféer har också wifi. Ser "wifi hotspots" lite varstanns.
I Sliema finns det också en park som har wifi. Ganska skönt att sitta ute i solen och surfa ibland. Fast sen firesheep släpptes har jag varit restriktiv med att sitta där.

Ta med datorn, wifi löser sig alltid med andra ord :)

Att flyga fram och tillbaka till Malta är ganska billigt. Ryan flyger och är man ute i tid kan man komma undan under tusenlappen.

Gigena 2010-11-14 00:28

Malta är nog ett sådant där ställe som man antingen älskar eller hatar. Låt oss konstatera att jag inte tillhör kategorin som älskar landet eller dess invånare, hehe.

Fördelen med Malta är att det ändå är ganska smidigt att ta sig till Sverige och på vintern är det billigt också. Malta känns dock som ett U-land på många sätt och vis. Jag tappade räkningen över hur många gånger jag fastnade i hissen på väg till jobbet pga strömavbrott. Eller hur ofta Internetkabeln mellan Italien och Malta strulade.

Mäklarna på Malta förmedlar samma objekt i princip så om du går på visning genom olika mäklare får du med stor sannolikhet se samma lägenhet/hus flera gånger. Var tydlig med vad du vill ha och vad du har för budget. Tror jag och min lägenhetskamrat kollade igenom närmre 20 lägenheter innan vi blev nöjda. Mögel är ofta ett stort problem på vintern och vill du hålla dig frisk så väljer du en mögelfri bostad ;)

Kolla melita.com för priser för internet/telefon. Tror de är störst på den fronten. Jag har använt både remax och Dhalia som mäklare. Testa kontakta dem genom e-post redan nu och säg att ni vill kolla på bostäder så kommer mäklaren plocka upp er på hotellet och köra runt ön för att visa vad de har som passar in på era önskemål.

StefanBergfeldt 2010-11-20 09:41

Nu håller vi på att packa, den här tiden imorgon bär det av mot Skavsta!

En fråga dyker upp i huvudet på oss, vi har läst att dygnsmedeltemperaturen på Malta den här tiden på året ska vara 16-18 grader i snitt. Vad innebär det att jag ska ha med mig för kläder?

Hur pass varmt är det på dagen, och hur pass kallt på kvällen?
Ska jag ha med mig badkläder och/eller jacka?

Oskar G 2010-11-20 16:50

På dagarna, t-shirt eventuellt en tjocktröja eller tunn jacka. På kvällarna tjocktröja och/eller tunn jacka. Gärna vattenfrånstötande jacka då det kan komma regn så här års.

Det kan nog bli så pass varmt i luften att det är badväder, dock så tror jag inte att det är så varmt i vattnet längre, i alla fall inte med maltesiska mått mätt.

StefanBergfeldt 2010-11-20 17:05

Tusen tack! Då åker badbyxorna med. Vi kommer bo på White Dolphin Complex i Qawra.
Vi får boka in en dejt när vi kommit till rätta och fått tag på internet.

StefanBergfeldt 2010-11-22 19:17

Nu sitter jag på uteserveringen här på hotellet (eller den angränsande restaurangen). Vi fick gratis tillgång till internet trådlöst här, det var ju väldigt snällt.
Jag kommer att kika in här lite då och då, men oftare kolla mailen (det gör jag i mobilen så fort jag kommer utanför dörren.
Hojta till så bokar vi en dejt!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson