Citat:
Ursprungligen postat av youheardit
(Inlägg 20346734)
Tjena!
Jag har ett stort intresse för servrar och nätverk och har faktiskt bestämt mig för att bygga en egen server om detta är möjligt, eftersom jag studerar så har jag tiden till detta, och eftersom jag jobbar mycket så kommer jag antagligen ha pengar för delar.
All börjar från 2st äldre datorer jag har liggandes skräpande som just nu innehåller tillsammans 1gb minne, 300gb hårddisk, Intel Pentium 4 processor.
Själva anledningen till bygget är mest för det ska bli ett roligt projekt och sedan om det blir bra kan man ju även använda den.
Men just nu sitter jag mest och funderar på vad jag kommer behöva, det jag redan skrivit upp på listan är processorer, men vilka? har tittat lite på fyra-kärniga. Sedan minne, funderade på att fixa 4gb. Hårddisk har jag redan 300GB vilket jag anser räcker.
[...]
MvH! Philip Andersson
EDIT: glömde tillägga att det ska bli en vanlig webbserver för att hosta mina hemsidor på.
|
Jag tycker att du använda Debian eller möjligvis CentOS som operativsystem för din server. Ubuntu server är inget du bör satsa på.
Som HTTPd är Apache + PHP + MySQL riktigt bra. Du behöver bara köra fem kommandon för att ha en fin webbserver. Om du skulle vilja utöka dina kunskaper kan du titta närmare på Cherokee ( http://www.cherokee-project.com). Det är en snabb och fin webbserver som har stöd för PHP.
Om du tycker att Cherokee verkar intressant - hämta inte ner det med Debians pakethanterare, då den innehåller en gammal version. Ladda istället ner källkoden och kompilera den själv (det lär man sig ännu mer på).
|