tartareandesire |
2010-05-27 17:54 |
Citat:
Ursprungligen postat av Ara
(Inlägg 20357017)
Och ändå på något sätt har jag tagit mig igenom både högskola och klarar av att arbeta som systemutvecklare. ("strukturerad verksamhet så är det dessutom ofta ett krav" det var just det jag ville få fram att det sällan är)
|
Borde kanske skrivit universitet, högskolor har ofta lite slappare kurser :) Normalt sett måste man ju kompilera kod och då måste den helt enkelt vara korrekt. Det är extremt viktigt inom system där säkerheten är prio ett vilket de som arbetar inom verksamhet kopplad till försvaret är väl medvetna om. Därför är det bättre att lära studenter att alltid skriva korrekt kod oavsett språk. Skriver man ofta fel tar det längre tid. Vanor och rutiner blir dessutom inte sällan viktigare ju äldre man blir.
Håller dock med dig om att det sällan är ett krav från kunder när det gäller normala hemsidor men det är ALLTID bättre att lära sig skriva korrekt än att inte göra det. Det tar som sagt var inte längre tid om man kan det och dessutom sparar man tid på att fixa fel i efterhand. Felaktig nästling är exempelvis ett vanligt fel och ställer lätt till problem med JS.
Jag säger inte att man är en sämre utvecklare eller programmerare för att man inte skriver validerande kod men däremot finns det enbart fördelar med att skriva validerande kod från första början, såvida det inte går betydligt långsammare eftersom man inte vet vad som är korrekt kod.
Citat:
Ursprungligen postat av Ara
(Inlägg 20357017)
Som svar på det kan du väl kolla på hur många "stora" sidor som validerar, eller varför inte titta på dina egna?
|
Åtskilliga stora sidor började som hobbyprojekt långt innan de blev populära och prio ett brukar sällan vara att skriva om koden om den ändå fungerar, särskilt inte när en större koncern tagit över vilket ofta sker. Åtskilliga andra använder publiceringssystem och andra färdiga produkter som har många utvecklingsversioner bakom sig och inte validerar i sig.
Mer "seriös" verksamhet där användarvänlighet och tillgänglighet är viktiga hörnstenar brukar sätta större vikt vid validerande kod, här ett utmärkt exempel på en av Sveriges bästa sajter i mina ögon:
http://www.skatteverket.se/
|