WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Lendo smörjer sig (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040804)

Princess Le 2012-01-31 10:36

Nu ska Lendo höja ersättningen ytterligare från 1 februari och efter att ha fungerat jättebra i 2 veckor så blev det för 4 dagar sedan en kraftig dimp ner. Tillfällighet eller taktik?

Princess Le 2012-02-07 16:54

Lendo

Är det någon här som kör Lendo?

audemars 2012-03-19 18:36

Hur ofta brukar Lendo rapportera sales?

heavenclouds 2012-03-19 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson (Inlägg 20345034)
Frågan är vem som lurast mest, du som lurar på folk dessa lån, eller Lendo som lurar dig?

Vad är det för fel på Lendos lån?

tartareandesire 2012-03-19 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av heavenclouds (Inlägg 20435388)
Vad är det för fel på Lendos lån?

Lendo ger väl inga lån?

Han menar antagligen att många av de som tar dessa lån aldrig borde ha gjort det.

heavenclouds 2012-03-19 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20435394)
Lendo ger väl inga lån?

Han menar antagligen att många av de som tar dessa lån aldrig borde ha gjort det.

Nej, dom förmedlar och "planerar" lån.

Ok, då förstår jag (om det nu är så han menar).

Lendos affärsidé är fantastisk. En win-win-win-situation.

tartareandesire 2012-03-19 20:11

Citat:

Ursprungligen postat av heavenclouds (Inlägg 20435398)
Nej, dom förmedlar och "planerar" lån.

Ok, då förstår jag (om det nu är så han menar).

Lendos affärsidé är fantastisk. En win-win-win-situation.

Jo, men det kan ju finnas en baksida ifall det är så att de lockar fler till att ta lån de inte behöver eller inte borde ta. Nu vet jag inte om det är så men man billigare produkter lockar ju normalt sett fler köpare. Det är dessutom lättare att få lån genom Lendo än för en slumpmässig låntagare som kanske bara vänder sig till någon enstaka långivare (vilket är vanligt). Man kan då lätt se det som en ganska oetisk och oansvarig verksamhet.

För den medvetne låntagaren är Lendo alldeles utmärkt men frågan är om denne inte lyckas precis lika bra på egen hand.

tartareandesire 2012-03-20 10:18

Vad jag försökte förmedla i ovanstående inlägg var att Lendo har ett delat ansvar tillsammans med låntagaren och långivaren. Frågan är om de tar detta ansvar idag? Det kan jämföras med exempelvis Systembolaget eller Svenska Spel. Även om de är en privat aktör så har de samma sociala ansvar. Ett lån kan förstöra en persons eller en familjs liv minst lika mycket som spel- eller alkoholmissbruk.

Wojt 2012-03-20 11:22

Kan ha fel, men tror nog att det är bankerna som lånar ut pengar som får allt ansvar och Lendo förmedlar bara kontakten.

tartareandesire 2012-03-20 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20435456)
Kan ha fel, men tror nog att det är bankerna som lånar ut pengar som får allt ansvar och Lendo förmedlar bara kontakten.

Jag talar inte om något juridiskt ansvar, vilket jag hoppas du förstod. Att Lendo inte lånar ut några pengar har vi nog alla redan konstaterat :) Annars kan man ju resonera på precis samma sätt med Systembolaget att det är sprittillverkarna som har allt ansvar. Så bör det inte fungera. Om Lendo gör det lättare för fler att låna mer så bär de naturligtvis ett moraliskt ansvar för att detta fungerar på ett bra sätt. Det gör det inte idag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson