WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Kunden förstör min kod… (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042213)

rhdf 2010-05-26 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20356768)
Jag bygger det kunden vill ha och betala för, vill kunden betala för att koden ska validera så visst.

Skall man tolka det där som att du tycker det är extrajobb med att skriva kod som validerar?

linusoleander 2010-05-26 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av rhdf (Inlägg 20356856)
Skall man tolka det där som att du tycker det är extrajobb med att skriva kod som validerar?

Det är blir nog extrajobb om man inte vet hur man gör.
Jag tror det är så Ara tänker.

Ara 2010-05-26 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av rhdf (Inlägg 20356856)

Det tar tid att rätta "felen" vilket kunden förmodligen inte vill betala för. Annars kan man slarva lite och på så sätt tjäna tid (och kunden sparar pengar)

Visst kan man sitta och pilla med validering av kod om man utvecklar på hobbynivå och sen för att för att tycka att man är bra på html kan man ju skriva validerad html.

Såklart är det inget fel på att skriva kod som validerar, men det är lite "overkill" eftersom det inte efterfrågas.

rhdf 2010-05-27 16:46

Ara: med andra ord.
Om man skriver "kass" kod så tar det tid att sen sitta o rätta sina egna fel.
Kodar man däremot RÄTT från början så slipper man rätta. Gissningsvis så tar det obetydligt med tid att skriva validerande kod från början.

ett snabbt exempel:
man skriver raden "<p Class=yadda> lorem ipsum"
tog ungefär 20 sek att skriva, men innehåller 3 fel som kommer ta 20 sek att rätta till, och då räknar jag inte in den tid det tar att köra valideringen samt hitta den raden som felet var på.
hade man däremot skrivit <p class="yadda">lorem ipsum</p>" från början, som tog lika lång tid att skriva så sparar man en massa tid.

Icke validerande kod kan resultera i att sidan inte alls ser ut som det var tänkt = man får sitta o pilla, leta och fixa för att lösa problemen= det tar en massa tid för att uppnå det kunden kräver, dvs en fungerande sida.

tartareandesire 2010-05-27 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20356882)
Det tar tid att rätta "felen" vilket kunden förmodligen inte vill betala för. Annars kan man slarva lite och på så sätt tjäna tid (och kunden sparar pengar)

Visst kan man sitta och pilla med validering av kod om man utvecklar på hobbynivå och sen för att för att tycka att man är bra på html kan man ju skriva validerad html.

Såklart är det inget fel på att skriva kod som validerar, men det är lite "overkill" eftersom det inte efterfrågas.

Jag anser snarare att det är professionellt att skriva korrekt och effektiv kod, oavsett om det är html, php eller c++. Pluggar man på högskola eller arbetar inom mer strukturerad verksamhet så är det dessutom ofta ett krav. Kan man språket så tar det dessutom normalt sett inte heller längre tid. Webbprogrammering kallas av "riktiga" programmerare inte alltför sällan för hobbyprogrammering och det finns en anledning till det :)

fabian 2010-05-27 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20356882)

Jag förväntar mig snarare precis motsatsen. Om det är någon som kodar på hobbynivå så kan man förstå att koden inte är validerad, men anlitar man någon som jobbar professionellt med webben så skulle jag ta för givet att koden som skrivs är validerad.

Ara 2010-05-27 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20357012)
Jag anser snarare att det är professionellt att skriva korrekt och effektiv kod, oavsett om det är html, php eller c++. Pluggar man på högskola eller arbetar inom mer strukturerad verksamhet så är det dessutom ofta ett krav. Kan man språket så tar det dessutom normalt sett inte heller längre tid. Webbprogrammering kallas av "riktiga" programmerare inte alltför sällan för hobbyprogrammering och det finns en anledning till det :)

Och ändå på något sätt har jag tagit mig igenom både högskola och klarar av att arbeta som systemutvecklare. ("strukturerad verksamhet så är det dessutom ofta ett krav" det var just det jag ville få fram att det sällan är)

Citat:

Ursprungligen postat av fabian (Inlägg 20357015)
Jag förväntar mig snarare precis motsatsen. Om det är någon som kodar på hobbynivå så kan man förstå att koden inte är validerad, men anlitar man någon som jobbar professionellt med webben så skulle jag ta för givet att koden som skrivs är validerad.

Som svar på det kan du väl kolla på hur många "stora" sidor som validerar, eller varför inte titta på dina egna?

fabian 2010-05-27 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20357017)
Som svar på det kan du väl kolla på hur många "stora" sidor som validerar, eller varför inte titta på dina egna?

Jag driver inte en webbyrå. Jag jobbar på att få koden att validera, utan att tappa funktionalitet. Min verksamhet är att jobba på konvertering och sälj, validering är en hobby.

Eftersom det endast är en hobby för mig så vänder jag mig till en webbyrå när jag vill ha välskriven kod, då tar jag för givet att den validerar och att sidan som produceras ser likadan ut i alla webbläsare.

tartareandesire 2010-05-27 17:54

Citat:

Och ändå på något sätt har jag tagit mig igenom både högskola och klarar av att arbeta som systemutvecklare. ("strukturerad verksamhet så är det dessutom ofta ett krav" det var just det jag ville få fram att det sällan är)

Borde kanske skrivit universitet, högskolor har ofta lite slappare kurser :) Normalt sett måste man ju kompilera kod och då måste den helt enkelt vara korrekt. Det är extremt viktigt inom system där säkerheten är prio ett vilket de som arbetar inom verksamhet kopplad till försvaret är väl medvetna om. Därför är det bättre att lära studenter att alltid skriva korrekt kod oavsett språk. Skriver man ofta fel tar det längre tid. Vanor och rutiner blir dessutom inte sällan viktigare ju äldre man blir.

Håller dock med dig om att det sällan är ett krav från kunder när det gäller normala hemsidor men det är ALLTID bättre att lära sig skriva korrekt än att inte göra det. Det tar som sagt var inte längre tid om man kan det och dessutom sparar man tid på att fixa fel i efterhand. Felaktig nästling är exempelvis ett vanligt fel och ställer lätt till problem med JS.

Jag säger inte att man är en sämre utvecklare eller programmerare för att man inte skriver validerande kod men däremot finns det enbart fördelar med att skriva validerande kod från första början, såvida det inte går betydligt långsammare eftersom man inte vet vad som är korrekt kod.

Citat:

Åtskilliga stora sidor började som hobbyprojekt långt innan de blev populära och prio ett brukar sällan vara att skriva om koden om den ändå fungerar, särskilt inte när en större koncern tagit över vilket ofta sker. Åtskilliga andra använder publiceringssystem och andra färdiga produkter som har många utvecklingsversioner bakom sig och inte validerar i sig.

Mer "seriös" verksamhet där användarvänlighet och tillgänglighet är viktiga hörnstenar brukar sätta större vikt vid validerande kod, här ett utmärkt exempel på en av Sveriges bästa sajter i mina ögon:

http://www.skatteverket.se/

Ara 2010-05-27 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av fabian (Inlägg 20357021)
Jag driver inte en webbyrå. Jag jobbar på att få koden att validera, utan att tappa funktionalitet. Min verksamhet är att jobba på konvertering och sälj, validering är en hobby.

Eftersom det endast är en hobby för mig så vänder jag mig till en webbyrå när jag vill ha välskriven kod, då tar jag för givet att den validerar och att sidan som produceras ser likadan ut i alla webbläsare.

Det är skillnad på att förvänta sig saker och ha med det i en kravspec. Och det är det jag menar att väldigt få har eftersom den stora massan (av kunder) inte tycker det är viktigt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson