WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Har kunden alltid rätt till källfiler? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042574)

Jawn 2010-06-18 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av aerosole (Inlägg 20359833)
Jawn, Får jag fråga hur du tänker i så fall? Varför skulle du räkna med att få källfilerna? Jag vill få en klar bild av båda sidorna här så förklara gärna mer hur du tänker.

För jag vill kunna göra egna små ändringar till "bannern" jag har beställt.

Men visst står det inte i avtalet så har inte kunden i sig rätt till källfilerna.

aerosole 2010-06-18 10:05

Ok, jag är med på det och det kan ju självklart underlätta för kunden. Att just underlätta för kunden och göra ett riktigt bra jobb och erbjuda mer än vad de beställt är något jag så gott som alltid försöker göra i form av bättre resultat än väntat, lite extra timmar här och där, alltid tillgänglig för samtal osv men det ger inte mig någon direkt fördel rent ekonomiskt att ge dem möjlighet att kunna utföra framtida jobb själva.

Jag vill ju skapa en relation där jag är leverantör av sådant de inte kan/vill göra. Samtidigt så motsätter jag mig absolut inte idén om att överföra ägandeskapet av dessa filer till kunden men då vill jag också ha en ersättning för det i form av att de faktiskt köper sig rätten till filerna då de inte var med i beställningen från början.

Jag går ju inte och köper en grön bil för att sedan komma tillbaka och be om några gratis burkar röd metallic ur deras förråd bara för att det är en ändring jag kanske vill göra. Jag måste ju naturligtvis köpa det också. Kass jämförelse men jag tycker inte att jag är helt ute och cyklar.

Conny Westh 2010-06-18 10:05

När man inte har ett skriftligt avtal som treglerar hur källfilerna ska hanteras så gäller lagen om upphovsrätt och det avtal via mejl som du har med din kund (dvs webbyrån).

Slutkunden (dvs webyråns kund) har inget avtal alls med dig så de har ingen som helst rätt att komma med några krav över huvud taget. Det Jan Eriksson och Stefan Bergfelt skriver är rätt.

Du kan givetvis sälja källfilerna men då är det en helt ny förhandling och du är inte bunden av slutkundens krav.

Fast ett tips är att alltid använda skriftliga avtal, det är som upplagt för konflikter när man inte gör det. Alla parter har olika förutfattade meningar om vad som ingår eller inte.

aerosole 2010-06-18 10:14

Tack för bra och utförligt svar Conny :)

Självklart är avtal alltid att föredra och det är något jag skriver med alla mina kunder. Här var det en situation med ett långt samarbete utan några som helst problem eller tidigare konflikter och avtalet glömdes helt enkelt av vilket inte kommer hända igen, det är ett som är säkert oavsett hur långt samarbetet är/varit.

allstars 2010-06-18 10:44

Jag har samma uppfattning att källfiler inte skall ingå om inte avtalat just detta.

Jag har befunnit mig på båda sidorna - att jag har vid beställning satt som krav att källfiler skall ingå, samt som producent i ett avtal skrivit att källkoder ingår (eller ingår inte).

Om det är byrån som inte varit tydlig med detta gentemot dig är byråns fel.
Hur ser avtalet ut här - har källfiler diskuterats muntligen mot slutkund? Hur ställer sig byrån till detta?

Conny Westh 2010-06-18 10:56

Det är även så att i alla avtalssituationer så ingår normalt int sånt man inte diskuterat om i förhandlingen, dvs man kan aldrig "förutsätta" att saker ingår bara för att man sjölv tycker det ska göra det. Man måste normalt reglera allt man vill ha med i avtalet annars ingår det inte. Det finns specifika undantag, som då är reglerade i lag (Avtalslagen SFS 1915:218: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19150218.HTM) eller rättspraxis (https://lagen.nu/1915:218), från denna huvudragel men de blir för jobbigt att gå igenom och det gäller inte i detta fall.

Se även upphovsrättslagen SFS 1960:729: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Magnus_A 2010-06-18 11:56

Om det blir tvist - vilket inte har blivit än - är det viktigt att hålla koll på vad som är branschstandard.

Sådana avtal kan vara till exempel Grafiska Företagens Förbunds Allmänna Leveransvillkor, som man kan läsa på grafiska.se. Eftersom det rör framtagning av grafiskt material så kan den branschens villkor vara intressanta.
Där finns en passus:
Citat:

13. Återlämnande och återtagande av
produktionsmateriel
13.1 Efter leverans av prestationen skall
leverantören till beställaren
a) återlämna digitalt eller annat produktions-
materiel som beställaren ställt till förfogande
b) överlämna digitalt eller annat produktions-
materiel som leverantören tagit eller låtit ta fram,
förutsatt att parterna på förhand avtalat om i
vilken form och på vilka villkor materielet i fråga
skall överlämnas.
13.2 Efter leveransdagen vidareförvarar
leverantören för beställarens räkning
produktionsmateriel som avses i punkt 13.1
under en tid av tre månader om inte annat
överenskommes.
Det krävs alltså att man kommit överens om detta innan vad för material som ska överlämnas, men eftersom texten finns med i avtalet kan man inte säga att det är branschpraxis i grafisk bransch att inte lämna ifrån sig källkod.

aerosole 2010-06-18 13:04

allstars, nej källfiler har aldrig varit uppe i diskussion. Jag har inte heller haft kontakt med slutkund förrän nu när denna förfrågan kom in.

Det kan nämnas att leveransen blev godkänd och betald i januari. Det är alltså ganska länge sen detta projekt blev klart.

Conny, tack för länkarna. Har svårt för lagtexter men skall ta en titt :)

Magnus, Tack. Det är dock inte bara frågan om källkod här utan hela arbetsfiler, AfterEffect, FLA m.m.

Westman 2010-06-18 13:13

Magnus, menar du punkt 13.b?
Citat:

förutsatt att parterna på förhand avtalat om i vilken form och på vilka villkor materielet i fråga
skall överlämnas.
Den säger ju att om man inte har avtalat om det så ska det inte överlämnas. Helt i linje med aerosole m.fl. åsikt inkl. min egen.

Conny Westh 2010-06-18 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20359911)
Det krävs alltså att man kommit överens om detta innan vad för material som ska överlämnas, men eftersom texten finns med i avtalet kan man inte säga att det är branschpraxis i grafisk bransch att inte lämna ifrån sig källkod.

Min tolkning av denna avtalstext är precis tvärtom, dvs har man inte avtalat om ett överlämnande av materialet i förväg så behöver leverantören inte lämna över materialet eftersom det inte ingår i den avtalade leveransen.

Att skrivningen dessutom förekommer i avtalet innebär att den som utformat avtalet är väl medveten om frågan och har därför förtydligat detta genom sin skrivning i punkt 13 b.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson