![]() |
Citat:
Expatriates PIT is not levied on employment income obtained by persons who are tax resident in Spain for work effectively carried out outside Spain up to the limit of EUR 60,100 if the following requirements are met: The employee is resident in Spain for tax purposes. The work is effectively carried out outside Spain. The work is carried out for a company, entity or permanent establishment which is not resident in Spain for tax purposes. A tax which is identical or similar to Spanish PIT is levied in the country where the employee carries out the work. |
Citat:
Måste såklart gå igenom detta med någon skattekonsult (kanske dig :) ) då det blir aktuellt. Men i stort då: Om man är resident i Spanien och har ett svenskt bolag så kan man alltså skatta i Sverige vid "normala löner"? Gäller även detta om man sitter med laptop i Spanien och faktiskt arbetar i Spanien för det svenska bolaget. |
Citat:
Har inte analyserat tolkningen av lagen om du kan sitta i Spanien och jobba med dator, troligtvis ändå OK. Oavsett kan dom inte i Spanien säga du jobbat så många minuter i landet med datorn och så mänga minuter utanför. Flesta med högre inkomst sätter man upp skattestruktur som ger dom 0-15% skatt endast. Dom som ändå vill bo i länder med hög skatt brukar säga bo i 2 länder och någon månad semester i annat land än dom 2. För se till inte bli skatteskyldig i något land. När gäller Webb och IT som är ensam eller 2 personer så lätt sätta upp lösningar för. När gäller mer komplexa och större företag får man flera gånger resa runt i mänga länder för fixa alla bolag och se till att bank aldrig någonsin kommer kunna ge ut information. Problem är aldrig fixa lösning utan kostnad eller folks lathet. Vissa föredrar plocka ut en miljon helt svart i kontanter som ändå inte hade kunnat spåras till dom istället för lägga en miljon på vit eller gråzone lösning. Och tydligt när man ser alla Panama dokument som läkts dock flesta var gamla och mycket förändrats senaste åren. |
Citat:
Har ett alternativt scenario som jag funderar över: Bolag i Gibraltar för site med affiliate-intäkter. Bolaget köper ett hus i Spanien. Jag bosätter mig i huset i Spanien och bor där "gratis". Är jag skatteskriven i Sverige och haft ett AB så hade ett hus i Spanien inte varit fördelaktigt då jag är tvungen att betala förmånsvärde för huset. Slipper jag detta med Gibraltar-alternativet? Känner till att hus som ägs av utländska bolag måste betala 3% årlig skatt baserat på taxeringsvärdet men det kan jag leva med. Tanken är att det kanske är bättre att inte ta ut lön i första hand utan att titta på andra alternativ som boende, bil e t c innan jag plockar ut lön. Någon som känner till någon firma som hjälper till med sådana här upplägg med uppstart av bolag i Gibraltar och relaterade skattefrågor? Tack! |
Citat:
Förmånsskatt gäller i det landet du är skatteresidens i, är du det i Spanien gäller deras förmånsskatt lagar om det nu finns det. Inte granskat det i detalj. Normalt rekommenderar jag lägga allt med större värde i en Trust, sätter man upp det rätt så är alla tillgångar skyddade helt. Även om du får privat skulder eller valfria saker kan inte hus tas från dig. Ett bolags aktier kan dock mätas ut även om väldigt komplext. En fördel med Gibraltar är dock dom står utanför hela EU VAT systemet. Så finns ingen VAT alls där. Plocka ut lön är väldigt dålig lösning, enda gångerna jag rekommenderar det är om man bor i länder med 0% skatt eller väldig låg och precis flyttat ut från Sverige. Då man kan använda 6 månaders eller 1 års regeln för slippa beskattas alls för utländsk löneinkomster första 1-2 åren eller längre om man ser risk Sverige kommer av någon anledning klassa dig som obegränsad skatteskyldig fortfarande. |
Citat:
Jag förstår nog inte riktigt det du skriver (ovan citatet). Om bolaget ligger i Gibraltar och jag sitter o jobbar i Spanien - Anser Spanien att bolaget då ska tillämpa spanska skatteregler? D v s det kommer att drabba mig som privatperson och ägare av bolaget? Hur kan jag ta reda på vad som gäller? Hade varit intressant att få tag i någon som har praktisk erfarenhet med Gibraltar/Spanien-upplägg samt husköp e t c. Har frågat på andra forum men har inte fått ngt bra svar ännu. Så jag antar att eftersom sådana upplägg verkar vara ovanliga så beror det kanske på att de inte håller för granskning... |
Citat:
Detta kan du komma runt på pappret genom anlita en extern VD som står på bolaget, antingen någon som bara står på pappret och inget mer. Detta håller så klart inte i en granskning. Eller har du en VD som faktiskt sköter bolaget i någon form och skriver under papper och allt. Detta håller juridiskt vid granskning om man gör det rätt. CFC lagstiftning blir dock inte aktuell då Gibraltar är inom EU, men dom har även lagar som säger bolag i lågskatteländer kan beskattas i Spanien om flesta tillgångar ligger där eller största arbete utförs där. En sak du får tänka på lagstiftning som finns idag är inte anpassad för personer som sitter ensam med den dator och har affiliate verksamhet. Där är det i princip omöjligt för ett land att bevisa hur mycket du jobbat från datorn eller hur mycket som redan är "passiv" inkomst på redan aktiva siter. Och har man alla sidor på utländska webbhotell så blir det väldigt komplext för ett land. Visst dom kan utan problem hävda fast driftställe då du är ensam ägare och bor i landet, svåra juridiska i hela är väl om dom kan bevisa bolaget haft någon verksamhet i landet. Men oavsett kommer Spanien skita i ditt bolag och använda inkomstskatt lagen istället när du blivit skatteresidens efter bott över 6 månader i landet. Och den säger du ska beskattas för hela världens inkomster. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson